oriolp13 wrote:Si la instal·lació és d'ADIF, ells decideixen el model de màquina expenedora que volen utilitzar i instal·lar, independentment de per a qui vengui els bitllets. Sinó ja em diràs, a més, per què les màquines a les estacions de Rodalia són d'un tipus i a les estacions de regionals en són d'un altre.
No. Això sí és cosa de RENFE, que és experta en tenir un munt de models d'autovenda i ni més ni menys que
tres sistemes de venda! (VISIR -el que es fa servir a les taquilles de Catalunya, a la resta d'Espanya només a Rodalies-; ORION, el que fa servir
Media Distancia tant a les taquilles fora de Catalunya com les autovendes de Regionals a Catalunya de color lila; i VOL/VCX, la venda per a trens amb reserva i agrupa venda per taquilla, internet, agències de viatge...), és a dir: ADIF instal·la la màquina autovenda, però el model el decideix RENFE. Justament avui he estat a Torelló i Manlleu i comento la jugada:
La màquina autovenda que s'ha instal·lat tant a Torelló com també a Manlleu és del model unificat que està posant RENFE per a tota Espanya per a Rodalies i
Media Distancia, i que servidor n'ha vist a Rodalies Madrid, a Manzanares i a Alacant, en un altre fòrum un altre foraire n'ha vist a estacions de Rodalies València. El model que s'està implantant a les estacions de dins del nucli de Rodalia de Barcelona -i que són diferents a les que hi ha a Manlleu i Torelló- originàriament estaven destinades a Madrid, que era l'únic nucli que n'havia de tenir però la gerència de
Cercanías Metropolitanas de Madrid no les va voler (o això diuen...) així que van venir a parar a Barcelona. El model que hi ha a Torelló i Manlleu a Madrid té el programari només per vendre trens de Rodalies, com les autovenda de Rodalia actuals, però a Alacant té instal·lat l'ORION i per tant només ven trens regionals (ho vaig voler comprovar demanant un bitllet a Múrcia a la màquina: només em sortia l'Intercity Saragossa-Cartagena).
La gran pregunta és: quin sistema han posat a Manlleu i Torelló? Jo m'esperava que haguéssin posat el mateix programari que tenen les noves autovendes de Rodalia a Barcelona, on es pot demanar un bitllet a qualsevol estació de Catalunya. Doncs bé, m'he trobat amb la sorpresa que tant a Manlleu com a Torelló li han posat l'ORION, com he comentat abans el sistema de venda de Regionals. Aquest sistema de venda està pensat amb la filosofia de vendre un bitllet d'origen a destinació, per a un tren concret, si bé la versió que hi ha a taquilles permet combinar dos trens per anar de A a B la que hi ha a les màquines no. Això xoca amb l'
status quo particular de la línia de Puigcerdà, que com bé sabeu bastant abans del traspàs de la Generalitat es va traspasar aleshores de la UN de Regionals a la UN de Rodalies. Això va comportar uns canvis en la venda de bitllets, entre d'altres els trens de la línia de Puigcerdà van
desparèixer dels sistemes de venda de trens europeus, amb tot el que comporta i ha comportat... per el que fa a casa nostra, es va deixar de vendre els bitllets amb un número de tren concret (per exemple, si vaig de Torelló a Barcelona amb el primer tren del dia al bitllet posava tren xxxxx, però si baixava en el segon posava tren xxxxy...) i es va passar a vendre amb el tren que s'en diu "d'escapament", és a dir, la venda estil rodalies on agafes el primer tren que passa (no sé si se m'entén...
) i al bitllet sempre apareix el mateix número de tren (per als curiosos: és el 99332, als bitllets ho veureu enmig de la primera fila de les dades que surten a sota d'on posa origen i destinació).
I perquè dic això... doncs resulta que l'ORION no entén l'existència dels trens "escapament", d'aquesta manera m'he trobat que tant a Manlleu com a Torelló la màquina autovenda està encesa, mostra la pantalla de venda... però on hauria de sortir les estacions de destinació apareix el missatge
Nothing to display, tal qual, en anglès. Com no estan carregats els trens de la línia de Puigcerdà al sistema, la màquina autovenda interpreta que no surten trens ni de Manlleu ni de Torelló, així que encara que estan enceses estan pràcticament per a fer bonic, o el que és el mateix: no poden vendre cap bitllet de cap tipus.
Afegeixo que des de fa unes dues setmanes han reintroduït els trens de la línia de Puigcerdà, tren per tren amb el seu número, al VISIR, però no els deixa fer servir (surt un missatge d'error), en canvi els interventors de la línia amb les màquines que fa poc que els hi han donat ja estan venent els trens que van més enllà de Vic amb el corresponent número de tren reflexat al bitllet (per als trens de rodalies que acaben a Vic, La Garriga... surt al bitllet el tren 00001 "CERCANÍAS"). Així que encara han d'arreglar algunes coses per tal que les màquines de Manlleu i Torelló puguin vendre bitllets. Per cert, aquesta autovenda de per si permetrà vendre: Bitllet d'anada, d'anada i tornada, el mateix amb reducció de Tarjeta Daurada, el mateix amb reducció amb Carnet Jove, Bono 10, Abonament Mensual i Abonament Trimestral. I prou.
P.S: M'ha sortit una resposta de la llargada dels antics missatges d'en Santfeliuenc