http://santsviu.cat/2018/11/26/vies-per-a-la-historia/
Vies per a la història
26 nov., 2018 a Notícies by Redacció
Ja fa alguns dies que les persones que circulen en cotxe, moto o autobús pel barri tenen detectat un coll d’ampolla a l’arribar a la plaça de Sants. Unes obres -venen eleccions-, eliminien temporalment un carril de la carretera de Sants, sentit Hospitalet, al seu pas per la plaça de Sants.
Aquest matí, un usuari de tuiter alertava que les obres havíen deixat al descobert, un tram de via, de l’antic tramvia que fa no tants anys encara podia ser visible entre l’empedrat del carrer. Unes vies i empedrat que van desaparèixer amb l’asfaltat del carrer de Sants els anys ’80.
L’usuari es pregunta si aquesta troballa pot tenir un sentit històric, i per tant, si val la pena ressenyar-ho o si simplement i com tant sovint passa, quedarà altre cop sepultada per una nova capa de formigo, asfalt o panots. La seva pregunta te resposta senzilla. I tant que hi ha un rerefons històric a la troballa d’escassos metres de ferro en forma de via.
El maig del 2015, l’historiador Santsenc Agust Giralt, obria un apunt al seu reconegut bloc sobre història del barri, on explicava l’origen d’aquestes vies.
Ens recorda que a mitjans del s XIX existia un carruatge omnibus, arrossegat per cavalls per unir el poble de Sants, amb Barcelona. Ja l’any 1871 de la ma de l’enginyer Aleix Soujol, surgueix la idea de la xarxa de tramvies que uniria la ciutat amb els pobles de Sants, Gràcia, Sant Martí i Sant Andreu. I que al nostre barri tingué la plasmació amb una línia que l’any 1875 uniria el mercat de la Boqueria amb el barri. Una línia encara tirada per cavalls i amb 8 carruatges, que arrosegaven l’imperial de dos pisos. Segons ens explica l’historiador, la línia no tenia res a envejar a l’actual, doncs la seva freqüència era cada 7 minuts i unia el barri amb els teatres, fins i tot els diumenges a la nit. La seva popularitat, en va fer crèixer la demanda i per tant la necessitat d’un espai on guardar els carruatges. Les Cotxeres de Sants. El tancament del cementiri del poble de Sants, va deixar espai per a contruir aquest equipament ferroviari al costat de l’esglèsia, amb capacitat per a 105 cavalls o mules, els carruatges així com les dependències de la línia. No seria fins al 1899 que la línia que uneix el barri amb Ciutat Vella s’electrifiqui, en una primera fase i el 1904 ho facin la resta de línies del barri. Amb aquesta nova expansió, les Cotxeres creixen i s’amplien fins al carrer Olzinelles.
L’historiador marca el 13 d’abril de 1969, com el darrer dia en que un tramvia va circular per aquestes vies, quan va fer el seu darrer viatge el 56 que unia Collblanc i el Clot, passant per Sants.
Certament son vies amb història, que ens recorden que Sants va ser poble abans que barri, que tenia cementiri a tocar l’esglèsia, que 105 bèsties d’arrossegament dormien a tocar del carrer de Sants, i que si avui tenim un centre cívic amb nom de Cotxeres, no és casual, sinó fruit d’un passat, que pot quedar enterrat altre cop quan vinguin les eleccions i toqui tallar la cinta d’un nou asfaltat al carrer de Sants.