La integració tarifària del transport passa el primer examen al Consell Metropolità
Política
Dimarts, 16 de Octubre de 2018
El Consell Metropolità de l’AMB ha aprovat avui, 16 d’octubre, de forma inicial, l’ordenança que regularà la inclusió de Cerdanyola –i altres 17 municipis- en la Corona 1 del transport metropolità amb el vot favorable dels grups de govern Entesa, PSC i ERC. L’alcalde de Cerdanyola, Carles Escolà, s’ha abstingut, com a portaveu del grup de la CUP, tot destacant ser favorable a la integració tarifària però amb un pla d’inversions concret i una aplicació gradual del tribut metropolità.
L’1 de gener de 2019 està previst que Cerdanyola i altres 17 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que formen part de la Zona 2 del transport metropolità passin a formar part de la primera corona, on hi ha els altres 18 municipis metropolitans. El Consell Metropolità, màxim òrgan de govern de l’AMB, ha donat avui el primer pas perquè això sigui així amb l’aprovació inicial de les ordenances fiscals per a l’any vinent.
L'oposició qüestiona el tribut i les inversions
Tothom està d’acord en els beneficis de la integració tarifària, però els grups de l’oposició s’han abstingut per mostrar-se en desacord amb la manera d’aplicar un tribut metropolità que es carregarà a l’IBI a partir de l’any vinent. Els grups han anunciat la presentació d'al·legacions per tractar al debat de l'aprovació definitiva de les ordenances.
L’alcalde de Cerdanyola, Carles Escolà, ha actuat com a portaveu del grup de la CUP. Escolà ha manifestat ser favorable a la integració tarifària, “sí, però no així”, diu, però considera que “no és just” que el tribut metropolità s’apliqui per igual a municipis on el transport públic no serà equiparable l’any vinent. Escolà proposava que es posi en marxa un pla d’inversions que permeti millorar la xarxa de transports als municipis que ara passaran a la primera corona i que el tribut metropolità es vagi aplicant de manera progressiva d’acord a aquestes inversions. Aquest pla d’inversions, indicava Escolà, ha de comunicar també amb els altres municipis de la comarca, recordant que, per exemple, l’hospital de referència de Cerdanyola no és a l’AMB, sinó a Sabadell.
Escolà, que també ha reclamat que l’AMB assumeixi directament la gestió del transport urbà a Cerdanyola, assegura que es vol “activar el relat per desvincular" l’aplicació del tribut metropolità del canvi al transport i denuncia electoralisme ja que el nou impost es carregarà al mes de juny, passats els comicis municipals de l’any vinent.
Altres grups també han manifestat la seva abstenció. Alberto Fernández Díaz (PP) destacant que es un tribut injust; Santiago Alonso (C’s) per desconeixement de com serà “l’impacte real sobre l’economia de les famílies” dels municipis afectats; Isidre Sierra (PDeCAT) destacant que un nou tribut ha de ser coherent i transparent; Sílvia Fuster (Plataforma Ciutadana per Barberà) insistint en la necessitat d’un pla d’inversions i la preocupació per l’impacte del tribut; i Ferran Puig (Compromís i Acord per Torrelles) per la necessitat que el transport sigui equivalent a tots els municipis afectats.
El govern metropolità remarca la millora immediata del servei
Des del govern metropolità, el socialista Antoni Poveda, recordava que la integració tarifària suposarà una reducció del 50% del cost del transport públic per a 80’4 milions de passatges a l’any i que el pla d’actuació de la integració tarifària suposa un cost de 45 milions d’euros dels quals es recaptaran amb el tribut 17 milions, tot manifestant la necessitat que les diferents institucions aportin més diners al transport públic, tant AMB com Generalitat i Ajuntament de Barcelona. Igualment, des de l’Entesa Jordi San José destacava que suposarà una “millora immediata del servei” per a més de 300.000 persones.
Poveda, que destacava que el contracte del transport urbà de Cerdanyola està “caducat i pendent del traspàs a l’AMB per poder millorar”, insistia que el tribut metropolità afecta a “tots els serveis de l’AMB” i no només el transport i que, per tant, no són qüestions que vagin lligades i que l’aplicació al juny no és electoralista ja que “el calendari sempre és el mateix” i no presenta cap canvi.
En aquest sentit, el vicepresident de l’AMB Antonio Balmón, que presidia el plenari en substitució d’Ada Colau, recordava que l’origen del tribut no és el transport, sinó el finançament de la targeta rosa, “un tema social”, i apuntava que la ciutadania de Cerdanyola ja fa ús actualment de la xarxa de transport metropolità quan circula per Barcelona.
http://cerdanyola.info/politica/la-inte ... tropolita/