Page 1 of 2

Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 14:45
by josep_serre
Us copio una nota de premsa apareguda a la pàgina web de FGC.

Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

- A partir del proper dilluns, s’incrementen el nombre de circulacions entre 7 i
9 del matí, passant de d’un interval de 30 a 32 trens/hora en les sortides des
de Plaça Catalunya. De l’interval màxim d’un tren cada 120” es passarà a un
tren cada 112 segons.
- La millora del servei comportarà una reducció de la mitjana d’ocupació dels
trens i les andanes i, per tant, una millora de la qualitat del servei.
- La millora del servei és possible sense incrementar els costos d’explotació i
mantenint una qualitat de servei adequada a la demanda.
Barcelona, 4 de novembre de 2009
A partir del proper dilluns, FGC millora el servei a la línia Barcelona-Vallès incrementant
el nombre de circulacions en hora punta. Entre 7 i 9 del matí, es passarà de 30 a 32
trens/hora en l’interval de sortides des de Plaça Catalunya. Això comportarà una reducció
de la mitjana d’ocupació dels trens i les andanes.
Pel que fa a la resta del servei, hi haurà un reajustament d’horaris per adequar l’oferta a
la demanda real existent en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners lectius), i també
en festius i caps de setmana.
En definitiva, l’objectiu d’FGC és el de millorar la qualitat de servei a les hores punta i, per
tant, millorar l’oferta de places a les hores que existeix més demanda. Es tracta de
racionalitzar el servei sense incrementar el cost d’explotació.
Els nous horaris van ser aprovats per unanimitat en l’última reunió del Comitè
d’Usuaris del passat 26 d’Octubre, en què hi van participar associacions en
defensa del transport públic, associacions de veïns, universitats, federacions
sindicals i d’altres associacions vinculades al sector de la mobilitat.
Resum Nous Itineraris línia Barcelona-Vallès (sortides Pl. Catalunya):
Dia lectiu feiner:
Entre 7 i 9 hores: de 30 a 32 trens/h. Hi haurà un tren més de la línia S1 direcció
Terrassa i un tren més de la línia S2 direcció Sabadell per hora.
Entre 10 i 13 hores: de 28 a 24 trens/h. Es modifica l’oferta, passant a intervals regulars
de 7 minuts i mig per cadascuna de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i L7 (Av.
Tibidabo). En direcció Vallès, es manté el servei actual d’un tren S1 (Terrassa) i un S2
(Sabadell) cada 15 minuts.
Els dies lectius feiners, en hora vall només deixen de realitzar-se 2 trens S5 (St. Cugat) i
2 trens L7 (Av. Tibidabo) per hora. La reducció de servei serà percebuda tan sols pel fet
que augmenta el temps d’espera actual en només 21 segons.
La resta del dia no es modifica el servei actual
Festius i caps de setmana (a partir d’aquest dissabte 7 de novembre):
Entre 7:30 i 22:30 hores: el servei de trens de les línies urbanes, L6 (Reina Elisenda) i
L7 (Avinguda Tibidabo), passa de 6 a 4 trens/h per línia i sentit, és a dir, que s’estableix
un tren cada 15 minuts a cada línia.
La resta de línies mantenen el servei actual, amb un tren cada 20 minuts a les línies S1
(Terrassa) i S2 (Sabadell).
Dades d’ocupació:
Actualment, la mitjana d’ocupació dels trens en hora punta al tram urbà de la línia
Barcelona-Vallès és del 95%. Amb l’increment de 2 trens/hora, l’ocupació mitjana dels
combois baixarà uns 6 punts, fins al 89%. Això representarà, per tant, una millora de la
qualitat de servei.
A les andanes també es notarà un descens de la mitjana del volum dels viatgers que
esperen el tren, en especial a l’estació de Provença, que per motius d’infraestructura és la
que pateix més directament les aglomeracions d’usuaris a primera hora del matí. A partir
de dilluns, es calcula que la millora es tradueixi en 50 persones menys de mitjana a
l’andana de Provença esperant el tren, com a conseqüència directa de la millora del
servei.
A l’hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners) els trens registren una ocupació mitjana
per sota del 50% i, per tant, amb nivell de confort adequat. Tot i els reajustaments
previstos en aquestes franges i la reducció del nombre de circulacions, l’oferta de places
continua sent molt superior a la demanda real existent.
Un tren cada 112” en hora punta
El fet de millorar el servei de 30 a 32 trens/hora entre 7 i 9 del matí comporta una
modificació de l’interval mínim de sortides des de Plaça Catalunya.
A partir de dilluns sortirà un tren cada 112” en hora punta des de Plaça Catalunya, una
millora de 8 segons respecte el servei actual, que és d’una sortida cada 2 minuts. Això és
possible gràcies a les actuacions executades els darrers 10 mesos, consistents en la
substitució d’enclavaments i actuacions de recantonament en determinats trams de la via
(veure apartat d’inversions), i a la instal·lació, des del passat mes d’abril, d’una nova
subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya. Fins ara, les dues úniques fonts d’alimentació
elèctrica al tram urbà del servei d’FGC eren les subestacions fixes de Gràcia i Sarrià.
En el futur, amb els nous trens i la nova cua de maniobres, s’espera assolir un interval de
sortides d’un tren cada 90” des de Plaça Catalunya, projecte actualment en curs.
Modificació d’horaris
La millora del servei en hora punta comporta una modificació d’horaris a la línia
Barcelona-Vallès, que també contempla el ja esmentat reajustament de l’oferta de trens
en hora vall (entre 10 i 13 hores els dies feiners), i també els festius i caps de setmana.
Els usuaris podran consultar els nous horaris a la pàgina web d’FGC, http://www.fgc.cat, i a les
vitrines informatives de les estacions.
Sense increment del cost d’explotació:
L’increment de l’oferta de trens en hora punta i el reajustament del servei permeten
modificar el servei sense que impliqui un increment del cost d’explotació per a FGC.
L’objectiu era millorar el servei comptant amb els mateixos recursos de què es disposen
actualment. Amb aquesta intenció s’ha racionalitzat el servei, posant més trens a les
franges horàries en què això era imprescindible per la saturació existent, i en canvi s’ha
ajustat l’oferta a la demanda real existent durant les hores vall.
Inversions prèvies:
Per a fer possible el servei i assegurar-ne la fiabilitat, tot i l’augment de l’oferta de trens en
hora punta, FGC ha fet una inversió en els sistemes de senyalització i control de
5.612.000 euros distribuïts entre les següents actuacions:
-Substitució dels enclavaments de Pl. Catalunya i de Gràcia, i recantonament del tram
Pl.Catalunya-Gràcia (3.526.000 euros).
-Substitució de l’enclavament de Sant Cugat i recantonament dels trams St. Cugat-
Mirasol i St. Cugat-Volpelleres (1.384.000 euros).
-Nova subestació elèctrica mòbil a Pl. Catalunya i vagó plataforma (702.000 euros)
Comunicació FGC http://www.fgc.cat

