Una altra proposta que porto un temps rumiant. Els que en sabeu més em direu com d'aprofitable és la idea, o si m'estic flipant amb coses tècnicament impossibles.
Ara que s'està parlant de trens nocturns o noves línies d'alta velocitat, em crida l'atenció que tots els serveis es proposen punt a punt. És a dir, es proposa una ruta Barcelona - Amsterdam, només entre aquestes dues ciutats, i el servei donarà beneficis només si hi ha prou demanda entre aquestes dues ciutats.
D'aquí que pensi, que hi ha vàries tècniques que ja estan inventades des de fa temps i que sembla que no s'aprofiten perquè estem copiant la operativa de les aerolínies:
- Xarxa europea d'alta velocitat (
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trans-E ... il_network ) - Tenint en compte el que es comenta aquí que es tanca de 0:00 a 5:00 per manteniment
- Trens nocturns
- Separació de vagons de trens cap a diverses destinacions (tot i que cada cop es fa menys, i la meva proposta depèn de fer-ho molt)
- Trens que cobreixen vàries destinacions en línia, no només una (obvi, duh, però a vegades sembla que ens n'haguem oblidat)
Llavors la proposta seria tenir un hub europeu (o varis) de trens nocturns, que funcioni una mica com els hubs d'avions amb la diferència que enlloc de fer transbord la gent, el que faria transbord seria el vagó de tren amb la gent dormint a dins. A les estacions d'origen cada vagó estaria programat cap a una destinació o línia de destinacions.
Així seria més útil per als passatgers, i sobretot més fàcil per a l'empresa operadora omplir els trens i que sigui rendible.
Per exemple, tens un hub a Lió que et cobreix les següents línies al sud.:
- Girona - Barcelona
- Torí - Milà
- Ginebra - Berna - Zurich
I les següents al nord:
- Londres
- París
- Brussel·les - Rotterdam - Amsterdam
- Colònia - Düsseldorf - Dortmund
De fet el que cal és una bona platja de vies, he fet servir Lió per tenir una referència per calcular els horaris amb els temps de trajecte actuals.
L'objectiu és estar a Lió entre les 0:00 i 1:00 per recombinar els vagons entre els diversos trens. Per als trens que surten de les línies del sud, aniria més o menys així:
A les 19:00 surt un tren de Barcelona per LAV que passi per Girona a les 19:45 i arribi a Lió cap a les 0:00
La línia italiana sortiria el tren de Milà a les 19:00, passaria per Torí a les 20:10, i arribaria a Lió cap a la mitjanit. Quan acabin el túnel de Gotthard aquest tram serà dos hores més ràpid i el tren podrà sortir més tard.
La línia Suïssa sortiria de Zurich a les 19:00, passaria per Ginebra a les 21:45, arribaria a Lió també cap a la mitjanit.
Entre 0:00 i 1:00 combinarien els trens amb les línies que venen del nord, i entre elles, i com les línies d'alta velocitat estan tancades durant la nit per manteniment, començarien el recorregut en línies no-LAV, com a aproximació calculo que un mateix recorregut trigui el doble de temps.
A la 1:00 sortiria un tren en direcció Barcelona, arribaria a Perpinyà ja passades les 5:00 per agafar la LAV, de manera que arribaria a Girona 7:15 i Barcelona a les 8:00.
A la 1:00 sortiria el sentit Torí, que per la via actual li sobraria temps per arribar a Torí a les 6:00 i Milà a les 7:00.
A la línia sentit Suïssa també li sobraria temps per arribar a Ginebra a les 6:00, i d'aquí arribar a Zurich a les 8:45
A la 1:00 sortirien tots els vagons que calguin en sentit nord, que a les 5:00 (pels voltants de París ) entrarien a la línia d'alta velocitat, arribarien a
Lille cap a les 6:00, i d'aquí a Londres a les 7:30, a Brusseles a les 7:15, Rotterdam 8:30, Amsterdam 9:15, Colònia 9:15. El tren de París aniria sobrat per arribar a les 7:00
En sentit contrari, si des del nord haurien d'arribar a Lió a les 0:00, un que surti de Londres hauria de sortir a les 19:45, un de París a les 22:00, un d'Amsterdam a les 19:00, i un de Colònia a les 19:00 també.
Entre les línies del nord els vagons es podrien estalviar l'excursió fins a Lió i esperar-se a Lille. S'hauria de veure quins serveis tenen sentit, perquè de Londres a Brussel·les ara mateix ja es pot fer de dia en només 2 hores.
Si hi ha més demanda que la que pot absorbir, encara es poden fer horaris més adequats, reduint el número de combinacions que cal fer en un hub. I permetent ajustar millor que les sortides siguin entre les 21 i 23, i les arribades entre 7 i 9.
Segur que es poden ajustar més els horaris i les línies, fer un altre hub al centre d'Europa per cobrir altres rutes, més detall que podem discutir, però al final el concepte és intentar aprofitar els punts forts del ferrocarril per donar el servei d'una manera més eficient enlloc d'intentar córrer només avions sense ales.
El principal problema d'implementació seria polític. Donat que la part clau dels trajectes passa tota a França, però en canvi només una de les destinacions és a França, caldria molta empenta de la Unió Europea. Aquí un possible truc seria donar-li a França alguna cosa a canvi, per exemple fer un altre hub similar a Estrasburg, o Saarbrucken, per connectar trens nocturns de Paris, vull dir França, a tot el centre d'Europa.