Diari de Girona wrote:El pas per Girona posa en perill un TAV complet el 2009
C.TARTERA/R.GARRIDO, GIRONA.
Girona és la preocupació. Hi ha més d´un tram en obres. Altres, estan a punt d´adjudicar-se. Alguns tenen el projecte executiu gairebé enllestit. El túnel de la frontera camina a un ritme envejable. Però el traçat del tren d´alta velocitat (TAV) per les comarques gironines té en el soterrament per la ciutat de Girona el corcó que fa perillar la posada en marxa del trajecte Barcelona-frontera francesa l´any 2009. A poc més d´un any i mig de la data promesa pel Ministeri de Foment i el Govern espanyol, el retard és tal que el tram que inclou la ciutat de Girona no disposa encara ni de la declaració d´impacte ambiental necessària. De fet, des de l´Ajuntament de Girona s´admet que des de fa uns mesos estan a l´espera que es desencalli aquest procés perquè tots els altres passos a seguir puguin continuar endavant.
Actualment, el traçat del tren d´alta velocitat per les comarques gironines té en la ciutat de Girona i el tram que l´inclou, la seva part més feble. El punt negre que suposa aquest tall del tren podria posar en perill els terminis previstos inicialment. I és que aquest tram és, a hores d´ara, el més retardat de tot el traçat.
Els dos extrems del projecte a les comarques gironines -el pas a la frontera francesa i l´entrada des de Tordera- són els que millor ritme porten. El traçat que travesa la demarcació entre Tordera i Fornells de la Selva té, a hores d´ara, obres a tot arreu. Els treballs van «a bon ritme» segons el Ministeri de Foment i, tal i com indica el subdelegat del Govern a Girona, Francesc Francisco-Busquets, «tot va segons el previst i amb els terminis complerts». És, possiblement, el tall amb menys problemes ara per ara.
En canvi, el tram entre Fornells de la Selva i Sant Julià de Ramis és el més complicat. Actualment, i segons el subdelegat, aquest traçat està encara pendent de la declaració d´impacte ambiental que ha d´atorgar el Ministeri de Medi Ambient i que Foment necessita per continuar. Segons Francisco-Busquets, «deu estar a punt de sortir», però de moment, no se´n sap res. Quan la declaració estigui enllestida, però, encara quedarà el tràmit de l´estudi informatiu i redactar posteriorment el projecte bàsic. El projecte executiu, l´adjudicació de les obres i l´inici dels treballs encara vindran després.
El soterrament a Girona
Aquest tram, a més, inclou el punt negre del pas soterrat per Girona, que actualment té un projecte executiu sense redactar i que no compta amb el consens general. És el punt que més preocupa, perquè travessar la ciutat per fer passar el TAV soterrat no serà un treball fàcil ni ràpid i, ara per ara, està pendent de molts condicionants i amb moltes opinions enfrontades. Foment manté que no serà un impediment per arribar a acomplir la data de 2009, però fins i tot alts càrrecs del Govern de la Generalitat com el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, han advertit darrerament de la dificultat que suposa acomplir els terminis si aquest pas per la ciutat de Girona no es desencalla. Quan més dies passen, sembla més difícil.
En el traçat que va des de Sant Julià de Ramis fins a Pontós, les previsions són més positives. Actualment, el Ministeri de Foment té pendent enviar als ajuntaments afectats el seu projecte bàsic. Posteriorment, es redactarà el projecte executiu i ja es podran, així, adjudicar les obres. Segons Francesc Francisco-Busquets, tots els trams que van des de Sant Julià de Ramis fins a Figueres haurien de tenir, si res es retarda, les obres a punt de licitar al darrer trimestre d´aquest 2006, per poder adjudicar-les entre finals d´any i principis de 2007 i iniciar inmediatament els treballs.
El tram fins a la frontera
El traçat que uneix Figueres amb la frontera és una mica diferent. Els acords i contractes amb l´empresa TP Ferro fan d´aquest tram el més especial. Tot i això, actualment les obres s´estan executant i, previsiblement, no hi ha d´haver cap problema per complir els terminis marcats per l´empresa. De fet, aquesta mateixa setmana els responsables de TP Ferro van indicar que ja estava perforat el 45% del túnel i mantenien el febrer 2009 com a data perquè la connexió amb França estigui enllestida. La concessionària d´aquest tram entre Figueres i Perpinyà preveu començar a l´octubre les obres del viaducte de Pont de Molins -que ara porten retard per canvis en el projecte- i que aquests treballs acabin en un any. Pel que fa a les vies del traçat es preveuen col·locar al novembre del 2007.
A la Jonquera, on s´estan construint els 8,3 quilòmetres del túnel que ha de travessar els Pirineus perquè hi pugui passar el TAV, les obres avancen a bon ritme. Les dues tuneladores, Mistra i Tramuntana, podrien arribar en sis mesos a la part francesa. Ja han avançat un 45% del trajecte que haurà de salvar la part més complicada dels treballs per la composició i forma dels terrenys.