http://www.tmb.cat/ca/sala-de-premsa/-/ ... um=twitter
El primer bus híbrid biarticulat comença a circular amb passatge a la H12 de la nova xarxa
Aquest migdia ha començat a fer recorreguts amb passatgers el primer dels tres autobusos híbrids biarticulats, de 24 metres de longitud i capacitat per a 164 persones, adquirits per posar-los a prova en línies d'altes prestacions de la nova xarxa que impulsen l'Ajuntament de Barcelona i TMB. Circularà a partir d'ara en diferents franges horàries a la línia H12 (Gornal - Besòs / Verneda), com a reforç de la flota habitual, formada per cotxes articulats de gas natural comprimit.
L'autobús que s'estrena avui, identificat amb el número 3901 dins la flota de TMB, és el que va ser presentat públicament per l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, el 5 de març, poc després d'arribar de Bèlgica, on l'ha construït l'empresa Van Hool. Posteriorment ha estat sotmès a diferents proves, ha passat l'homologació i la inspecció tècnica de vehicles i li han estat instal·lats diversos accessoris. Es tracta del primer vehicle d'aquestes dimensions dedicat al transport de viatgers que circula per l'Estat espanyol i un dels primers biarticulats híbrids en servei a Europa.
Les tres setmanes anteriors, el biarticulat ha circulat en buit pel mateix itinerari de la línia H12, per rodar-lo i perquè el personal de conducció es familiaritzés amb les característiques del vehicle. Per a l'entrada en servei comercial, s'ha preparat un fullet informatiu adreçat als usuaris, que detalla les diferències respecte dels altres vehicles de la flota. Les primeres setmanes, a més, hi haurà personal a bord destinat a resoldre dubtes dels viatgers. Pròximament, s'hi instal·larà també una màquina de venda de bitllets, ja que el conductor no pot fer aquesta tasca des de la cabina.
Entrada per les dues portes davanteres
En termes pràctics, els usuaris hauran de tenir en compte que l'entrada als biarticulats es pot fer per qualsevol de les dues portes davanteres, on hi ha les màquines validadores, mentre que la sortida és per les dues portes posteriors. Les portes són elèctriques i consten de dues fulles lliscants. A l'arribar a la parada, el conductor habilita l'obertura de totes portes i és el passatge el que acciona el polsador per obrir cada porta de manera independent. Al cap d'uns segons sense trànsit, les portes es tanquen automàticament, per preservar la climatització interior. Cada porta té senyals lluminosos i acústics d'avís de tancament, i el conductor les supervisa a través d'un circuit de càmeres de televisió.
Com tota la flota actual de TMB, l'autobús biarticulat és de plataforma baixa i està equipat amb una rampa per a l'accés de cadires de rodes, en aquest model situada a la porta davantera. A l'interior hi ha dos espais per a cadires de rodes, a més de 40 seients fixos (6 dels quals reservats a persones amb necessitats especials) i 6 seients plegables. La informació dinàmica als passatgers està assegurada amb els indicadors lluminosos i sonors del sistema SIU i tres parells de pantalles TFT del sistema MouTV d'informació de servei i entreteniment. A més, hi ha intèrfons al costat de les portes per comunicar incidències al conductor.
Segon biarticulat a finals de mes
El segon bus biarticulat està ara en la fase de marxa en buit, amb la previsió d'integrar-se al servei comercial a finals de maig. El tercer vehicle s'espera que arribi a Barcelona al juny.
La incorporació d'aquests tres vehicles de gran capacitat i alta qualitat ambiental és una de les actuacions que s'estan duent a terme a la nova xarxa de bus. Paral·lelament, s'ha aplicat una millora de les prestacions en les primeres cinc línies (D20, H6, H12, V7 i V21), que han passat a circular a intervals d'entre 5 i 8 minuts els dies feiners entre les 7 i les 21.30 hores aproximadament.
Valoració favorable de la nova xarxa: 7,6 sobre 10
Les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus es van crear l'1 d'octubre de 2012. Un estudi realitzat a partir de 880 entrevistes denota que els usuaris n'estan satisfets, amb una nota global de 7,6 sobre 10 (superior a l'última nota del conjunt del servei de bus, que és de 7,2). Una gran majoria, el 83,7%, considera que la implantació de la nova xarxa serà beneficiosa i en destaquen sobretot l'increment de la informació de servei, la rapidesa i la freqüència.
Tal com es va anunciar, a la tardor s'ampliarà la nova xarxa de bus amb la implantació de cinc línies més, tres d'horitzontals i dues de verticals: H8 (Collblanc - La Maquinista), H10 (Collblanc - La Pau), H16 (Paral·lel - Diagonal Mar), V3 (Zona Franca - Sarrià) i V17 (Port Vell - Carmel.