http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... agost.html
El govern multa Siemens amb 100.000 euros per l'avaria a l'L9 i L10 a l'agost
També insta la companyia a millorar el sistema informàtic, causant de l'aturada dels combois
L'incidència va costar uns 300.000 euros a TMB
06/10/10 02:00 - barcelona - Jose G. Navarro
Un mes i mig després que una avaria tècnica afectés durant tres dies el servei de les noves línies 9 i 10 de metro, el govern ha passat factura per la incidència. Siemens, l'empresa responsable del sistema de conducció automàtica de combois que caracteritza aquestes línies, ha pagat els plats trencats, econòmicament i tècnicament.
En el primer d'aquests sentits, la companyia ha estat multada amb poc més de 100.000 euros per tal de compensar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per la despesa que va haver de fer mentre el servei va estar interromput aquells dies. Un cost que va incloure, entre d'altres coses, l'habilitació d'un servei de busos llançadora per cobrir el trajecte entre les estacions afectades, la contractació de personal extra per informar els usuaris i el fet de perdre les validacions de bitllets que s'haurien abonat durant aquelles jornades.
La sanció a Siemens, però, difereix molt dels prop de 300.000 euros que TMB va estimar com a quantitat susceptible de ser indemnitzada, després que el govern l'instés a quantificar-ho, si, com ha passat finalment, l'expedient que va obrir llavors per esclarir les causes de l'avaria es resolia amb una multa. Amb tot, ahir cap responsable de TMB va fer valoracions sobre la indemnització final.
L'amonestació del govern a Siemens també s'estén al vessant tècnic. Així, l'ha instat a fer millores en el sistema informàtic que controla la circulació dels trens per aquestes línies. I és que totes dues parts han constatat que aquella avaria va respondre a un problema de connexió entre el software de l'espai central que coordina els combois i el dels trens, i que va provocar que aquests no obeïssin les ordres rebudes, especialment quan eren a l'entrada de les estacions
Aquesta actualització informàtica, una detecció més ràpida dels punts d'incidència i la realització de les proves pertinents que garanteixin el funcionament del servei són les mesures que el govern ha ordenat fer, de manera “immediata”, a la companyia. Fonts del govern van considerar “justos” els requeriments a Siemens, i han recordat que totes dues línies han funcionat amb efectivitat el “99%” del temps.
LES XIFRES
3
dies
va estar aturada la
circulació en diverses estacions de l'L9 i l'10, sobretot a Badalona i Santa Coloma.
6
autobusos llançadora
va habilitar TMB a l'agost per cobrir el servei, amb parada a les estacions afectades.
Ahir, una nova incidència
Com reconeixen fonts del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, la de l'agost va ser la primera gran avaria a les línies 9 i 10 del metro. Però ahir es van repetir les mateixes incidències –i sembla que pel mateix motiu– en una d'aquestes línies, ja que la circulació va estar interrompuda des de les cinc de la matinada en una part del trajecte, entre l'estació de Bon Pastor i la de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet. L'avaria es va resoldre a tres quarts de vuit del matí i fins llavors la companyia va habilitar un servei alternatiu de busos.