Proposo que el cada comarca sigui una zona, i el preu es pagui segons el recorregut més barat possible. Una cosa semblant a això de la T-Comarcal, però ampliada a tot el sistema tarifari.
Per exemple:
Tarragona - Torredembarra (Tarragonès): 1Z
Terrassa - Manresa (Vallès Occidental - Bages): 2Z
Montblanc - Cervera en R13+R12 (Conca de Barberà - Garrigues - Segrià - Pla d'Urgell - Urgell, 5Z): Com que sobre un mapa polític on no apareixen les línies de TP sembla que es pugui fer directament Conca de Barberà - Urgell, es considera aquest recorregut. Per tant, són 2Z.
Aquest sistema tindria aquests avantatges i inconvenients.
Avantatges: integració tarifària de tota Catalunya, menys zones a tots els desplaçaments, fi de l'estupidesa que el preu canviï segons el recorregut.
Inconvenients: no podria ser competència de les ATM, en ser més barat caldria més despesa en TP (que tornin els peatges i així la despesa en manteniment d'autovies es pot redistribuir aquí
)
El màxim serien 9Z, per exemple Montsià - ... - Alt Empordà.
Hi hauria dos tipus de bitllets:
Per una banda, els senzills o multiviatge, amb tarifació lineal: permetrien fer qualsevol recorregut de, com a màxim, X zones.
Per l'altra, els abonaments il.limitats, amb tarifació radial: permetrien fer qualsevol recorregut entre totes les comarques a X zones del seu epicentre. El màxim serien 5Z, perquè un abomament així amb epicentre a l'Anoia, per exemple, arribaria a tota Catalunya.
Aquesta diferència provocaria que un mateix recorregut es cobrés a diferents zones segons el tipus de tarifació, amb una equivalència que estaria ben explicada a tots els punts de venda de bitllets:
Zones lineals: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Zones radials: 1 2 2 3 3 4 4 5 5
Per exemple: Barcelona - Manresa.
Amb tarifació lineal: Barcelonès - Vallès Occidental - Bages, 3Z
Amb tarifació radial amb epicentre a Terrassa: Vallès Occidental - Barcelonès + Vallès Occidental - Bages, 2Z
En el moment de la compra, es podria fer directament o bé dir-li el recorregut a la màquina autovenda i que et tornés l'opció més barata. Per exemple:
Compra ràpida: Selecciones una T-10 de 2 zones.
Compra assistida: Demanes una T-10 que permeti anar de Vilafranca del Penedès a Martorell, la màquina et diu que són 2 zones.
Per a acabar de completar el sistema, hauria de desaparèixer la zonificació pròpia de RENFE, i unificar-se la tarifa de rodalies, regionals, REX i MD.
Pel que fa a les distàncies curtes, la solució seria aquesta: si un municipi A és limítrof amb un altre municipi B que es troba a una comarca diferent que A, els trajectes entre A i qualsevol municipi de la comarca de B es comptarien com a 1Z.
Per exemple, com que Sant Cugat del Vallès és limítrof amb Barcelona (Barcelonès) i Molins de Rei (Baix Llobregat), un trajecte entre St. Cugat i St. Andreu de la Barca (Baix Llobregat) es pagaria a 1Z.