Page 5 of 6

A Mallorca, també

Posted: Sunday 20/05/2012 21:15
by Guigui
http://www.ara.cat/societat/soller-tune ... 29802.html

La Guàrdia Civil tanca el túnel de Sóller pel #novullpagar

Els conductors mallorquins han respost massivament a la convocatòria de protesta contra els peatges i la Guàrdia Civil ha respost tancant el túnel de Sóller

ARA
| Actualitzada el 20/05/2012 17:31

Més de 150 vehicles s'han dirigit en caravana al túnel de Sóller per protestar contra els peatges. L'acció massiva ha col·lapsat el trànsit i ha obligat a la Guàrdia Civil a tancar el túnel.

La plataforma "Mallorca lliure de peatges", impulsada pel Col·lectiu Albaïna, ha coordinat la protesta. Un dels organitzadors, Marc Carriquí, ha explicat que els operaris del peatge informaven als conductors que s'enfronten a una multa de 100 euros però això no ha fet desistir els insubmisos. La plataforma es reuneix dimecres per coordinar noves accions.

Interpretació jurídica

Posted: Thursday 24/05/2012 23:43
by Guigui
http://www.ara.cat/societat/Sindicat-Po ... 29563.html

El Sindicat de Policies de Catalunya diu que no pagar el peatge no infringeix el reglament de circulació

"L'obligatorietat és de parar, no d'abonar el peatge", assegura el sindicat a la seva web

ARA
Barcelona | Actualitzada el 24/05/2012 20:09

El Sindicat de Policies de Catalunya (SPC) ha assegurat aquest dijous que no pagar els peatges "no infringeix el codi de circulació". En un comunicat publicat a la seva pàgina web, l'SPC explica que "no hi ha cap senyal que obligui els conductors a pagar un peatge, sinó que es tracta d'un incompliment contractual entre l'usuari i la concessionària de l'autopista". Segons explica, "l'obligatorietat és de parar, no d'abonar el peatge". Per això, segons el sindicat, els Mossos d'Esquadra no poden denunciar com a infracció de trànsit un fet que no és sancionable. Fins i tot apunta que en cas que treballadors de les concessionàries retinguin els vehicles que no volen pagar podrien incórrer en un delicte de detenció il·legal.

Una visió que es contradiu amb la versió oficial que el Govern ha utilitzat en el marc de la campanya #novullpagar, que insta els conductors a no abonar el preu dels peatges. El Servei Català de Trànsit ha confirmat que multarà amb 100 euros aquells conductors que siguin denunciats per les empreses concessionàries per no haver pagat els peatges. Segons la Generalitat, el senyal que anuncia els peatges a les autopistes és d'obligatori compliment i inclou tant l'aturada del vehicle com el posterior pagament.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Friday 25/05/2012 0:11
by wefer
Penós paper el del govern de la Generalitat. Mentre per un costat fa veure que recolza el malestar pels peatges, per l'altra posa la por al cos dels conductors amb possibles sancions inexistents i il·legals perquè paguin, per acontentar els seus amiguets de La Caixa, propietària d'Abertis i qui financia els partits polítics perdonant-los els préstecs a canvi de... bé, ja es veu el què.

Quina pudor que arriba a fer aquest país, per favor.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Friday 25/05/2012 15:10
by Adolescent barceloní
wefer wrote:Quina pudor que arriba a fer aquest país, per favor.
Doncs, wefer, si ara opines això, espera't que no posin peatges per tot arreu. Llavors és ja per decapitar gent.

Quin futur més penós que m'espera, déu méu... :? :nono
wefer wrote:Penós paper el del govern de la Generalitat. Mentre per un costat fa veure que recolza el malestar pels peatges, per l'altra posa la por al cos dels conductors amb possibles sancions inexistents i il·legals perquè paguin, per acontentar els seus amiguets de La Caixa, propietària d'Abertis i qui financia els partits polítics perdonant-los els préstecs a canvi de... bé, ja es veu el què.
Vale, si són inexistents i il·legals, per què coi les apliquen? Vale que per a La Caixa, Abertis i tot aquell que en pellisqui algo vulguin enriquir-se a costa de fer pagar peatges a la ciutadania, però arribarà un dia en el què aquesta ciutadania es revoltarà i ja veureu com llavors s'amaguen amb la cua entre les cames.

El que he dit abans: quin futur més penós que m'espera, tant a mi com als milions de catalans i catalanes que hauran de suportar això.

