Page 5 of 5

Re: Estació del Prat de Llobregat

Posted: Thursday 25/11/2010 19:47
by metring
http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/pt ... llobregat/

El DPTOP adjudica la construcció del Centre Intermodal del Baix Llobregat

* En matèria de transports, també ha adjudicat l’ampliació i adaptació de l’estació de l’L5 de Virrei Amat, la urbanització de l’entorn de l’estació de l’L5 d’Ernest Lluch i la redacció del projecte constructiu del perllongament de l’L3 fins a Sant Feliu de Llobregat

Centre Intermodal del Baix Llobregat

El DPTOP, mitjançant l’empresa pública Gisa, ha adjudicat a la UTE integrada per Comsa, SA, Dragados SA, i FCC Construcción SA, per 69,7 MEUR les obres de construcció del Centre Intermodal del Baix Llobregat, al Prat de Llobregat, que es convertirà en un dels principals nusos de transport públic intermodal de la regió metropolitana de Barcelona. L’actuació es cofinançarà amb els fons FEDER. Es preveu iniciar els treballs durant el primer semestre del 2011 amb un termini d’execució de 3 anys.

El nou centre permetrà la connexió entre la línia del TAV, els serveis ferroviaris de rodalies i mitja distància, l’enllaç ferroviari amb l’aeroport de Barcelona, el Metro (L9, L2 i L1), i el transport públic col·lectiu per carretera, amb connexió amb els principals eixos viaris d’aquesta àrea com ara la C-31 i C-32 . Així, es configura com un punt especialment estratègic en la xarxa de transport públic del territori, com també ho són ara l’estació de Sants i, en el futur, La Sagrera TAV, a Barcelona.

Concretament, se situarà al límit nord del casc històric del Prat de Llobregat, en una àrea amb un important creixement urbanístic previst que donarà continuïtat al nucli urbà cap al nord. Aquest emplaçament coincideix amb el de l’actual estació de Rodalia del Prat de Llobregat. Es preveu que el nou centre intermodal doni servei a 17 milions de viatgers l’any 2025.

Un nou centre intermodal en 47.000 m2

L’actuació que ara s’adjudica comprèn una superfície global de 47.000 m2, on es construiran les noves infraestructures i accessos per als viatgers, així com els trams de connexió entre els diferents modes de transport, la urbanització de l’entorn i la creació de nous vials per a garantir la connexió viària amb la xarxa de carreteres i amb el nucli urbà del Prat de Llobregat.

El nou centre intermodal s’estructurarà a partir d’un gran edifici amb un disseny singular, sobre la línia ferroviària convencional i d’alta velocitat, a l’altura de l’actual estació de Rodalies del Prat de Llobregat. Des del nou edifici s’accedirà a les andanes de l’estació ferroviària d’ambdues línies, i també a les línies de metro previstes (L9, actualment en construcció, el futur perllongament de l’L2 de Sant Antoni a Parc Logístic - fent ús d’un tram de la infraestructura de l’L9 - i el futur perllongament de l’L1 des d’Hospital de Bellvitge).

A l’exterior, l’edifici quedarà envoltat per dues àrees diferenciades per a garantir l’accessibilitat del trànsit rodat, d’una banda, i dels vianants, de l’altra. Així, al costat oest, es crearà una gran àrea rectangular preferentment destinada al transport públic rodat, de manera que acollirà la parada de les línies d’autobusos regulars i discrecionals, taxis, i espais previstos per parades de curta duració. Sota aquesta àrea, es construirà un aparcament per a vehicles privats soterrat. D’altra banda, a la banda est de l’edifici la futura urbanització comprèn habilitar un gran corredor de vianants per a facilitar la mobilitat a peu, amb voreres, àrees enjardinades, i diferents elements de mobiliari urbà per al descans i comoditat dels ciutadans.

