Integració tarifària de transport públic també a la Noguera, les Garrigues i el Pla d’Urgell
El Consell d’Administració de l’ATM de l’Àrea de Lleida ha acordat aquest dimecres la incorporació de les comarques del Pla d’Urgell, la Noguera i les Garrigues al sistema tarifari integrat que entrarà en vigor el primer semestre de 2009. La integració anirà acompanyada de la implantació d’un nou pla de millora de serveis que es farà efectiu durant el primer semestre del 2009.
Per fer-ho possible, l’ATM ja ha iniciat l’estudi de millora de serveis al nou àmbit, amb la col·laboració dels municipis i els operadors que hauran d’adaptar-se tecnològicament per a ajustar-se al sistema. A més, l’ATM ha iniciat contactes amb els proveïdors del sistema per garantir el desplegament de la xarxa de distribució i recàrrega de bitllets. Finalment, preveu difondre entre la ciutadania el funcionament del sistema tarifari integrat amb una campanya de comunicació.
A més, 56 municipis d’aquestes comarques de la Noguera (30), les Garrigues (24) i el Pla d’Urgell (2) que sumen 74.000 habitants s’adheriran al consorci. Amb aquestes incorporacions l’ATM de l’Àrea de Lleida estarà format en total per 94 municipis de les comarques del Segrià, la Noguera, les Garrigues, i el Pla d’Urgell, que sumen 284.000 habitants, un 94% del total de les quatre comarques. La resta de municipis d’aquestes tres comarques estudiaran la possibilitat d’integrar-se al consorci de transport públic més endavant, un cop analitzin l’estudi per a la millora dels serveis que l’ATM està executant per a aquestes comarques.
D’altra banda, el Consell d’administració de l’ATM de l’Àrea de Lleida ha fet balanç de les actuacions desenvolupades durant el 2008 i els seus efectes en la mobilitat sostenible. En aquest sentit, la implantació progressiva de la integració tarifària a l’Àrea de Lleida iniciada el passat mes de març i les diferents actuacions de millora del transport públic posades en marxa han comportat un increment del 5,7% del nombre de viatgers durant el 2008. Així, entre el novembre del 2007 i el novembre del 2008, prop de 9,2 milions de persones han utilitzat la xarxa de transport públic del 2007, enfront dels 8,2 milions de viatgers del mateix període de l’any anterior.
D’aquests 9,2 milions de passatgers, 7.787.311 han utilitzat les línies urbanes, la qual cosa suposa un 4,7% més que el mateix període de l’any anterior. Pel que fa a les línies interurbanes, han registrat un total de 1.022.231 usuaris, un 11,2% més, mentre que un total de 222.337 persones han utilitzat els FGC, un 17,4% més. Finalment, les línies que connecten amb els polígons industrials han concentrat un total de 90.718 usuaris, la qual cosa suposa un 11,1% més que el mateix període de l’any anterior.
D’altra banda, l’increment de viatgers registrat des de l’inici de l’aplicació del sistema tarifari integrat ha estat del 7,63%, amb 5,7 milions de viatgers entre l’abril i el novembre, enfront dels 5,3 milions del mateix període de l’any anterior.
En total, s’han realitzat de 409.430 operacions entre venda i recàrrega de targetes integrades, de les quals, un 61% s’han fet amb T-10, un 24% amb T10/30, un 11% amb T-MES i un 4% amb T-50/30. La franja horària que registra un volum de viatgers més important és de 8 a 9 hores del matí, amb 40.299 validacions, i el dia de la setmana més concorregut és el dijous, amb 50.216 validacions.
Millores en marxa
El creixement constant del nombre de viatgers a l’Àrea de Lleida es deu en bona mesura a la instauració del sistema tarifari integrat, que permet la utilització d’un únic bitllet de transport públic per moure’s per la xarxa, amb el corresponent estalvi econòmic que això suposa. Aquesta actuació ha suposat un pas endavant a l’hora d’aconseguir promoure una mobilitat cada cop més sostenible i segura, atès que permeten oferir serveis de transport públic amb possibilitat de transbordaments a preus més competitius.
A banda de la integració tarifària, durant el 2008 l’ATM de l’Àrea de Lleida ha impulsat un conjunt d’accions per a promoure l’ús del transport públic que han contribuït també a aquest augment de viatgers. En aquest sentit, va participar a la 54 edició de la Fira de Sant Miquel, per a apropar als prop de 190.000 visitants informació sobre el sistema integrat del transport.
A més, va acordar amb la UdL l’adequació del carnet universitari perquè més de 15.000 persones el puguin utilitzar per validar a la xarxa integrada de transport públic. Finalment, està treballant en el pla de mobilitat de la ciutat sanitària de Lleida, amb l’objectiu d’analitzar les necessitats de transport públic per millorar l’accessibilitat a l’hospital universitari Arnau de Vilanova, l’hospital de Santa Maria i la Facultat de Medicina i escola universitària d’infermeria.
Finalment, el Consell d’Administració de l’ATM de l’Àrea de Lleida ha aprovat l’actualització de preus del transport públic per a l’any 2009. Així, amb aquesta actualització de tarifes, a partir de l’1 de gener del 2009, la T-10 d’una zona costarà 40 cèntims més que actualment, la T-50/30 costarà 1 euro més i la T-MES, 2 euros més, i el bitllet senzill 5 cèntims més.
http://www.bondia.cat/index.php?option= ... &Itemid=53