De moment em consolo veient que amb aquest he aportat 201 missatges al Fòrum del Transport Català!!!!! :) :) :riure

Primera multa... i recurs

Posted: Tuesday 29/05/2012 22:39
by Guigui
http://www.ara.cat/societat/peatge-novu ... 29270.html

La campanya #novullpagar anuncia que recorrerà la primera multa, que ja s'ha rebut a Tarragona

Un veí de Tarragona ha rebut la sanció de 100 euros per participar en la protesta del passat 5 de maig i està acusat d'incomplir l'article 153 del Codi de la Circulació

ALBERT BALANZÀ
Barcelona | Actualitzada el 29/05/2012 21:44

La campanya d'insubmissió als peatges #novullpagar ha reaccionat amb rapidesa contra la imposició de la primera multa que ha rebut un veí de Tarragona, segons ha confirmat un portaveu de l'entitat, per participar en la protesta el passat 5 de maig. Després del miler llarg de requeriments que ha enviat el Servei Català de Trànsit per ordre de la concessionària Abertis, com a mesura per identificar el conductor del vehicle, el pas definitiu de sanció s'ha començat a complir en les últimes hores i aquest veí de Tarragona ha posat a disposició dels serveis jurídics de la campanya la documentació que l'acusa d'incomplir l'article 153 del Codi de la Circulació i que l'obliga a pagar 100 euros.

El portaveu de #novullpagar, Guillem Carbó, ha advertit, de tota manera, que la plataforma manté que l'article que s'assegura que s'ha incomplert remarca que hi ha una "prohibició de pas sense detenir-se" però que no diu res "de pagar" i que la intenció de l'entitat és "recórrer" aquesta multa i totes les que arribin. "Entenem que aquesta multa no té validesa jurídica i ara hem de deixar els serveis jurídics que treballin", ha afegit aquest portaveu.

Article 153 CC

Posted: Wednesday 30/05/2012 0:24
by Javi M
L'article 153 del Codi de Circulació vigent indica el següent:
R-200. Prohibición de pasar sin detenerse. Indica el lugar donde es obligatoria la detención por la proximidad, según la inscripción que contenga, de un puesto de aduana, de policía, de peaje u otro, y que tras ellos pueden estar instalados medios mecánicos de detención. En todo caso, el conductor así detenido no podrá reanudar su marcha hasta haber cumplido la prescripción que la señal establece.
Aquesta és una de les variants de la senyal R-200, la qual prescriu clarament al conductor que ha de pagar el peatge:

Image


O sigui, saltar-se un peatge sense pagar, que infringeix una norma del Codi de Circulació.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Wednesday 30/05/2012 1:10
by Lluita1714
però quan diu "la prescripción que la señal establece." es pot referir a l'aturada obligatòria a tal lloc, no parla en cap cas de l'acció que comporta. és tan ambuigüa la llei...
D'altra banda: segons la RAE:
peaje.
(Del fr. péage, o cat. peatge).
1. m. Derecho de tránsito. U. t. en sent. fig.
2. m. Lugar donde se paga el peaje.
http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsult ... LEMA=peaje

Primer apunt: és probable que la paraula Peage en castellà vingui del català... us estranya?
Segon apunt. Es pot dir que un peatge és el lloc on es paga el peatge, que és el dret a pas, però si parlem del primer significat, no diu res de pagar... diu adquirir un dret de trànsit, i el cartell no esclareix a què es refereix, la llei tampoc. En català, segons l'IEC sí que comporta pagar en tots dos sentits, però la RAE no és tan completa.

Sempre se li pot buscar tres peus al gat.

Re: Article 153 CC

Posted: Wednesday 30/05/2012 1:25
by victorcasta
Javi M wrote:L'article 153 del Codi de Circulació vigent indica el següent:
R-200. Prohibición de pasar sin detenerse. Indica el lugar donde es obligatoria la detención por la proximidad, según la inscripción que contenga, de un puesto de aduana, de policía, de peaje u otro, y que tras ellos pueden estar instalados medios mecánicos de detención. En todo caso, el conductor así detenido no podrá reanudar su marcha hasta haber cumplido la prescripción que la señal establece.
Aquesta és una de les variants de la senyal R-200, la qual prescriu clarament al conductor que ha de pagar el peatge:

Image


O sigui, saltar-se un peatge sense pagar, que infringeix una norma del Codi de Circulació.
Aquesta senyal també hi és a l'entrar a l'AP-7 per agafar el tiquet i bé que no hi pagues...

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Wednesday 30/05/2012 9:44
by Fran-Ikarus
Segurament vinguin totes dues del francès "péage".

Tothom sap o ha de saber perfectament què vol dir un senyal de peatge. Una cosa és estar a favor d'una iniciativa de protesta, que li pot semblar millor, pitjor o regular a cadascú, però que si és exercida conscientment del seu significat i potencials conseqüències, i hom està disposat a ser-ne coherent, a mi em sembla bé (no com l' "espavilat" aquell que donava com a alternativa "colar-se" darrere d'un cotxe que sí que havia pagat).

