Javi M wrote:En la meva opinió, aquesta proposta requereix moltes obres (molta inversió, per tant) per a massa poca millora.
Potser m’he centrat molt en el què i el com, i m’he deixat de remarcar els guanys.
Pel que fa a les moltes obres, això és una xarxa a la qual s’hauria de tendir, no es tot una sola obra. En tot cas, en aquesta proposta la única obra de nova construcció és el túnel de la Diagonal i fins a Cornellà. Costós? Sí. Tot i així, és una obra ja proposada al Ministerio de Fomento per a rodalies (recordeu Pepiño Blanco), però en aquest cas per a suburbans enlloc de per rodalies. L’alternativa és no fer cap obra i deixar tot com està, o posar pegats ineficients tipus allargament de L8.
Tret del túnel de la Diagonal, les obres necessàries són mínimes o de reconversió. Bàsicament:
- Reconvertir a UIC la línia del Llobregat-Anoia, cosa que ja es vol fer per a les mercaderies de les mines de Súria i Sallent, molt més barat que fer l’
Eix Transversal Ferroviari.
- Reconvertir a UIC la R3 fins a Granollers, mes barat que el desdoblament en ibèric que hi ha plantejat actualment.
- Fer enllaços de línies a Granollers (R2-R3), Sagrera (R1-R4) i Sants (R2-R4) mitjançant noves bifurcacions.
Pel que fa als avantatges, la xarxa suburbana podria absorbir molt del tràfic diari de viatgers de rodalies a l’AMB.
Des del punt de vista de la xarxa de rodalies:
- Es descongestiona el túnel de Plaça Catalunya perquè la R3 ja no hi passa. Es distribueix el tràfic de la R3 en dos camins. La part majoritària cap a la S3, i el tram Granollers Vic s’integra amb la R2 Castelldefels - Granollers, passant per Passeig de Gràcia però sense augmentar el tràfic. A més la R3 a Puigcerdà, la R12 i la R11 acaben a Estació de França i tampoc passen per Plaça Catalunya.
- Aquesta descongestió derivada de la desviació dels fluxos de la R3 permet implementar la línia circular R7+R8 en anell de Martorell a Granollers passant per Plaça Catalunya sense cap cost addicional d’obra.
- Seria la R7+R8 que permetria més intermodalitat d’ambdues xarxes (com la L9 ho es per a la xarxa de metro), enllaçant R1 a Sagrera-Cornellà i a Martorell, R2/R3 a Granollers i a Sagrera-Sants, R4 a Cerdanyola-Sants, S1 a Rubí i a Catalunya, S2 a Sant Cugat i a Catalunya, S3 a Montcada Bifurcació i a Sants-Cornellà, R5/R6/S4 a Martorell i a Cornellà-Sants.
Des del punt de vista de la xarxa de suburbans:
- Accés de les mines de Súria i Sallent en UIC fins a Martorell, on pot enllaçar tant al corredor Mediterrani, com a l’accés de mercaderies del port de Barcelona paral•lel a la línia de l’AVE (és a dir, sense passar per la part suburbana de la línia Llobregat-Anoia).
- Accés de la línia del Llobregat-Anoia a tota la ciutat, i no només a un punt força aïllat com és Plaça Espanya, i interconnexió amb les línies de Rodalies a Sants.
- Increment de les freqüències de pas i/o reducció del temps de viatge en les línies del Vallès (S1, S2 i S3).
- Possibilitat d’augmentar la xarxa de suburbans donat que el túnel de la Diagonal-Meridiana quedaria bastant infrautilitzat: Una línia del Maresme des de Sant Andreu Arenal fins a Mataró, i una extensió de la línia del Llobregat des de Sant Boi a Castelldefels. Això podria donar lloc a dos serveis suburbans, un Castelldefels-Badalona (S6 per exemple), que cobriria sencer el Pla de Barcelona, i un Mataró-L’Hospitalet (S7 per exemple) que podria absorbir tràfic i parades (Mongat Nord, Ocata i Vilassar-Cabrera per exemple) de la R1. Així s’absorbiria molta de la demanda de R1 i R2 de rodalies (com fan les S1 i S2 respecte la R4 al Vallès).
- Millor interconnexió entre la majoria dels municipis del Baix Llobregat, amb confluència de les línies a Cornellà i Sant Boi: R1 i R7per la riba dreta del Llobregat, S4, R5 i R6 per la riba esquerra i S6 per el delta del Llobregat. Alhora, es podria mantenir un servei de “Metro del baix Llobregat” fins a Plaça Espanya, amb la S33 Can Ros, i una S66 Castelldefels, encavalcats amb la L8 fins a Cornellà Riera/Salines.
- Confluència de les línies suburbanes a Francesc Macià on totes poden transbordar. Donant a més un servei de “metro ràpid” a zones poc connectades i distants de la ciutat de Barcelona. Entre d’altres: connexió ràpida entre Trambaix i Trambesòs, connexió ràpida de la part alta de la diagonal amb el centre de la ciutat, i connexió ràpida de Sants estació a varis punts de la ciutat.
En aquest link hi ha el
google maps de les línies. Que n’opines?