http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... tmana.html
Adif començarà la instal·lació del tercer rail a la via convencional aquesta setmana
L'obra ha d'estar enllestida a final d'any i servirà perquè hi passin els trens de mercaderies amb ample internacional
04/05/10 02:00 - Celrà - oriol mas
Adif començarà en els propers dies la instal·lació, físicament, del tercer rail a la via entre Girona i Figueres, fet que ha de servir perquè a final d'any puguin circular ja els trens amb ample internacional per aquest tram. Les obres podrien començar ja aquesta setmana, i tal com s'ha fet amb la resta dels treballs de la infraestructura –el canvi de travesses, la renovació de la via...– es duran a terme en horari nocturn per no afectar la circulació dels trens de la línia entre Portbou i Barcelona. D'altra banda, i segons les últimes afirmacions dels responsables de Renfe, el tercer rail serà bàsicament per a les mercaderies, ja que els trens de viatgers francesos començaran a utilitzar el túnel del Pertús aquest any, però a Figueres els usuaris hauran d'agafar un comboi de Renfe.
Amb la col·locació del tercer rail, Adif afrontarà la fase final de la construcció d'aquesta infraestructura, que es va planificar per no haver d'esperar el 2012 perquè poguessin començar a circular trens d'alta velocitat pel túnel transfronterer del Pertús. D'aquesta manera es podia posar en marxa una infraestructura acabada des del febrer del 2009, data en què inicialment havien d'estar enllestides totes les obres del TAV i havien de començar a circular-hi els trens amb normalitat. El retard va provocar que TP Ferro, la concessionària que va construir i ha d'explotar el tram internacional entre Llers i Perpinyà, no pogués cobrar els peatges per cada tren que hi circuli, i això ha obligat l'Estat a indemnitzar la concessionària amb 128 milions d'euros. Amb el pas dels primers trens, TP Ferro podrà començar a cobrar els peatges.
Les obres pel tercer rail van començar el maig de l'any passat, amb els treballs previs d'acumulació de material a les bases que Adif va muntar a Sant Miquel de Fluvià, Flaçà i l'estació de mercaderies de Girona. Des d'aleshores s'ha treballat en la substitució de les travesses en els 41 quilòmetres que fa el tram, i també en altres feines com ara la renovació de la via i del balast, una tasca que es va acabar ja a principi d'any. Ara s'està completant la instal·lació de la nova catenària, i també s'està enllestint la preparació per posar definitivament el rail. A més, s'han instal·lat alguns desviaments al llarg del recorregut perquè els trens puguin fer el canvi d'agulles. Amb la col·locació del rail addicional per poder circular amb ample europeu –més estret que l'ibèric– s'enllestiran les obres, i si es continua complint el ritme previst, això seria cap a final d'any. Els treballs es faran en horari nocturn, com s'ha fet fins ara, aprofitant el fet que no passen trens per no interferir en el trànsit de la línia entre Portbou i Barcelona.
L'estació de Vilafant
L'altra obra destacada del tercer rail és el ramal de Vilamalla cap a l'estació provisional del TAV a Figueres, al terme municipal de Vilafant. Les obres també s'han d'acabar aquest any, ja que és el tram que connectarà el final de la concessió a TP Ferro a Llers fins a la via convencional a Vilamalla perquè es pugui utilitzar el tercer rail mentre no s'acabin definitivament les obres del TAV. Per aquest motiu s'ha hagut de dissenyar una estació provisional per als trens d'alta velocitat, que haurà d'estar acabada també a final d'aquest any.
Els trens de viatgers, en fase «experimental»
Quins trens aprofitaran l'ample de via internacional entre Girona i Figueres era un dels dubtes que quedaven pendents de resoldre. Inicialment l'aleshores ministra de Foment Magdalena Álvarez ja havia deixat clar que serien els trens de mercaderies, motiu pel qual es va fer també el ramal del Vallès amb ample de via internacional perquè el poguessin aprofitar mentre no es fessin les obres a Barcelona. Tot i això, s'havia especulat que l'obra del tercer rail serviria també ja per als trens de viatgers d'alta velocitat que han de connectar Barcelona amb Perpinyà. El juliol de l'any passat, però, Adif ja va deixar clar que continuava treballant amb aquest criteri, si bé no va tancar la porta a la circulació dels trens de passatgers, una reivindicació que també van fer seva els grups polítics. Finalment, però, sembla que no serà així. Fa encara no deu dies el president de Renfe, Teófilo Serrano, va explicar que hi haurà a partir de final d'any dos trens diaris que, venint de França, passaran pel túnel del Pertús per la via del TAV fins a l'estació provisional de Vilafant, on connectaran amb els combois de Renfe que seguiran el trajecte cap a Barcelona pel ramal de Vilamalla i enllaçaran amb la via convencional. Serrano va dir que seria un servei «experimental», i que s'havia arribat a aquest acord amb la societat nacional dels ferrocarrils francesos. Així també es volen evitar problemes de saturació al corredor ferroviari gironí.