Desconnexió del 4 al 27 d'agost amb motiu de la cobertura de les vies de Sants
· L’Ajuntament de Barcelona executa l’obra de cobertura i urbanització de l’accés ferroviari a l’estació de Sants.
· Entre el 4 i el 27 d’agost s’interromp el servei ferroviari a l’entrada sud de Barcelona Sants.
· Amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels ciutadans, es modificaran horaris i recorreguts de les línies de Rodalies de Catalunya i s’establiran serveis alternatius.
· Els serveis d’informació, atenció al client i seguretat a les estacions es reforçaran amb 104 persones per torn.
L’Ajuntament de Barcelona executa l’obra
L’Ajuntament de Barcelona, mitjançant l’empresa municipal BIMSA, executa per fases la cobertura de les vies de l’accés ferroviari a Sants i la urbanització de la seva part superior i entorns. Una de les principals millores que suposarà aquesta actuació és la creació d’una nova rambla enjardinada d’uns 700 metres de longitud que millorarà la fins ara difícil connexió en ambdós costats de les vies. Així, la zona comptarà amb més espais peatonals i zones verdes, nous paviments, passos inferiors, escales mecàniques, rampes, ascensors i una notable millora en l’accessibilitat general.
Aquesta cobertura és un objectiu que l’Ajuntament persegueix des de fa temps i té com a principals objectius:
• Millorar les condicions ambientals –sorolls i vibracions- del trànsit ferroviari i del Metro.
• Guanyar un gran espai lliure i ajardinat sobre la plataforma, afavorint la relació entre els barris.
• Generar permeabilitat circulatòria i de vianants mitjançant la reforma de tres passos inferiors.
• Allunyar els trens de les façanes dels edificis d’habitatges.
La globalitat de les actuacions de cobertura depenen de diverses administracions: Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya, Ministeri de Foment i ADIF, que van signar un conveni de col·laboració el juny de 2002. Al 2010 es va signar un acord entre l’Ajuntament de Barcelona i l’ADIF per tal d’actualitzar els compromisos relatius a la cobertura de les vies.
En un primer moment, i en una actuació ja finalitzada, es va soterrar l’alta velocitat, es van cobrir les vies de la Línia 1 del Metro, ubicades a la banda mar, i es van executar els tres nous passos soterrats de Riera de Tena, Riera Blanca i Badal.
Des de l’estiu del 2010 i fins al 2012, les obres es troben en la fase que correspon a l’execució del mur del costat muntanya i la cobertura de les quatre vies de l’ADIF.
En concret, aquest estiu s’executen els treballs més complexes d’aquesta fase i que obliguen a realitzar un tall total del servei ferroviari. Així entre el 4 i el 27 d’agost es farà el desmuntatge de la catenària flexible, la col·locació de bigues de coberta (més de 100) i de lloses prefabricades i el muntatge de catenària rígida. La substitució de la catenària flexible per la catenària rígida és una actuació que contribuirà a reduir les incidències ferroviàries.
Activitats d’obra a executar durantl’agost de 2011:
· Retirada de catenària flexible. Retirada de 25 pòrtics de catenària i tirants
· Col·locació de les bigues de la coberta. 108 bigues de 18 metres i 40 tones.
· Col·locació de les prelloses de coberta. 14.000 m2 de superficie.
· Instal·lació de catenària rigída. 3.120 metres lineals de catenària.
Un cop es completi aquesta fase, a partir del 2012, començarà la fase d’urbanització que abasta tant l’àmbit de la coberta de les vies de Metro i ADIF com les zones annexes al corredor ferroviari. Aquest àmbit limita entre els carrers de Riera Blanca, de Sants, Antoni de Capmany i Jocs Florals, Burgos i rambla de Badal. L’àrea d’actuació es d’uns 57.000 m2 de superfície a urbanitzar, dels que uns 21.500 m2 corresponen a la cobertura del corredor ferroviari.
ESTAT DE LES ACTUACIONS
A hores d’ara, les actuacions de cobertura d’aquest àmbit estan de la següent manera:
· Treballs executats: (2005-2009)
- Soterrament dues vies ADIF per configurar nou accés de l’alta velocitat a Barcelona.
- Cobertura de les vies de metro.
- Cobertura estació de Mercat Nou
- Passos inferiors: Badal, Riera de Tena i Riera Blanca.
- Tancament amb vidre de la façana mar de la cobertura de l’accés ferroviari a Sants.
· Obres en execució: (2010-2012)
- Execució del mur lateral muntanya
- Coberta de les vies d’ADIF i instal·lacions ferroviàries.
· Actuacions a desenvolupar en el futur:
- Urbanització de la coberta i espais annexos de l’accés ferroviari a l’estació. Projecte bàsic redactat.
