No et dic que l'estratègia que aplica els EE.UU en aquest àmbit no sigui bona. Però no estic d'acord amb el fet que exposes de manera general que els trens de mercaderies no necessiten velocitat. Crec que cal que ens preguntem si aquesta proposició és certa.wefer wrote:Els trens de mercaderies no demanen velocitat, demanen ser barats perquè a les empreses els interessi utilitzar-los en comptes de camions o vaixells. Sí que podem posar mercaderies a 160 Km/h per una LAV, però el cost és prohibitiu i fa que les empreses fugin.
En canvi, mireu l'èxit de les mercaderies per ferrocarril en altres països com els EEUU. Basen la seva estratègia en desplaçar càrregues massives a una velocitat "suficient", en trajectes llarguíssims, tot per aconseguir el millor preu possible. No només transporten grans càrregues, sinó que són empreses que generen beneficis tot i tenir la infraestructura en propietat. Impensable a Europa!!
Dins d'aquesta estratègia, té sentit un corredor mediterrani per enllaçar el nord d'Àfrica amb centreeuropa o el sud d'Europa amb Rússia, amb uns criteris on el trànsit de mercaderies sigui prioritari.
És cert que conjugar això amb trens d'alta velocitat és problemàtic si només tenim 2 vies, una per cada sentit, però és tan fàcil com posar-ne 3 de banalitzades per evitar tots aquests problemes amb un cost relativament baix. En un futur en que hi hagi molt de trànsit, se'n podria posar una quarta.
I recordem: a Espanya el transport de mercaderies per ferrocarril és irrisori comparat amb la majoria de països desenvolupats. L'hauríem de multiplicar per 5, com a mínim, per acostar-nos als nivells dels països del nostre entorn.
Clar que altra cosa és si realment amb l'economia espanyola actual tenim alguna cosa que transportar...
El transport de mercaderies per ferrocarril mitjançant sistema d'alta velocitat pot tenir un bon futur si s'aconsegueix atreure a les empreses que les transporten mitjançant l'ús de l'avió, uns quants exemples positius serien FedEx, DHL, els serveis de correus nacionals de cada país... més concretament, defenso aquesta idea, que considero positiva de cara al nostre futur com a europeus que som perquè beneficia a la sostenibilitat referida al medi ambient (aprofitem millor unes infraestructures ja construïdes i alliberem l'espai aeri de vehicles).
I el nivell exportatiu d'Espanya no és precisament baix, així que és possible que només necessitem modificar els mitjans perquè el transport de mercaderies per ferrocarril pugi les seves xifres.