Ja no em sembla tan bé buscar-li tres peus al gat. Seria lícit protestar contra el preu de la llet, per exemple, mirant d'endur-se sense pagar la llet dels supermercats, tot aduïnt que enlloc -del supermercat- t'expliquen que "el preu aquell que posa" vol dir que has de pagar una quantitat de diners equivalent a la caixera, quan surts amb el producte?

Off-topic lingüístic

Posted: Wednesday 30/05/2012 10:31
by Guigui
Fran-Ikarus wrote:Segurament vinguin totes dues del francès "péage".
Segons el Gran Diccionari de la Llengua Catalana, prové del baix llati pedaticus, "dret de posar els peus".

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Wednesday 30/05/2012 10:47
by Fran-Ikarus
Home, sí, però que la "corrupció" respectiva en cada llengua ("peatge", "peaje", "péage") sigui tan similar, imagino que no serà pas casual.

Etimologia

Posted: Wednesday 30/05/2012 11:21
by Guigui
Pedaticus procedeix de pes (peu). Per tant, ens trobem amb peu -> peatge, pie -> peaje, pied -> péage, pé -> peagem (derivació etimològica: en realitat, es diu portagem), piede -> pedaggio, etc. Veiem, doncs, que la derivació és més o menys directa a totes les llengües llatines, inclosa la supressió del diftong "ie", en què la síl·laba tònica passa a ser àtona.

Prescripció

Posted: Wednesday 30/05/2012 14:59
by Javi M
Lluita1714 wrote:Però quan diu "la prescripción que la señal establece" es pot referir a l'aturada obligatòria a tal lloc, no parla en cap cas de l'acció que comporta. és tan ambuigüa la llei...
Així doncs, quan et trobis una d'aquestes, para't i torna't a posar en marxa sense més, doncs "el senyal només et prescriu fer això" i no pas complir el control policial.

Image

Evidentment la prescripció que el senyal estableix és complir l'acció escrita.

Analogia

Posted: Wednesday 30/05/2012 15:30
by Guigui
Si l'agent et diu per passar, doncs passa. Al peatge, si la barrera s'aixeca i el semàfor està en verd, doncs passa; tant si has pagat com si no.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Wednesday 30/05/2012 15:53
by Fran-Ikarus
Això no és cert. Tots sabem què hem de fer davant de cada tipus de "senyal de parada".

En un peatge sabem que la parada no serà per un control policial.

En un control policial sabem que la parada no serà perquè ens cobrin si volem continuar.

En tots dos llocs pot acabar passant de tot (inclós un "peatge" al control policial, estil "li dono 50 euros i deixi'm continuar..."), però ja sabem quina és la finalitat de la parada en cada cas.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Wednesday 30/05/2012 16:30
by albe6
La pregunta clau en la qual ningú es posa d'acord:
El senyal de parada per el que posi la senyal (R-200); i en el cas de parada per peatge és: El fet de parar ja dóna per feta la senyal (#novullpagar) o també obliga a pagar (Abertis)?

El reglament és ambigu, i per tant, se'n poden fer diverses lectures; doncs que cada un faci el que cregui corresponent.

Coses com aquestes ens porten a més d'un a veure al conjunt d'Espanya com una "República Bananera" (Encara que oficialment no ho sigui, de república)

Ambigüitat... o no

Posted: Wednesday 30/05/2012 16:35
by Guigui
Fran-Ikarus wrote:Això no és cert. Tots sabem què hem de fer davant de cada tipus de "senyal de parada".
Tècnicament, d'avant d'aquest senyal, cal afluixar la marxa amb intenció i disposició d'aturar-se, llevat de si ens donen (l'agent o un altre senyal degudament indicat) via lliure. En el cas del control policial, pot ser un policia que, amb un senyal amb el braç, ens indiqui si hem de para o si podem continuar; en el cas dels peatges, és la barrera i el semàfor que ens indiquen si hem de restar aturats (barrera abaixada, semàfor vermell) o si podem continuar (barrera aixecada, semàfor verd). Per passar a la pràctica, és el que s'ha produït en molts casos de la protesta, en què els conductors insistien (i finalment van aconseguir) que els aixequessin la barrera i els posessin el semàfor en verd.

Que tot plegat es pot interpretar d'altra manera? No ho nego. Però aquesta també és una interpretació lícita de tot plegat.

