Notícies d'El Periódico:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
La T-Sud estarà acabada abans de l'estiu i passarà un any en proves
• Les obres avancen a bon ritme i l'interior de la terminal ja permet intuir l'aspecte definitiu
• En els assajos hi participaran les tripulacions i centenars de figurants que faran de passatgers
XAVIER ADELL
EL PRAT
Ja sembla una terminal. Les obres avancen a un ritme tan accelerat que contemplant tant l'exterior com l'interior de la futura T-Sud de l'aeroport del Prat es pot imaginar perfectament com seran les instal.lacions el dia de la inauguració. Si no sorgeixen imprevistos, l'obra civil de l'edifici estarà acabada i entregada en quatre o cinc mesos, data en què se sotmetrà a un període de proves que durarà gairebé un any i que culminarà amb la seva entrada en servei a l'estiu del 2009.
Falten aproximadament 500 dies perquè l'aeroport de Barcelona estreni la seva flamant nova terminal amb forma d'espasa, dissenyada per l'arquitecte Ricard Bofill. Al complex treballen diàriament i a un ritme frenètic més de 2.000 persones i cada jornada hi transiten mig miler de camions.
On més es nota l'avanç dels treballs és a l'interior dels dics nord (on s'ubicaran els vols entre Barcelona i Madrid), el sud (per a vols regionals) i el central, el més polivalent i situat a la fulla de l'espasa. En aquest sector, les claraboies i les plaques metàl.liques de la volta ja estan instal.lades, s'ha pavimentat el 90% del terra de marbre i estan posades la majoria de vidrieres laterals.
'FINGERS' ENVIDRIATS
Les 43 passarel.les d'embarcament directe (els populars fingers) també estan en un estadi constructiu molt avançat --només falta incorporar-hi el nòdul d'acoblament amb els avions i s'ha tancat l'envidrament de les parets--, els 49 tapissos rodants --que permetran moure's d'un extrem a l'altre del dic i que junts mesuren dos quilòmetres-- i els nuclis d'il.luminació, climatització i equips d'emergència.
L'edifici processador --que allotjarà el vestíbul, la zona de facturació, la recollida d'equipatges i la zona comercial-- també està completament definit i fins i tot s'han col.locat les escales mecàniques. Les cintes transportadores de maletes també estan a punt.
VESTÍBUL INTERMODAL
A l'exterior els avanços també són perceptibles. El condicionament de la plataforma per a les aeronaus ha sobrepassat l'equador i l'edifici de pàrquing (amb capacitat per a 12.000 vehicles) té més de tres quartes parts de l'estructura ultimada. El vestíbul intermodal, on confluiran tots els mitjans de transport, s'està acabant a passos agegantats.
L'aspecte que sembla més endarrerit és la construcció de l'enllaç directe entre la terminal sud i l'autovia de Castelldefels (C-31). No obstant, ja s'han col.locat els pilars sobre els quals passarà el vial.
Quan tots els treballs constructius finalitzin començarà un període de proves que es prolongarà "entre vuit mesos i un any", segons un portaveu d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA). Les consciencioses revisions afectaran els taulells de facturació, els fingers, les cintes rodants, els sistemes informàtics i totes les instal.lacions de serveis.
ASSAIG REAL
L'aspecte més cridaner d'aquesta fase seran els assajos de funcionament real, en què participaran les companyies, les tripulacions i uns quants centenars de figurants, que simularan ser passatgers. A la vegada, es col.locarà el mobiliari, els monitors i els panells informatius i es començaran a adequar i decorar les botigues i els restaurants.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
El tractament intel·ligent dels equipatges es provarà al març
• El nou sistema automatitzat, dotat de codis de barres, evitarà extraviaments
• El circuit de maletes ocuparà 25 km i serà impulsat per 4.000 motors
X. A.
EL PRAT
Maleta: es diu del recipient amb nansa que serveix per transportar roba i altres efectes en els viatges i que s'acostuma a perdre en qualsevol racó d'un aeroport. Aquesta no és una accepció reconeguda pel Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans, però segurament és la més pròxima a la realitat. O almenys ho era fins que es va inventar el sistema automàtic de tractament d'equipatges (SATE), un revolucionari instrumental automatitzat que ja opera amb èxit a la T-4 de Barajas i a l'aeroport Schiphol d'Amsterdam (Holanda) i que serà una de les grans estrelles de la futura terminal sud del Prat.
El sistema ja està pràcticament instal.lat a les plantes inferiors de l'edifici processador de la T-Sud i "es provarà el març que ve", segons un portaveu d'AENA. El SATE es convertirà en el primer element de la terminal que es posi en marxa, encara que sigui en proves.
Però, ¿què és el SATE? És un sistema intel.ligent que s'encarrega de controlar informàticament les maletes des que el personal de terra de les companyies de handling les extreu de les bodegues de l'avió fins que el propietari les recull.
¿I com funciona? Cada equipatge --a què se li ha assignat un codi de barres-- es col.loca en una safata individual i s'introdueix en un complex circuit de cintes de més de 25 quilòmetres impulsat per 4.000 motors. "És com un escalèxtric on la maleta sap en tot moment la bifurcació que ha d'agafar", expliquen fonts d'AENA.
Com per art de màgia (o de la informàtica), la valisa recorre una ruta personalitzada i acaba apareixent just a la cinta de recollida de les 14 possibles, en què l'espera el seu propietari. "El sistema és el més segur que existeix tant en el transport com en la manipulació i és pràcticament infal.lible", assegura el portaveu de l'aeroport.
PLAQUES SOLARS
Una altra de les innovacions de la terminal sud serà el respecte pel medi ambient i l'aposta per l'estalvi energètic. La coberta superior dels dics laterals del complex estaran dotada de plaques solars que produiran el 70% de l'aigua calenta que es consumeixi a les instal.lacions, tant als locals comercials i de restauració com als lavabos públics i els vestidors del personal. A més a més, l'edifici s'ha construït amb materials que minimitzen el consum i permeten estalviar energia.
La futura terminal barcelonina ocuparà 525.000 metres quadrats (l'equivalent a 82 camps de futbol), de manera que serà 70.000 metres quadrats més gran que la T-4 de Barajas. L'envergadura del projecte --al qual es destinaran un total de 736.344 metres cúbics de formigó armat-- el converteix en el complex aeroportuari en construcció més important d'Europa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Connexió en autobús amb la terminal nord i en tren amb la satèl.lit
EL PERIÓDICO
La futura terminal sud tindrà capacitat per rebre anualment 30 milions de passatgers i fins a 8.500 passatgers alhora. Aquesta xifra suposarà el 60% del trànsit de tot l'aeroport, que s'ha estipulat en un màxim de 55 milions d'usuaris, un sostre que es preveu assolir el 2025. Perquè la T-Sud no es quedi petita abans d'hora està previst construir una terminal satèl.lit amb capacitat per a 15.000 viatgers anuals més. La T-Nord i la T-Sud estaran connectades per un servei d'autobusos llançadora --denominat
shuttle-- mentre que l'edifici de Ricard Bofill i el seu satèl.lit estan units per un tren subterrani --un
people mover-- amb un túnel que ja s'ha construït.