Javi M wrote:D'una banda, me n'alegro de que s'intenti potenciar la R8. Però ben mirat... dubto massa que l'irrisòria demanda que pugui tenir l'estació justifiqui la inversió. Al menys, mentre no hi hagi serveis cap a Barcelona.
Doncs mira... en altres circumstàncies, et donaria la raó.
Però... es tracta de Santa Perpètua.
Santa Perpètua té les seves particularitats.
L'estació actual està a La Florida, a la R3, és a dir, al sud del casc urbà... i no té freqüències de pas massa bones.
Una altra de les particularitats de Santa Perpètua (i de la resta de la R3) és que té una mobilitat interna, és a dir, de passatgers que no van cap a Barcelona sinó que fan trajectes intermitjos, més aviat elevada. Ara bé, tot s'ha de dir, no sé quants d'aquests passatgers paguen el bitllet, perquè a la R3 només Vic i les estacions de Barcelona tenen barreres tarifàries (bé, i Montcada-Bifurcació, però allà solen estar obertes o trencades...). Però ser-hi, els passatgers, hi són.
Què pot voler dir això?
Per començar, una quantitat indeterminada de nous passatgers a Cerdanyola-Universitat, Sant Cugat, Rubí, Castellbisbal, Martorell, Mollet-Sant Fost, Montmeló, i Granollers-Centre.
Només hi ha dues estacions on hi hagi competència (relativa) de la R3: Mollet-Sant Fost (contra Mollet-Santa Rosa), i Granollers-Centre (contra Granollers-Canovelles).
I precisament en aquests dos casos és on hi pot haver una millora significativa per a Santa Perpètua: ara mateix, en feiners, els intervals de pas a la R3 són d'entre 25 minuts i una hora. En festius, encara pitjor, de fins a 1h37minuts!
En canvi, la R8 té uns intervals de pas completament regulars: un tren cada hora per sentit, tots els dies de la setmana. Millors que els de la R3, ja que són més regulars, i sobre tot, puntuals: la R8 és força menys propensa als retards crònics de la R3.
Hi surten guanyant, a les relacions amb Mollet i Granollers, i força. L'augment de trens és significatiu, tot i que des d'una estació diferent i cap a estacions de Mollet (Sant Fost) i Granollers (Centre), diferents de les actuals (Santa Rosa i Canovelles).
A més, mitjançant el transbordament de Mollet-Sant Fost, que s'hi arriba en dos minuts, tenen un fotimer de trens cap a Barcelona (i Montcada i Les Franqueses... i l'aeroport).
I per acabar, l'estació nova, tot i trobar-se al mig d'un parc, no es troba tant allunyada de les cases com això (com La Llagosta, si fa no fa), i té una posició més central que l'actual estació de la R3 respecte al conjunt del casc urbà, del qual n'és el centre, perquè el centre de Santa Perpètua és un parc més aviat gran, al mig del qual hi ha la nova estació.
Un altre avantatge és que els trens de la R3 solen anar pleníssims, i els que paren a Santa Perpètua solen ser sempre 447 en simple.
A la R8, són 465 en simple: més capacitat i més confort. És a dir, força més possibilitats de no haver d'anar de peu.
I a això li afegim tres noves relacions directes fins ara inexistents des de Santa Perpètua: Montmeló, Sant Cugat, Rubí.
I tres que sí que existien, però que necessitàven transbordament: Cerdanyola-Universitat, Castellbisbal, Martorell, les dues darreres amb un temps de trajecte milloradíssim respecte a l'actual.
Sóc optimista.
Tot i que no, no hi haurà tren directe a Barcelona.
Però sí que hi haurà un nombre significatiu de nous passatgers a la R8. Quants? Ja ho veurem.
Per altra banda, la R8 és la linia que ha tingut l'increment percentual de passatgers més gran al 2017.
Poquet a poquet, va guanyant passatgers.
Sospito que els passatgers de Rodalies són més lents en adonar-se de les novetats que els del metro o de FGC.
Especialment si es tracta de trajectes no radials (és a dir, no cap a Barcelona).
El cotxe encara pesa molt.
Tot s'ha de dir, està clar que les freqüències de pas de la R8 encara estan lluny de les ideals, que serien un tren cada 30 minuts, cosa que seria MOLT més atractiva per a molta més gent (per no parlar de la R7 i els seus problemes, que ja és una altra història).