Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès
Posted: Wednesday 04/11/2009 14:45
Us copio una nota de premsa apareguda a la pàgina web de FGC.
Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès
- A partir del proper dilluns, s’incrementen el nombre de circulacions entre 7 i
9 del matí, passant de d’un interval de 30 a 32 trens/hora en les sortides des
de Plaça Catalunya. De l’interval màxim d’un tren cada 120” es passarà a un
tren cada 112 segons.
- La millora del servei comportarà una reducció de la mitjana d’ocupació dels
trens i les andanes i, per tant, una millora de la qualitat del servei.
- La millora del servei és possible sense incrementar els costos d’explotació i
mantenint una qualitat de servei adequada a la demanda.
Barcelona, 4 de novembre de 2009
A partir del proper dilluns, FGC millora el servei a la línia Barcelona-Vallès incrementant
el nombre de circulacions en hora punta. Entre 7 i 9 del matí, es passarà de 30 a 32
trens/hora en l’interval de sortides des de Plaça Catalunya. Això comportarà una reducció
de la mitjana d’ocupació dels trens i les andanes.
Pel que fa a la resta del servei, hi haurà un reajustament d’horaris per adequar l’oferta a
la demanda real existent en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners lectius), i també
en festius i caps de setmana.
En definitiva, l’objectiu d’FGC és el de millorar la qualitat de servei a les hores punta i, per
tant, millorar l’oferta de places a les hores que existeix més demanda. Es tracta de
racionalitzar el servei sense incrementar el cost d’explotació.
Els nous horaris van ser aprovats per unanimitat en l’última reunió del Comitè
d’Usuaris del passat 26 d’Octubre, en què hi van participar associacions en
defensa del transport públic, associacions de veïns, universitats, federacions
sindicals i d’altres associacions vinculades al sector de la mobilitat.
Resum Nous Itineraris línia Barcelona-Vallès (sortides Pl. Catalunya):
Dia lectiu feiner:
Entre 7 i 9 hores: de 30 a 32 trens/h. Hi haurà un tren més de la línia S1 direcció
Terrassa i un tren més de la línia S2 direcció Sabadell per hora.
Entre 10 i 13 hores: de 28 a 24 trens/h. Es modifica l’oferta, passant a intervals regulars
de 7 minuts i mig per cadascuna de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i L7 (Av.
Tibidabo). En direcció Vallès, es manté el servei actual d’un tren S1 (Terrassa) i un S2
(Sabadell) cada 15 minuts.
Els dies lectius feiners, en hora vall només deixen de realitzar-se 2 trens S5 (St. Cugat) i
2 trens L7 (Av. Tibidabo) per hora. La reducció de servei serà percebuda tan sols pel fet
que augmenta el temps d’espera actual en només 21 segons.
La resta del dia no es modifica el servei actual
Festius i caps de setmana (a partir d’aquest dissabte 7 de novembre):
Entre 7:30 i 22:30 hores: el servei de trens de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i
L7 (Avinguda Tibidabo), passa de 6 a 4 trens/h per línia i sentit, és a dir, que s’estableix
un tren cada 15 minuts a cada línia.
La resta de línies mantenen el servei actual, amb un tren cada 20 minuts a les línies S1
(Terrassa) i S2 (Sabadell).
Dades d’ocupació:
Actualment, la mitjana d’ocupació dels trens en hora punta al tram urbà de la línia
Barcelona-Vallès és del 95%. Amb l’increment de 2 trens/hora, l’ocupació mitjana dels
combois baixarà uns 6 punts, fins al 89%. Això representarà, per tant, una millora de la
qualitat de servei.
A les andanes també es notarà un descens de la mitjana del volum dels viatgers que
esperen el tren, en especial a l’estació de Provença, que per motius d’infraestructura és la
que pateix més directament les aglomeracions d’usuaris a primera hora del matí. A partir
de dilluns, es calcula que la millora es tradueixi en 50 persones menys de mitjana a
l’andana de Provença esperant el tren, com a conseqüència directa de la millora del
servei.
A l’hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners) els trens registren una ocupació mitjana
per sota del 50% i, per tant, amb nivell de confort adequat. Tot i els reajustaments
previstos en aquestes franges i la reducció del nombre de circulacions, l’oferta de places
continua sent molt superior a la demanda real existent.
Un tren cada 112” en hora punta
El fet de millorar el servei de 30 a 32 trens/hora entre 7 i 9 del matí comporta una
modificació de l’interval mínim de sortides des de Plaça Catalunya.
