La [url=http://www20.gencat.cat/docs/Sala%20de%20Premsa/Documents/Arxius/ptop_premsa.notaPremsa.87.L9PROVES1231513289268.pdf]Generalitat de Catalunya[/url] wrote:
El president Montilla visita el primer tram de l’L9 en proves a Santa Coloma de Gramenet
El president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han visitat avui el primer tram en proves de conducció automàtica de l’L9 corresponent al ramal de Santa Coloma de Gramenet.
* Fa unes setmanes ha començat la circulació dels primers trens en un període de proves que durarà menys d’un any
* El túnel està finalitzat, la via i la catenària instal·lades i les estacions, de gran amplitud i modernitat, estan en fase de finalització
* El tram entre Can Zam i Can Peixauet, a Santa Coloma, de 3,9 km i sis estacions, es posarà en servei la tardor d’aquest any, el seguirà el tram de Badalona, Gorg - Bon Pastor durant l’hivern
* Aquesta serà la primera experiència amb conducció automàtica en funcionament de tota la xarxa de metro de l’Estat
Els primers trens en circulació a l’L9
El president Montilla i el conseller Nadal han visitat avui els tallers i cotxeres de l’L9 a Can Zam i l’estació de Fondo i han pogut comprovar com ja circulen els primers trens pel tram de Santa Coloma de la línia així com l’avançat estat d’execució de les obres que es troben ja en la seva recta final.
Les proves de circulació de trens en aquest tram de l’L9 que ara comencen permetran examinar el sistema de conducció automàtica abans de la posada en servei del ramal de Santa Coloma de Gramenet, que es preveu per la tardor d’aquest any. D’altra banda, també està en molt avançat estat d’execució el tram de Badalona entre Gorg i Bon Pastor on es preveu que s’iniciïn les proves la propera primavera.
Així, des de fa unes setmanes i durant els propers cinc mesos aproximadament circularan trens per aquest tram entre Can Zam i Can Peixauet. Els primers mesos, circularà un tren durant 9 hores diàries de dilluns a divendres, i progressivament aquesta xifra s’anirà incrementant, fins a arribar als 5 trens durant 14 hores al dia. La finalitat és comprovar el funcionament dels diversos elements de l’explotació, per separat i en conjunt, així com la funcionalitat del centre de control en el seguiment i supervisió de la circulació dels trens.
D’aquesta manera, es vol constatar que el sistema compleix amb totes les garanties de seguretat i eficiència, per tal d’assegurar l’èxit de la primera experiència amb conducció automàtica a la xarxa de metro de tot l’Estat.
Un cop assolit un nivell satisfactori de fiabilitat dels sistemes, durant uns cinc mesos més tindrà lloc la marxa en blanc, en què es reprodueixen les condicions de l’operació, però sense passatge. En aquest període es validaran els procediments de funcionament en tot tipus de situacions, siguin normals o excepcionals i es realitzaran simulacres d’actuació en cas d’emergència.
Precisament, amb l’objectiu de comprovar l’eficàcia d’aquest sistema, a la primavera de l’any passat es van completar amb èxit els sis mesos de proves de conducció automàtica al tram de l’L2 entre el Clot i La Pau, que es van dur a terme en horari nocturn, com a experiència pilot abans de la implantació a l’L9.
Transmissió de dades per ràdio
El sistema de conducció automàtica de l’L9 es basa en una tecnologia avançada de transmissió permanent de dades via ràdio (CBTC) entre els diferents equips de control embarcats i en terra. Així, mitjançant un software específic es configuren els paràmetres necessaris per a les diferents operacions dels trens, com ara la velocitat, la frenada, l’arrencada, o el tancament i obertura de portes, en sincronització amb les portes de les andanes i ascensors.
El centre de control de l’L9, que monitoritza, supervisa i en cas necessari pot controlar a distància cada un dels trens de la xarxa, inicialment se situarà als tallers de Can Zam, per a les proves del tram de Santa Coloma de Gramenet, per després ubicar-se de forma definitiva a l’edifici corporatiu de TMB a la Sagrera.
Les proves permetran realitzar els ajustos necessaris en les estacions de ràdio que s’encarreguen d’enviar i rebre senyals per a garantir una correcta comunicació entre els trens entre si i amb el centre de control, de manera que la informació és recíproca en tot moment.
Trens de la sèrie 9000
Per fer possible la conducció automàtica, els trens han d’estar preparats tècnicament per reconèixer aquestes senyals i interpretar-les degudament. Els trens de l’L9 de la sèrie 9000 adquirits per l’Autoritat del Transport Metropolità, es caracteritzen per la seva estructura lleugera, l’avançada tecnologia i l’elevat estalvi energètic. A més, la duplicació dels seus equips, permet multiplicar-ne la fiabilitat, i la capacitat per comunicar-se de manera permanent amb el centre de control.
Una vegada en funcionament, pel ramal de Santa Coloma de Gramenet de l’L9 hi circularan 5 trens d’aquest model, amb freqüències de pas de 6 minuts, mentre que pel tram sencer entre Sagrera Meridiana, Can Zam i Gorg els trens assignats seran 13. En total, 50 unitats de la sèrie 9000 circularan per l’L9 quan s’hagin posat en servei la totalitat dels trams.
