Una entrada encertada del bloc de Vida quotidiana
http://quotidianitats.blogspot.com/2010 ... e-per.html :
Prioritzar (I): un metro accessible per a tothom
Probablement (sóc prudent i no utilitzo un "segurament") tots els lectors d'aquest bloc estaran d'acord amb què els accessos als llocs de pública concurrència haurien de ser el més accessibles possible, tot intentant evitar qualsevol tipus de barrera que impedeixi l'accés a qualsevol ciutadà. Malauradament, la realitat actual és una altra, ja que fins fa no massa anys l'accessibilitat era un aspecte que no es tenia massa en compte, si és que s'arribava a tenir. Les escales, tan eficients com pràctiques en situacions normals, acaben esdevenint una barrera infranquejable per a aquelles persones amb cadira de rodes o amb una mobilitat reduïda.
El metro de Barcelona ha estat tradicionalment un dels punts negres tradicionals per als discapacitats. Tot i que una llei (pionera, per cert) de principis dels vuitanta obligava a construir les estacions de metro sense barreres arquitectòniques, la realitat fou que la primera estació lliure de barreres es va obrir l'any 1992. Totes les estacions que s'obriren durant la dècada immediatament anterior corresponien a projectes redactats quan es va promulgar la llei, i per tant en van quedar exempts. Per tant, tot i les demandes socials en aquest àmbit, el nombre d'estacions adaptades continua sent petit i les inversions necessàries per a realitzar els canvis, força elevades. Tot i això s'han anat habilitant estacions totalment accessibles, aprofitant la necessitat de fer obres de reforma o manteniment a les estacions existents.
S'ha fet en part una bona feina. Actualment un nombre molt important d'estacions (un 82% segons les estadístiques) ja són accessibles gràcies sobretot a la instal·lació d'ascensors. Ara bé, el que no ens diuen les fredes estadístiques és que el 18% restant correspon a algunes de les estacions més importants, i en especial a aquelles on existeixen correspondències entre línies.
Anem a fer un ràpid recompte d'algunes de les estacions més característiques de la xarxa:
- L'estació de Plaça Catalunya (correspondència entre línies 1,3, 5,6,7 i ferrocarrils diversos), tot i que està adaptada, presenta problemes d'accessibilitat si es vol fer algunes de les possibles correspondències.
- L'estació d'Espanya (correspondència entre línies 1, 3 i 8) només és accessible si es vol anar a la línia 8, o,si es vol agafar la línia 1 en direcció Fondo.
- L'estació de Plaça de Sants (correspondència entre línies 1 i 5) no és accessible, malgrat tenir la correspondència més llarga (en temps) de la xarxa.
- L'estació d'Urquinaona (correspondència entre línies 1 i 4) no està adaptada.
- L'estació de Verdaguer (correspondència entre les línies 4 i 5) no està adaptada.
- L'intercanviador de Diagonal-Provença, malgrat les obres, continua essent inaccessible per fer la correspondència entre les línies 6 i 7, i les línies 1 i 3 (la correspondència entre aquestes dues ara sí que és factible).
Cal reconèixer que fer accessibles aquestes estacions pot ser una tasca molt complexa, tant des d'un punt de vista d'execució de les obres com pressupostària. Però jo les hauria prioritzat davant importants obres que s'han fet en altres estacions. El cas d'Hostafrancs és paradigmàtic. Es tracta d'una estació que fou adaptada totalment fa uns anys, però que compta amb un nombre de passatgers força modest, a causa de la seva relativa proximitat a dues estacions importants: la d'Espanya i la de Plaça de Sants. Probablement el més encertat, mirant el cost de les obres i el nombre de potencials beneficiaris, hauria estat deixar per una fase posterior la reforma d'Hostafrancs i concentrar-se en alguna de les dues estacions abans esmentades.
A la vista de les restriccions pressupostàries que ja ens estan afectant potser caldria mirar a aquests paràmetres i ser pragmàtics. Fins i tot podríem posposar sine die d'aquelles estacions de metro amb relativament pocs passatgers i que requerissin una important inversió. Millor això que no ofegar-nos en el maximalisme de voler ser els números u d'Europa en estacions adaptades i trobar-nos que les úniques estacions que acabaran no estan adaptades són precisament les que tothom fa servir.