A partir de dilluns sortirà un tren cada 112” en hora punta des de Plaça Catalunya, una
millora de 8 segons respecte el servei actual, que és d’una sortida cada 2 minuts. Això és
possible gràcies a les actuacions executades els darrers 10 mesos, consistents en la
substitució d’enclavaments i actuacions de recantonament en determinats trams de la via
(veure apartat d’inversions), i a la instal·lació, des del passat mes d’abril, d’una nova
subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya. Fins ara, les dues úniques fonts d’alimentació
elèctrica al tram urbà del servei d’FGC eren les subestacions fixes de Gràcia i Sarrià.
En el futur, amb els nous trens i la nova cua de maniobres, s’espera assolir un interval de
sortides d’un tren cada 90” des de Plaça Catalunya, projecte actualment en curs.
Modificació d’horaris
La millora del servei en hora punta comporta una modificació d’horaris a la línia
Barcelona-Vallès, que també contempla el ja esmentat reajustament de l’oferta de trens
en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners), i també els festius i caps de setmana.
Els usuaris podran consultar els nous horaris a la pàgina web d’FGC, http://www.fgc.cat, i a les
vitrines informatives de les estacions.
Sense increment del cost d’explotació:
L’increment de l’oferta de trens en hora punta i el reajustament del servei permeten
modificar el servei sense que impliqui un increment del cost d’explotació per a FGC.
L’objectiu era millorar el servei comptant amb els mateixos recursos de què es disposen
actualment. Amb aquesta intenció s’ha racionalitzat el servei, posant més trens a les
franges horàries en què això era imprescindible per la saturació existent, i en canvi s’ha
ajustat l’oferta a la demanda real existent durant les hores vall.
Inversions prèvies:
Per a fer possible el servei i assegurar-ne la fiabilitat, tot i l’augment de l’oferta de trens en
hora punta, FGC ha fet una inversió en els sistemes de senyalització i control de
5.612.000 euros distribuïts entre les següents actuacions:
-Substitució dels enclavaments de Pl. Catalunya i de Gràcia, i recantonament del tram
Pl.Catalunya-Gràcia (3.526.000 euros).
-Substitució de l’enclavament de Sant Cugat i recantonament dels trams St. Cugat-
Mirasol i St. Cugat-Volpelleres (1.384.000 euros).
-Nova subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya i vagó plataforma (702.000 euros)
Comunicació FGC http://www.fgc.cat
Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès
- A partir del proper dilluns, s’incrementen el nombre de circulacions entre 7 i
9 del matí, passant de d’un interval de 30 a 32 trens/hora en les sortides des
de Plaça Catalunya. De l’interval màxim d’un tren cada 120” es passarà a un
tren cada 112 segons.
- La millora del servei comportarà una reducció de la mitjana d’ocupació dels
trens i les andanes i, per tant, una millora de la qualitat del servei.
- La millora del servei és possible sense incrementar els costos d’explotació i
mantenint una qualitat de servei adequada a la demanda.
Barcelona, 4 de novembre de 2009
A partir del proper dilluns, FGC millora el servei a la línia Barcelona-Vallès incrementant
el nombre de circulacions en hora punta. Entre 7 i 9 del matí, es passarà de 30 a 32
trens/hora en l’interval de sortides des de Plaça Catalunya. Això comportarà una reducció
de la mitjana d’ocupació dels trens i les andanes.
Pel que fa a la resta del servei, hi haurà un reajustament d’horaris per adequar l’oferta a
la demanda real existent en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners lectius), i també
en festius i caps de setmana.
En definitiva, l’objectiu d’FGC és el de millorar la qualitat de servei a les hores punta i, per
tant, millorar l’oferta de places a les hores que existeix més demanda. Es tracta de
racionalitzar el servei sense incrementar el cost d’explotació.
Els nous horaris van ser aprovats per unanimitat en l’última reunió del Comitè
d’Usuaris del passat 26 d’Octubre, en què hi van participar associacions en
defensa del transport públic, associacions de veïns, universitats, federacions
sindicals i d’altres associacions vinculades al sector de la mobilitat.
Resum Nous Itineraris línia Barcelona-Vallès (sortides Pl. Catalunya):
Dia lectiu feiner:
Entre 7 i 9 hores: de 30 a 32 trens/h. Hi haurà un tren més de la línia S1 direcció
Terrassa i un tren més de la línia S2 direcció Sabadell per hora.
Entre 10 i 13 hores: de 28 a 24 trens/h. Es modifica l’oferta, passant a intervals regulars
de 7 minuts i mig per cadascuna de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i L7 (Av.