Així, les obres que ara es liciten comprenen les següents actuacions:

* Nou edifici singular: els treballs inclouen la construcció d’un nou edifici singular que substituirà l’actual estació de Rodalies del Prat de Llobregat. El seu disseny va ser escollit en un concurs d’idees del qual va resultar guanyador el projecte presentat per una UTE integrada entre d’altres per l’arquitecte César Portela.

L’estació, tindrà forma el·líptica, amb eixos de 98 i 77 metres en planta i una altura de prop de 21 metres. Serà un ambient únic i diàfan, que permetrà l’entrada de llum natural mitjançant un òcul central de 30 metres de diàmetre al centre de la coberta, i façanes de vidre.

Tindrà 6 accessos des de carrer que permetran la comunicació directa, o mitjançant escales i ascensor, a un gran vestíbul de 8.750 m2 de superfície. Aquí se situaran les màquines expenedores de bitllets, les barreres tarifàries, l’atenció al client, així com serveis i seients per als viatgers. Des d’aquí, s’enllaçarà amb les andanes del TAV i amb els serveis ferroviaris de Rodalies i Mitja Distància, mitjançant escales i ascensors. També es podrà connectar amb l’L9 i amb els futurs perllongaments de l’L1 i l’L2. D’altra banda, el nou edifici acollirà també una àrea amb cafeteria, restaurant i altres serveis, que es disposaran en dues plantes.

El procés constructiu i la planificació de les obres s’han dissenyat perquè els treballs siguin compatibles amb el manteniment del servei ferroviari de Rodalies de l’estació actual del Prat de Llobregat i les necessitats de mobilitat dels viatgers.

* Àrea de parada d’autobusos i taxis: a la banda oest del nou edifici singular, s’habilitarà una nova àrea de 18.100 m2 per afavorir l’accessibilitat viària, i l’intercanvi entre el transport per carretera i els serveis ferroviaris. La nova àrea serà rectangular i s’ubicarà en superfície. Serà un gran espai per a l’ús ciutadà, que acollirà també els principals serveis de transport públic per carretera. Així, s’habilitaran 8 parades per a les línies d’autobusos regulars i discrecionals, cobertes amb marquesines i, al costat més proper a l’edifici, s’habilitaran 26 places de taxi. En aquesta àrea també hi hauran 14 aparcaments privats per parades de curta durada, 3 espais per a parades d’emergència, 113 places per a motocicletes i 40 places per a bicicletes. L’accessibilitat a peu des d’aquest espai amb el vestíbul de l’edifici es resol mitjançant un ascensor i dues rampes.

* Aparcament de vehicles privats: sota aquesta àrea destinada al transport rodat, es construirà un aparcament soterrat per a vehicles privats, amb capacitat per a 604 places per a cotxes, 122 places per a motocicletes i 180 places per a bicicletes, distribuïdes en tres nivells. El nivell superior, el més gran, quedarà a la mateixa cota que el vestíbul de l’edifici de viatgers, i es comunicarà amb ell mitjançant un accés soterrat directe que es configura com un gran passeig central que discorrerà al llarg de tot el pàrquing fins a l’edifici. La comunicació amb l’exterior es farà mitjançant 3 accessos amb ascensors i escales. Pel que fa als dos nivells inferiors del pàrquing, ocuparan una superfície més reduïda, al costat del soterrament ferroviari a la banda mar.

* Accessos viaris, ferroviaris i vials de connexió: l’actuació comprèn també la construcció de nous vials per a permetre la connexió del centre intermodal amb la C-31 i amb la xarxa viària urbana. El trànsit a l’entorn de la futura estació s’ordenarà a partir de dues grans rotondes, situades a la banda muntanya, al sector on es preveu el desenvolupament urbanístic futur.

* Connectat i adaptat: l’actuació també inclou la connexió dels diferents espais que conformaran aquest centre intermodal (entorn urbà, vestíbuls i andanes), que estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda, a peu pla o mitjançant rampes, escales fixes i mecàniques i 16 ascensors en total, comptant tots els espais (aparcament, edifici i estació de l’L9).