http://www.avui.cat/cat/notices/2010/05 ... _97070.php
El director de Rodalies assegura que no entén la vaga de maquinistes de Renfe
L'empresa carrega l'aturada a l'exigència dels treballadors de tenir places de parquing cobertes, mentre el sindicat SEMAF acusa l'empresa de no complir mesures de seguretat. Al torn del matí, només tres treballadors han fet vaga, segons Renfe, però l'aturada ha afectat 175.000 viatgers de Rodalies, mitja distància, llarga distància i AVE
ACN
Sants Estació
Ult. Act. 03/05/2010 16:55
El director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, ha assegurat que des de Renfe no s'entén el sentit de la vaga de maquinistes de l'estació de Sants. Renfe ha establert serveis mínims. Segons ha dit Remacha, l'empresa ha fet un esforç per arribar a un acord amb els treballadors, que justifiquen l'aturada per la reivindicació de més seguretat laboral.
El director de Rodalies de Catalunya ha afirmat que l'empresa es va reunir divendres amb el comitè de vaga per intentar arribar a un acord que, finalment, va resultar impossible. Renfe ha promès tenir instal·lades totes les passarel·les que demanaven maquinistes en un màxim de sis mesos. Aquest serà el cas de les que se situïn en les estacions de Mataró i Granollers centre. Mentre que les de l'Hospitalet, Vilanova, Terrassa i Manresa estaran llestes en tres mesos.
Segons el director de Rodalies de Catalunya, on es van topar amb l'oposició dels treballadors va ser en la proposta referent a les places de pàrquing a l'estació de Sants. Remacha ha assegurat que la companyia pública s'ha compromès a oferir cinquanta places d'aparcament al pàrquing que hi ha sobre l'estació i, en cas que aquest es vegi afectat per obres, en instal·lacions properes. Però, segons ha explicat, els treballadors demanden que aquestes places estiguin al nou pàrquing subterrani, que ja emplenen els clients durant dos dies a la setmana. Remacha ha afegit que aquesta mesura suposaria deixar els clients de Renfe sense cent places.
Demandes de seguretat dels treballadors
Per contra, els sindicats han afirmat que, entre els motius que els han portat a convocar la vaga, la qüestió de les places d'aparcament és secundària. Segons han explicat, les principals raons estan relacionades amb la seguretat laboral i han recordat que, al llarg d'aquest any, hi ha hagut diversos incidents per deficiències en les instal·lacions. A més, han afegit que Renfe està difonent "tendenciosament" les noticies per posar la població en contra dels treballadors i de la vaga.
De fet, els avisos de megafonia de les estacions expliquen que la causa de l'aturada és l'exigència dels treballadors de 50 places d'aparcament cobert a l'estació de Sants.
SEMAF denuncia la falta de plataformes per pujar als trens en zones fora de les andanes, poca il·luminació i la falta d'asfaltat entre vies, la qual cosa, entre d'altres coses, ha produït "alguns accidents". El portaveu del sindicat, Jordi Escudé, ha assenyalat que l'empresa és una "passota" perquè fa temps que fan aquestes reivindicacions i no han fet res per evitar la vaga, que també es durà a terme els dies 5 i 7 de maig.
Uns 175.000 viatgers i 450 trens afectats
Remacha ha declarat que fins a 175.000 viatgers veuran afectat el seu viatge al llarg de tota la jornada, donat que 450 trajectes s'han suspès. Entre les sis de la matinada i les onze, prop de 65.000 viatgers han patit les conseqüències de la vaga. La majoria d'ells, fins a 62.000, corresponen als de rodalies; 1.500, a mitja distancia; i 900, a viatgers del TGV i llarga distancia. Els serveis mínims decretats pel Departament de Treball i el Ministeri de Foment preveuen que el 66% dels trens circulin en les hores de màxima demanda (entre les 6h i les 9,30h i les 17h i les 20,30h). En canvi, durant la resta de la jornada només hi haurà un 33% dels trens. En el cas de la mitja distancia, estan garantits un 65% dels trajectes i, en el de llarga distancia, una mitjana del 72% dels serveis.
Tres treballadors en vaga
Segons ha dit el director de Rodalies de Catalunya, en els tres primers torns del dia, s'han adherit a la vaga tres treballadors, el que representa un seguiment del 3,44%. Remacha ha afegit que la resta, exceptuant els què han hagut de treballar per garantir els serveis mínims, han estat fent tasques de formació i reciclatge.