L’automatisme com a opció de futur
Les avantatges que ofereix l’automatització en la conducció al transport públic pel que fa a la flexibilitat, puntualitat, seguretat i eficàcia l’han convertit en els darrers anys en una alternativa de futur per a l’explotació de la xarxa de metro moderna.
En aquest sentit, l’L9 serà automàtica des del principi, i en el futur s’automatitzarà també l’L2, que es perllongarà des de Sant Antoni fins a enllaçar amb el tram de l’L9 de Parc Logístic - aeroport del Prat. Igualment, s’està treballant perquè l’L11 de metro lleuger es converteixi en una línia automàtica.
Arreu de món, el sistema de conducció automàtica està consolidat i contrastat en línies de metro de París, Singapur, Lió, Copenhaguen i moltes altres ciutats. En tots els casos s’ha escollit una tecnologia que permet oferir un servei de qualitat, que millora la puntualitat dels trens, facilita la regularitat del servei, permet adaptar l’oferta a la demanda de cada franja horària i concentra els empleats en les tasques d’atenció personalitzada als usuaris.
El tram de Santa Coloma a punt
L’inici de les proves de circulació de trens pel tram de Santa Coloma de l’L9 s’ha engegat un cop s’han finalitzat les obres de construcció del túnel, la instal·lació de les vies i la catenària i s’ha entrat en la darrera fase de construcció de les estacions on s’ultimen els treballs d’arquitectura i instal·lacions.
El tram on s’inicien les proves, entre Can Zam i Can Peixauet, té 3,9 km d’un túnel de 12 metres de diàmetre i per on els trens circulen en dos nivells, amb vies superposades.
Pel què fa a les estacions, cinc de les 6 amb què compta estan ja pràcticament finalitzades. Es tracta de les estacions de Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo i Can Peixauet, i s’ha programat per més endavant l’entrada en servei de l’estació de Santa Rosa, ara en construcció.
Tallers de Can Zam i estació de Fondo
Avui el president i el conseller han comprovat l’inici de trens en proves en aquest tram en una visita als tallers, les cotxeres de Can Zam i l’estació de Fondo.
* Can Zam tallers: els tallers i cotxeres de Can Zam tenen una superfície de 13.000 m2 i estan soterrats. Hi arriben 7 vies, 2 fan la funció de cotxeres per a la conducció automàtica i les altres cinc són de tallers. D’aquestes, dues són elevades sobre pilars, per a manteniment general, i les altres tres són de torn de rodes i neteja.
* Fondo estació: és un bon exemple de com són les estacions d’aquest tram. A 48,9 m de profunditat està formada per un pou de 26 metres de diàmetre. Consta de quatre nivells: vestíbul, preandana, andana superior i inferior, ja que aquí la circulació de trens ja es fa en dos nivells superposats. El moviments es fan bàsicament amb ascensors. En concret des del vestíbul de 952 m2 en dos nivells, 6 ascensors de gran capacitat baixen fins la preanada des d’on s’accedeix amb escales a les dues andanes i 2 ascensors destinats especialment a persones de mobilitat reduïda, també des del vestíbul, paren a la preandana i a l’andana superior i inferior. Aquesta estructura configura un ampli espai en el lloc d’espera de l’usuari que dóna una sensació d’amplitud i confort.
Entrada en servei de l’ L9
L’L9 es posarà en servei de manera progressiva, a mesura que es completin els treballs als diferents trams de la línia, així com el període posterior de proves de circulació de trens. L’objectiu és facilitar l’accés al sistema metropolità de transport a nuclis de població fins ara allunyats de la xarxa, a través dels intercanvis amb altres línies de metro, mentre continuen els treballs a la resta de trams.
Així, el tram de Santa Coloma de Gramenet, entre Can Zam i Can Peixauet, ara en proves, serà el primer en entrar en servei la tardor del 2009, previsiblement. Durant l’hivern següent es preveu posar en funcionament el segon tram més avançat, el corresponent al ramal de Badalona, entre les estacions de Gorg i Bon Pastor, per a finalment obrir el tram fins Sagrera Meridiana cap a la primavera del 2010.
L9 en construcció
Pel que fa a les obres, ja s’han construït poc més de 25 dels 50 quilòmetres de longitud total d’aquesta línia (inclòs el tram de la L4 que funcionarà inicialment com a L9), mentre que es troben en construcció el 80% de les 52 estacions de l’L9.
Precisament, amb l’objectiu d’accelerar el ritme de les obres, s’està muntant una cinquena tuneladora a prop de l’estació de Provençana, encarregada especialment per a perforar el túnel fins a l’estació de Mandri, perquè pugui iniciar els treballs cap a la primavera. També s’ha finalitzat el muntatge de la tuneladora que excavarà el túnel des de la Zona Franca fins a Provençana, i començarà a excavar durant aquest mes. Les dues tuneladores que treballen al Prat, des de Mas Blau, ja han arribat a l’estació Ciutat aeroportuària per una banda i a l’estació Prat de Llobregat per l’altra.
Andana superior de Fondo
Vestíbul de Fondo
Pou de Fondo
Cotxeres de Can Zam