Tibidabo). En direcció Vallès, es manté el servei actual d’un tren S1 (Terrassa) i un S2
(Sabadell) cada 15 minuts.
Els dies lectius feiners, en hora vall només deixen de realitzar-se 2 trens S5 (St. Cugat) i
2 trens L7 (Av. Tibidabo) per hora. La reducció de servei serà percebuda tan sols pel fet
que augmenta el temps d’espera actual en només 21 segons.
La resta del dia no es modifica el servei actual
Festius i caps de setmana (a partir d’aquest dissabte 7 de novembre):
Entre 7:30 i 22:30 hores: el servei de trens de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i
L7 (Avinguda Tibidabo), passa de 6 a 4 trens/h per línia i sentit, és a dir, que s’estableix
un tren cada 15 minuts a cada línia.
La resta de línies mantenen el servei actual, amb un tren cada 20 minuts a les línies S1
(Terrassa) i S2 (Sabadell).
Dades d’ocupació:
Actualment, la mitjana d’ocupació dels trens en hora punta al tram urbà de la línia
Barcelona-Vallès és del 95%. Amb l’increment de 2 trens/hora, l’ocupació mitjana dels
combois baixarà uns 6 punts, fins al 89%. Això representarà, per tant, una millora de la
qualitat de servei.
A les andanes també es notarà un descens de la mitjana del volum dels viatgers que
esperen el tren, en especial a l’estació de Provença, que per motius d’infraestructura és la
que pateix més directament les aglomeracions d’usuaris a primera hora del matí. A partir
de dilluns, es calcula que la millora es tradueixi en 50 persones menys de mitjana a
l’andana de Provença esperant el tren, com a conseqüència directa de la millora del
servei.
A l’hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners) els trens registren una ocupació mitjana
per sota del 50% i, per tant, amb nivell de confort adequat. Tot i els reajustaments
previstos en aquestes franges i la reducció del nombre de circulacions, l’oferta de places
continua sent molt superior a la demanda real existent.
Un tren cada 112” en hora punta
El fet de millorar el servei de 30 a 32 trens/hora entre 7 i 9 del matí comporta una
modificació de l’interval mínim de sortides des de Plaça Catalunya.
A partir de dilluns sortirà un tren cada 112” en hora punta des de Plaça Catalunya, una
millora de 8 segons respecte el servei actual, que és d’una sortida cada 2 minuts. Això és
possible gràcies a les actuacions executades els darrers 10 mesos, consistents en la
substitució d’enclavaments i actuacions de recantonament en determinats trams de la via
(veure apartat d’inversions), i a la instal·lació, des del passat mes d’abril, d’una nova
subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya. Fins ara, les dues úniques fonts d’alimentació
elèctrica al tram urbà del servei d’FGC eren les subestacions fixes de Gràcia i Sarrià.
En el futur, amb els nous trens i la nova cua de maniobres, s’espera assolir un interval de
sortides d’un tren cada 90” des de Plaça Catalunya, projecte actualment en curs.
Modificació d’horaris
La millora del servei en hora punta comporta una modificació d’horaris a la línia
Barcelona-Vallès, que també contempla el ja esmentat reajustament de l’oferta de trens
en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners), i també els festius i caps de setmana.
Els usuaris podran consultar els nous horaris a la pàgina web d’FGC, http://www.fgc.cat, i a les
vitrines informatives de les estacions.
Sense increment del cost d’explotació:
L’increment de l’oferta de trens en hora punta i el reajustament del servei permeten
modificar el servei sense que impliqui un increment del cost d’explotació per a FGC.
L’objectiu era millorar el servei comptant amb els mateixos recursos de què es disposen
actualment. Amb aquesta intenció s’ha racionalitzat el servei, posant més trens a les
franges horàries en què això era imprescindible per la saturació existent, i en canvi s’ha
ajustat l’oferta a la demanda real existent durant les hores vall.
Inversions prèvies:
Per a fer possible el servei i assegurar-ne la fiabilitat, tot i l’augment de l’oferta de trens en
hora punta, FGC ha fet una inversió en els sistemes de senyalització i control de
5.612.000 euros distribuïts entre les següents actuacions:
-Substitució dels enclavaments de Pl. Catalunya i de Gràcia, i recantonament del tram
Pl.Catalunya-Gràcia (3.526.000 euros).
-Substitució de l’enclavament de Sant Cugat i recantonament dels trams St. Cugat-
Mirasol i St. Cugat-Volpelleres (1.384.000 euros).
-Nova subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya i vagó plataforma (702.000 euros)
Comunicació FGC http://www.fgc.cat