http://www.bcn.es/publicacions/b_barris ... Barris.pdf
La Sagrera-Vilapicina, l’embrió de la línia 5
El 21 de juliol de 1959, l’alcalde de Barcelona, José María
de Porcioles, i l’arquebisbe i bisbe de la diòcesi, doctor
Gregorio Modrego Casaus, entre altres autoritats,van
inaugurar el tram del metro de Barcelona, de 2.700 metros,
entre l’estació de la Sagrera i la de Vilapicina.
Era una nova expansió del metro, exigida per l’increment
urbanístic de Barcelona durant els anys cinquanta, quan
gran quantitat de terreny rural es va convertir en urbà i
va començar la construcció de molts edificis d’habitatges
que van anar configurant nous barris a la ciutat.
Tot això va fer posar sobre la taula el projecte d’un nou
metro, el qual va ser anomenat Transversal Alt i que havia
d’enllaçar els barris del Congrés i la Sagrera, Gràcia,
les Corts i la Ciutat Universitària. Amb el pas dels mesos,
aquest projecte va derivar en dos nous projectes: el primer
de Sants a Collblanc, a partir de la línia del metro
Transversal que ja funcionava, i el segon, entre la Sagrera
i Horta. El primer projecte d’aquesta línia es va presentar
el 12 de febrer de 1953 i era una proposta que preveia
una via d’ample espanyol i que anava de l’estació de Navas
fins a la d’Horta (plaça Eivissa). Finalment, el projecte,
modificat per l’Ajuntament perquè esdevingués el primer
tram de la nova línia del Transversal Alt, es va
adjudicar el 27 de maig de 1955. El primer tram unia les
estacions de la Sagrera i Vilapicina. Els treballs d’aquesta
nova línia, construïda amb ample de via internacional, es
va inaugurar el 1959, amb cinc estacions: Sagrera, Congrés,
Maragall, Virrei Amat i Vilapicina.