http://www.lamalla.cat/infolocal/girona ... ?id=417223
Adif confirma que l'alta velocitat ferroviària connectarà Espanya i França aquest any
Al desembre les mercaderies arribaran al port de Barcelona per ample internacional i els passatgers faran amb AVE el tram entre Figueres i Perpinyà
Sònia Tubert | Vilafant
Adif ha confirmat que la connexió de la línia ferroviària d’alta velocitat entre Espanya i França començarà a funcionar de manera provisional aquest any. Les mercaderies procedents de França podran arribar en ferrocarril al port de Barcelona abans d’acabar l’any i, també al desembre hi haurà en funcionament la connexió per passatgers entre Figueres i França. El que no s’ha pogut confirmar, però, és que la data concreta sigui el 12 de desembre, com s’havia especulat fins ara. A partir de dijous es faran tres simulacres d’emergència per garantir la seguretat al túnel del Perthus, que fa possible la connexió ferroviària entre els dos països.
L'estació prestarà servei a finals d’aquest any.
El president de l’ens gestor d’infrastructures ferroviàries, Adif, Antonio González Marín, ha visitat aquest dimarts les obres de la nova estació ferroviària de Vilafant, que ja prestarà servei a finals d’aquest any. I és que la visita de González Marín ha servit per confirmar el que ja s’havia anunciat, i és que la connexió ferroviària entre Espanya i França ja funcionarà de manera provisional aquest 2010. González Marín, però, no s’ha volgut arriscar més i no ha confirmat la data concreta que s’havia apuntat fins ara des d’alguns àmbits, que era el 12 de desembre. "La posada en funcionament serà quan decideixin els governs d’Espanya i França, que són els competents i responsables d’aquest tram", ha dit, tot i que ha remarcat, amb l’ajuda del delegat del govern a Catalunya, Joan Rangel, que la data serà dins aquest mateix any. González Marin també ha repetit una vegada més que la totalitat del tram fins a Girona entrarà en servei durant el 2012.
El tercer rail que ha de permetre portar mercaderies per ample internacional al port de Barcelona, i convertir-lo en el primer de l’estat espanyol que les rep d’aquesta manera, ja està gairebé enllestit. Pel que fa al transport de passatgers, s’ha executat una plataforma que enllaça a l’estació de Vilafant amb la variant de Figueres de la línia d’ample convencional Barcelona - Portbou i amb la Línia d’Alta Velocitat Madrid - Barcelona - frontera francesa. Pel que fa a la venda de bitllets que permetran fer el trajecte, el president d’Adif ha recordat que és una competència de Renfe i de l’operadora francesa, que també han de decidir els horaris i les freqüències de pas i introduir-los dins els seus sistemes informàtics.
Simulacres al túnel
El pas pels Pirineus es realitzarà a través del túnel del Perthus, a l’interior del qual hi ha la frontera entre els dos països. Precisament per garantir la seguretat dins aquest túnel, a partir de dijous es faran tres simulacres d’emergència. En el primer, dijous mateix, es simularà la parada d’un tren al centre del túnel i l’evacuació dels passatgers a través d’un dels ramals. El 17 de novembre hi haurà un simulacre de descarrilament amb múltiples víctimes, i el 30 de novembre d’un incendi.
Durant la seva visita a l’Alt Empordà el president d’Adif també ha desvetllat una incògnita que havia causat polèmica els darrers dies a la comarca, i és
el nom de l’estació. Finalment serà l’estació de Figueres - Vilafant, en compliment d’una petició de l’alcaldessa d’aquest darrer municipi, ja que és on s’ubica. L’Ajuntament de Figueres també havia demanat que es posés el seu nom a l’estació, ja que és el cap de comarca.
La nova estació, que serà provisional fins que es construeixi la definitiva en uns terrenys propers, ha suposat una inversió de més de 5,1 milions d’euros i ocupa una superfície total de 12.598 metres quadrats. S’ha construït amb criteris de sostenibilitat mediambiental i estarà completament adaptada a persones de mobilitat reduïda. En una primera fase, compta amb tres vies d’ample internacional i una d’ample convencional, o el que abans s’anomenava ibèric.
Serveis als viatgers
L’edifici de viatgers té una superfície de 1.232 metres quadrats i consta de dos espais situats a diferents alçades i connectats entre sí, un amb l’accés a les instal·lacions i el vestíbul, i un altre amb la zona d’espera i dependències d’atenció als clients. Hi ha una andana central de 660 metres de llarg i 10 d’ample, a la que es pot accedir per un pas inferior. Ara s’estan acabant els treballs de construcció dels accessos i els entorns, que inclouen un vial d’accés per a vehicles i un aparcament amb 176 places.