- Gestió del sòl entre Riera Blanca i la plaça de Sants.
L’actuació executada ha suposat una inversió de 39 milions d’Euros mentre que les obres en execució tenen una inversió de 34 milions d’Euros,
-Mur (FEOSL) 5,6 milions d’euros
-Cobertura de les instal·lacions ferroviàries 22 milions d’euros
-Ajuntament 9,2 milions d’euros
-ADIF 12,8 milions d’euros
-PAT ( Pla Alternatiu de Transport) 6,4 milions d’euros
-Obres infraestructura ferroviària 1,4 milions d’euros
-Comunicació, informació, senyalització 5 milions d’euros
Minimitzar les afectacions
L’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb els veïns i la resta d’operadors implicats, ha programat aquesta obra de gran envergadura durant el mes d’agost ( entre el 4 i el 27 d’agost) per minimitzar els efectes sobre la mobilitat de milers d’usuaris. Durant més d’un any s’ha treballat en l’elaboració de tot un Pla Alternatiu de Transport (PAT) que garanteixi el servei als usuaris durant el tall ferroviari i que preveu una extensa campanya informativa per explicar als usuaris les alternatives de transport al seu abast.
Així mateix es constituirà una comissió de seguiment del PAT amb la presència de tots els operadors: Generalitat de Catalunya, ATM, Ajuntament de Barcelona, Ajuntament de l’Hospitalet , Ajuntament de Cornellà, Renfe, ADIF, FGC, TMB.
Restriccions al servei ferroviari i alternatives
Aquestes actuacions comportaran la interrupció de la circulació ferroviària als trams L’Hospitalet – Barcelona Sants i Bellvitge - Barcelona Sants. Amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels ciutadans, es modificaran horaris i recorreguts de les línies de Rodalies de Catalunya i s’establiran serveis alternatius. Així mateix els serveis d’informació, atenció al client i seguretat a les estacions es reforçaran amb 104 persones per torn.
Restriccions al servei
Entre el 4 i el 27 d’agost aquestes actuacions comportaran la interrupció de la circulació ferroviària als trams L’Hospitalet de Llobregat – Barcelona Sants i Bellvitge - Barcelona Sants.
Per tal d’evitar l’afectació, se senyalitzaran els itineraris en transport públic alternatius per accedir-hi. En aquest sentit, es recomanarà la utilització de l’L1, l’L5 i FGC als viatgers que es desplacin a Sants des de la banda Llobregat. Concretament, l’L1 des de l’Hospitalet de Llobregat, l’L5, des de Cornellà Centre, així com els FGC des de Bellvitge, que connecten Gornal amb la Plaça Espanya, on poden enllaçar de nou amb l’L3 fins a Sants.
Paral·lelament, la Guàrdia Urbana posarà en marxa un dispositiu per garantir la mobilitat a l’entorn de la estació de Sants, on s’habilitarà un servei llançadora on amb autobús cada 15 minuts que enllaçarà Sants amb l’Aeroport.
A més, amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert nous horaris i una reconfiguració dels serveis de Rodalies de Catalunya que pretén facilitar la connexió de Barcelona amb la resta de l’àrea metropolitana:
Rodalia de Barcelona
· Línia R1 (Maçanet - Molins de Rei per Mataró): Els trens de la línia R1 no prestaran servei entre Arc de Triomf i Molins de Rei, perquè iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’Estació de França. D’aquesta manera per continuar viatge els clients disposen de:
§ Línia R2 nord: Amb enllaç a El Clot-Aragó per continuar fins Passeig de Gràcia i Sants
§ Metro: L1 i L4 a l’Estació de França
· Línia R2 nord (Maçanet – Aeroport per Granollers Centre). Des de Maçanet, els usuaris podran arribar en tren a Sants, on podran agafar un autobús llançadora cada 15 minuts fins a l’aeroport. També s’habilitaran trens llançadora des de l’estació d’El Prat. Així, el servei en aquesta línia es prestarà de la següent manera:
§ Servei en tren Maçanet – Barcelona Sants
§ Servei llançadora amb autobús cada 15 minuts Sants – Aeroport
§ Servei en tren llançadora El Prat – Aeroport
· Línia R2 sud (Sant Vicenç de Calders – Estació de França per Vilanova). Aquesta línia iniciarà i finalitzarà el seu recorregut a Bellvitge, pel que no prestarà servei entre aquesta i Estació de França. A Bellvitge els viatgers s’encaminen a l’estació de Gornal de FGC
· Línia R3 (Puigcerdà – L’Hospitalet per Vic). Els trens de la línia R3 no circularan entre l’Hospitalet i Barcelona Sants, de manera que iniciaran i finalitzaran el seu recorregut en aquesta última estació.
