http://www.elperiodico.com/
------------------------------------------------
La reducció de morts és més alta entre els conductors més joves
• Les víctimes mortals de 15 a 24 anys baixen un 31% al juliol gràcies al carnet per punts
• L'operació sortida d'agost també se salda amb millors xifres que el 2005
MANUEL VILASERÓ
MADRID
L' impacte beneficiós més important del carnet per punts s'ha concentrat entre els més joves, si s'ha de jutjar per les dades de la Direcció General de Trànsit (DGT). Durant el primer mes del nou sistema han mort un 30,9% menys de joves d'entre 15 i 24 anys que el juliol del 2005. És la franja d'edat més exposada als sinistres estiuencs i nocturns, i a la qual l'amenaça de perdre el carnet sembla haver fet prendre precaucions.
Les xifres no admeten dubtes. El juliol de l'any passat els més joves ocupaven el segon lloc en el rànquing de morts, amb 55 víctimes. Aquest any la xifra ha baixat a 38 i ocupen el tercer lloc igualats amb dues franges d'edat més. El nou carnet ha salvat la vida de 17 persones en la flor de la vida.
S'ha de recordar que el sistema és especialment contundent amb els conductors principiants, que parteixen amb només vuit punts. Amb una infracció lleu i una de greu n'hi ha prou per desposseir-los de la llicència.
La DGT va subministrar ahir la xifra definitiva del juliol gairebé sense canvis respecte a les tancades el dia anterior. El balanç final ha estat de 279 morts. La tragèdia equival a més que un 11-M, però representa una millora del 18,42% respecte a l'any anterior. El rastreig de l'estadística també dóna altres pistes interessants sobre els efectes beneficiosos del carnet per punts. Ja és sabut que el nou sistema ha influït en una baixada de la velocitat i això ha tingut una fidel traducció en la tipologia dels accidents. La sortida de la via, que té com a factor clau la velocitat, segueix sent l'accident en què es produeixen més víctimes mortals (42%) però també el que més s'ha reduït (-28%).
EL CINTURÓ S'USA MÉS
Espectacular ha estat la reducció del nombre de morts que no portaven el cinturó de seguretat o el casc. De 54 s'ha passat a 34, una baixada del 37%. Una gran diferència amb les passades vacances de Setmana Santa, en què gairebé la meitat de les víctimes mortals no havien pres aquesta elemental precaució.
On més s'ha notat l'impacte del carnet per punts és entre els turismes i les furgonetes --un 23% menys de víctimes--, mentre que entre els camions la sinistralitat ha crescut. Encara que, en aquest últim cas, el baix nombre de víctimes --de 9 ha pujat a 10-- fa poc representativa la dada. Els vianants tampoc se n'han beneficiat. N'han mort tres més (de 18 a 21).
Per comunitats autònomes, on més s'ha reduït la mortalitat és a Castella i Lleó, amb un descens del 41,3%, mentre que només ha pujat a Galícia (32%), Canàries (71%) i Aragó (5,6%). Catalunya va tancar al final amb una baixada del 22%.
L'operació sortida d'agost es va acabar ahir a la nit amb una balanç provisional a les 20 hores de 36 morts, una xifra una mica inferior als 40 de l'any passat, tot i que llavors va tenir un dia menys.
MENYS PUNTS A CATALUNYA
Segons el balanç facilitat ahir pel Servei Català de Trànsit, els conductors catalans han perdut 56.130 punts al juliol, l'equivalent a 150 carnets de conductors veterans cada dia. Com ja es va apuntar en els primers dies de juliol, la infracció que més resta guarismes és l'excés de velocitat, amb 7.764 sancions.
Veure el gràfic en PDF