Re: A les autopistes catalanes... jo no pago

Posted: Thursday 31/05/2012 0:01
by Fran-Ikarus
albe6 wrote:La pregunta clau en la qual ningú es posa d'acord:
El senyal de parada per el que posi la senyal (R-200); i en el cas de parada per peatge és: El fet de parar ja dóna per feta la senyal (#novullpagar) o també obliga a pagar (Abertis)?
Si us plau, el senyal és aquest perquè ha d'haver-hi un senyal, però no es pot reduïr tot al senyal: és una autopista de peatge, tothom sap què implica això, tothom veu una barrera tancada, i tothom sap que perquè la barrera s'obri s'ha de satisfer l'import del peatge que correspongui al tipus de vehicle i ruta efectuada.

Que després hom vol secundar aquesta protesta? Doncs molt bé. Que hom no està d'acord amb els peatges, o amb els anys que fa que es paguen els peatges, o amb que es paguin tants peatges en comparació amb la resta d'Espanya, o amb el que hom vulgui? Perfecte. Però sent conscient que estas deixant de pagar una cosa que saps que està establerta perquè es pagui, igual que si un impost et sembla injust i decideixes no pagar-lo (ningú no aduïrà que no sap que hi ha obligatorietat de fer-ho, dirà que no ho vol fer i ja està).

Reduïr les coses a "com que no pagar no es una infracció al senyal, no hi ha res que obligui a pagar" és ridícul. A que davant de l'entrada del quarter del Bruc hi ha un STOP? A que tothom sap que aquesta entrada amb STOP no és com qualsevol carrer amb un STOP, que t'atures, mires que no vingui ningú pels costats, i un cop comprovat continues endavant a la velocitat que consideris convenient? A que no pots fer això i quan et vinguin al darrera els vigies de la porta dir-lis que el senyal només t'obligava a aturar-te, comprovar que no vinguéssin cotxes, i continuar en aquest cas? Doncs tot és com això.

Prova a fer això a la sortida d'un aparcament subterrani, fer l'STOP i dir-li al de la garita que t'obri, que tu ja has fet l'STOP i no hi ha cap cotxe al davant i per tant segons el reglament de circulació ja pots continuar endavant, vejam què et respon.

Re: Prescripció

Posted: Thursday 31/05/2012 6:55
by Lluita1714
Javi M wrote:
Lluita1714 wrote:Però quan diu "la prescripción que la señal establece" es pot referir a l'aturada obligatòria a tal lloc, no parla en cap cas de l'acció que comporta. és tan ambuigüa la llei...
Així doncs, quan et trobis una d'aquestes, para't i torna't a posar en marxa sense més, doncs "el senyal només et prescriu fer això" i no pas complir el control policial.

Image

Evidentment la prescripció que el senyal estableix és complir l'acció escrita.
A veure, jo no estic a favor del novullpagar, en part ironitzava defensant quelcom que no va amb mi, però ben defensat. Però aquest senyal que m'ensenyes obliga a aturar-te fins que et donin el permís per sortir, i al novullpagar els donen permís per sortir, tot i que sense pagar després de molta insistència, amb el semàfor verd i tot.

Si en un control policial tu et negues en canvi, a que et faci el control, posant-te en marxa sense el permís de l'agent, infringeixes el senyal, i si et diuen que t'aturis i no ho fas, o et negues a fer el control, és un altre delicte tipificat o falta, per desacatament a una autoritat. Als peatges, fins jo sé, no hi ha cap autoritat, en canvi caps d'estació, professors, i policies, sí que tenen aquest "títol" que els protegeix, i que fa que faltar-los el respecte, agredir-los, o no fer-los cas en quelcom dins la seva competència sigui penat.

Re: Prescripció

Posted: Thursday 31/05/2012 9:28
by Fran-Ikarus
Efectivament. I és per això que al·ludir al significat del senyal per justificar que ja s'està complint amb allò que cal complir, és absurd. Depén completament de la natura del lloc on estigui el senyal, de l'autoritat que tingui la persona que pot habilitar el pas del cotxe, i fins i tot del mecanisme present (si no hi hagués barrera, per exemple, ja m'explicaràs).
Lluita1714 wrote:A veure, jo no estic a favor del novullpagar, en part ironitzava defensant quelcom que no va amb mi, però ben defensat. Però aquest senyal que m'ensenyes obliga a aturar-te fins que et donin el permís per sortir, i al novullpagar els donen permís per sortir, tot i que sense pagar després de molta insistència, amb el semàfor verd i tot.

Si en un control policial tu et negues en canvi, a que et faci el control, posant-te en marxa sense el permís de l'agent, infringeixes el senyal, i si et diuen que t'aturis i no ho fas, o et negues a fer el control, és un altre delicte tipificat o falta, per desacatament a una autoritat. Als peatges, fins jo sé, no hi ha cap autoritat, en canvi caps d'estació, professors, i policies, sí que tenen aquest "títol" que els protegeix, i que fa que faltar-los el respecte, agredir-los, o no fer-los cas en quelcom dins la seva competència sigui penat.