· Línia R4 (Sant Vicenç de Calders – Manresa per Vilafranca): els trens no circularan entre l’Hospitalet i Sants, de manera que es prestarà el servei en dos trams diferenciats:
§ Sant Vicenç de Calders – L’Hospitalet
§ Barcelona Sants – Manresa
Per continuar viatge els viatgers disposen de la línia L1 de Metro a L’Hospitalet i de la línia L5 a Cornellà Centre.
· Línia R7 (Cerdanyola Universitat – Sant Andreu Arenal): Els viatgers disposaran d’un tren per hora i sentit
Regionals
· Línies R13 (Barcelona – Lleida per Valls), R14 (Barcelona – Lleida per Tarragona i Reus), R15 (Barcelona – Riba-roja d’Ebre), R16 (Barcelona – Tortosa / Ulldecona per Tarragona): Els trens d’aquestes línies circularan desviats via Vilafranca del Penedès, directes entre Sant Vicenç de Calders i L’Hospitalet de Llobregat on iniciaran o finalitzaran el seu recorregut. Des d’aquesta estació els viatgers disposaran del servei de Metro de la línia L1 per continuar viatge fins a Barcelona.
· Línia R12 (Lleida – L’Hospitalet per Manresa): Els serveis d’aquesta línia finalitzaran a Barcelona Sants. Així mateix, els viatgers hauran de realitzar un canvi tren a tren a l’estació de Calaf per motius de rotació de material.
Abonaments vàlids també al Metro i FGC
Amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers s’ha establert un acord pel qual els títols de transport de Renfe, (tant de Rodalia de Barcelona com Regionals), no integrats, són vàlids per a accedir al Metro a les estacions de Rambla Just Oliveras, Cornellà Centre, Bellvitge, Sants Estació, Plaça de Sants Passeig de Gràcia, Catalunya, Arc de Triomf, Clot, Sant Andreu,Barceloneta, Fabra i Puig i Sagrera.
De la mateixa manera amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a les estacions de Gornal i de Plaça d’Espanya.
Serveis de Llarga Distància
Els trens de Llarga Distància que circulen per les vies convencionals amb origen o destinació Barcelona mantenen la seva aturada a l’estació de Barcelona Sants tot i que es desviaran per Vilafranca – Cerdanyola Universitat per entrar pel nord de Barcelona. Aquesta modificació del recorregut comportarà un increment del temps de viatge de 45 minuts.
Per la seva part,
· Tren Estrella Costa Brava (Madrid – Portbou i viceversa) circularà desviat per Vilafranca – Cerdanyola Universitat i no realitzarà parada a Barcelona. Els viatgers amb origen o destinació Sants disposaran d’un servei d’autobusos entre aquesta i Cerdanyola Universitat, i viceversa.
· Tren Cartagena – Montpellier / Montpellier–Lorcacircularà desviat per Vilafranca – Cerdanyola Universitat i no realitzarà parada a Barcelona. Els viatgers amb origen o destinació Sants disposaran del servei de Rodalies entre aquesta i Granollers Centre, i viceversa
· Trens Barcelona – Lorca / Múrcia i viceversa es desviaran per Vilafranca – Cerdanyola Universitat per entrar pel nord de Barcelona i iniciar o finalitzar el seu recorregut a l’Estació de França
Aquestes modificacions ja han estat contemplades a l’hora d’emetre el bitllet, per la qual cosa els viatgers d’aquests trens ja coneixen el canvi de programació abans d’iniciar el seu desplaçament.
Els serveis que circulen per la xarxa d’Alta Velocitat prestaran el servei habitual.
Informació i Atenció al Client
Per a atendre les necessitats d’informació dels viatgers, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i Renfe reforçaran els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. En total, s’han incorporat 104 persones per torn per a informar als viatgers dels canvis en la programació i les alternatives de transport.
Amb aquest objectiu, s’utilitzaran, a més, diferents suports d’informació:
•550.000 díptics
•227.500 fulletons horaris
•4.600 cartells a trens i estacions
•2.270 murals d’horaris
•1.000 adhesius de torn
•Missatges a megafonia de trens i estacions
•Màquines autovenda
•Pantalles informatives
•Servei SMS
•Telèfons d’informació: 900 41 00 41 i 010
•
www.rodaliesdecatalunya.cat,
www.bcn.cat,
www.renfe.com
•Twitter.com/rodalies
Una nova eina d’informació twitter.com/rodalies
D’altra banda, en els propers dies els usuaris de Rodalies comptaran amb un nou element d’informació i atenció al client amb la posada en servei de l’usuari de Twitter @rodalies. Aquest compte s’afegeix als canals de comunicació habituals de Rodalies, com el web
www.rodaliesdecatalunya.cat, el telèfon gratuït 900 41 00 41, o servei SMS.
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... 5&canal=46
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/docs ... f8d61e.pdf