Això ho vaig veure ahir casualment, ja que vaig ser a la zona, ho trobo una bona idea:
http://horapunta.tmb.cat/seccio/mon-bus ... -dalfons-x
Prova de senyalització singular a l'intercanviador d'Alfons X
Les parades de la nova xarxa de bus d'Alfons X, al districte d'Horta-Guinardó, estan servint de banc de proves d'una nova senyalització que busca donar més rellevància a les parades i facilitar els enllaços entre línies.
Oriol Pàmies - Raquel Ullate / 25.07.13 - 16:33h
A Alfons X, on es creuen la línia horitzontal H6 i la línia vertical V21, s'hi poden veure uns exemples d'aplicació de nous recursos de senyalització informativa per a parades d'autobús que més endavant podran aplicar-se als altres intercanviadors de la nova xarxa que impulsen TMB i l'Ajuntament de Barcelona. Precisament, amb l'entrada en servei de cinc línies ortogonals més a la tardor, les interseccions entre línies d'altes prestacions, anomenades àrees d'intercanvi, passaran de les cinc actuals a 18 i caldrà que siguin ben identificables i ben pràctiques perquè els usuaris puguin combinar fàcilment recorreguts horitzontals i verticals.
Fruit d'un treball intensiu, la nova senyalització busca definir un llenguatge simple i clar per al ciutadà, i procura donar a la marquesina o al pal de parada el paper de balisa informativa en un context urbà força atapeït de símbols. Un altre tret distintiu és que la destinació de línia pren rellevància en l'orientació dels trajectes.
A la marquesina, amb la nova senyalització destaca sobretot el nom de la línia principal que hi passa, en aquest cas la H6, que circula per la ronda del Guinardó, o la V21, que puja per Padilla i baixa per Lepant. Junt amb el codi de la línia hi ha el nom de la parada final de destinació, en aquest cas Zona Universitària o Fabra i Puig, per a la H6, i Montbau o Passeig Marítim, per a la V21. Línia i destinació figuren inscrits en un cercle del mateix color que identifica la línia, blau fosc per a les horitzontals com la H6, verd per a les verticals com la V21 i lila per a les diagonals.
Ajuda per als transbordaments
A les marquesines, dins el quadre d'informació, s'hi pot trobar una composició del plànol exclusiu de les línies de la nova xarxa (que ara són cinc i a la tardor seran deu) i el plànol d’intercanvi, amb la ubicació de les parades i els itineraris entre elles. A banda, sobre el vidre, i per les dues cares, hi ha el mateix plànol detallat de l'àrea d’intercanvi.
Per a més claredat, a la part superior del vidre, per dins i per fora, s'indica amb grans caràcters la direcció i la distància en metres fins a la parada de la línia perpendicular. Per confirmar l'itinerari del transbordament, s'han col·locat símbols de gran format amb el mateix disseny que la marquesina: el cercle amb el número de línia i la destinació, i la fletxa que marca el camí a seguir.
Plafons lluminosos de reforç
La senyalització dels itineraris de transbordament es reforça si cal amb plafons lluminosos (opis, en l'argot publicitari) en què es pot consultar el plànol de l'àrea d'intercanvi, com el que s'ha col·locat a Alfons X al costat de la parada ascendent de la V21.
Una altra novetat afecta els plafons laterals sobre el sostre de la marquesina. Ara hi ressalta el nom de la línia de la nova xarxa, per sobre de la resta de línies, que es mantenen amb el mateix disseny de codi rectangular, i el nom de la parada, en tipografia blanca sobre fons negre, a més de l'àrea d'intercanvi. Continua sent visible el codi de la parada, útil per a les aplicacions d'informació de servei en temps real.
Als pals solars d'informació, com el de la parada ascendent de la V21 a Alfons X, també es reforça la visibilitat amb un plafó que mostra el codi de la línia i la direcció, sobre fons negre, així com la denominació de l'àrea d'intercanvi.