http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022
Rodalies agafa aire gràcies a la col·locació de la nova catenària
1. • Adif destina 64 milions a millorar el fluid elèctric en 392 quilòmetres de via
2. • Els viatgers confien que la renovació freni les contínues fallades del servei
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA
Una de les dues informadores de les taquilles de l’estació de Rodalies de plaça de Catalunya ha perdut el vano i ahir observava gelosa la seva airejada companya. La calor era asfixiant i tot servia per dirigir una mica de brisa cap a la cara. El tràfec era considerable, els turistes preguntaven pel Camp Nou, els avis es movien sense presses, grups de joves carregaven estris de platja. I les Rodalies, després d’un mes de baixa pel canvi de la catenària, tornaven a la normalitat amb l’esperança que el renovat flux elèctric freni les incidències a la xarxa ferroviària.
Els usuaris semblava que s’haguessin posat d’acord. Ahir, mentre s’esperaven a l’andana, compartien una moderada esperança i un mesurat optimisme. «Diuen que la nova catenària rígida és més fiable, així que l’únic que podem fer és confiar que sigui així i que no hi hagi tants problemes», explicava Óscar Sánchez mentre esperava el comboi amb direcció a Sant Andreu. La mateixa il·lusió compartia Iván García, un jove administratiu amb destí a Arenys de Mar que assegurava haver passat tres setmanes «complicades per culpa de les obres», que l’obligaven a agafar la L-1 del metro al Clot per anar al centre «en un tren que anava sempre ple».
Eren pocs els que notaven alguna diferència en el paisatge del suburbà. «La catenària és això d’allà dalt», li explicava una dona a la seva amiga. «Jo l’he agafat aquest matí i no he notat res de diferent, però si han fet obres se suposa que serà per bé», anotava la viatgera.
I en aquesta qüestió està treballant el Ministeri de Foment en els últims mesos: la inversió en la millora de les catenàries a Catalunya ja arriba als 64 milions d’euros. En total, Adif modernitza 392 quilòmetres de via, 47,5 dels quals pertanyen als túnels que travessen la ciutat (11,7 milions); 175, a la línia que uneix la capital catalana amb Puigcerdà (20 milions), i 170, repartits en diversos punts de la xarxa de Rodalies (31,8 milions). Aquestes renovacions –a excepció dels trams metropolitans del subsòl que, com en el cas d’aquest agost, obliguen a tallar el servei– es fan sempre en horari nocturn per mirar d’afectar al mínim possible al trànsit ferroviari.
A Barcelona ciutat, els trams pendents –Sant Andreu, la Sagrera i l’estació de França– s’actualitzaran durant el Nadal vinent.
ASSIGNATURES PENDENTS / Amb la catenària rígida col·locada, els viatgers consultats ahir no oblidaven les «assignatures pendents». La netedat dels trens, la puntualitat i, sobretot, l’aire condicionat a les estacions són tasques que, segons el seu punt de vista, queden per resoldre. Óscar, que sol fer trajectes curts que «rarament causen problemes», també alerta sobre els viatges a la costa, «en què el tren para massa estona a les estacions».
Malgrat que és força jove, Helena Coll fa anys que viatja a bord d’un Proximitat. «La nova catenària és una bona notícia, però veuràs com d’aquí a uns mesos apareix un altre problema que ens deixa sense transport», argumenta amb l’esperança d’equivocar-se.