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 14:48
by josep_serre
I ara un petit comentari, la notíca en sí és positiva, menys la part de l'ajustament del servei que si bé a l'hora vall es pot considerar acceptable com s'ha fet en cap de setmana reduir els trens de Reina Elisenda i Avinguda Tibidabo a un tren cad quart d'hora em sembla exagerat a part que ja veurem com es fa compatible amb els trens suburbans amb diferent freqüència i volocitat.

La notícia no diu res de la franja nocturna on fa temps estava prevista (almenys extraoficialment) una reduccíó de la freqüència de pas.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 15:01
by victorcasta
Ahir sortia aquesta notícia al ADN i deia que els sindicats temen que els caps de setmana la freqüència passi de 20 a 30 minuts a les línies S1 i S2.

Per cert, m'agrada com diuen pel seu nom incrementar i, en canvi, una supressió és un ajustament a la demanda real.

Nombres que no quadren

Posted: Wednesday 04/11/2009 15:07
by Guigui
Els dies lectius feiners, en hora vall només deixen de realitzar-se 2 trens S5 (St. Cugat) i
2 trens L7 (Av. Tibidabo) per hora. La reducció de servei serà percebuda tan sols pel fet
que augmenta el temps d’espera actual en només 21 segons.
En el cas de la L7, l'augment d'espera serà de 90 segons. Pas previ a l'elaonzització de la línia del Tibidabo?

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 15:17
by mikado
Ens apropem al següent pas que serà L7 Gràcia - Av Tibidabo, forma per vendre'l, "alliberem el túnel de Catalunya permeten una millor ocupació i freqüència de la resta de trens i agafant qualsevol tren es pot fer l'intercanvia a Gràcia".

Tiempo al tiempo.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 20:24
by Tony M. Nyphot
Caldrà veure també si s'augmenta el temps de trajecte en hora punta i per tant s'ajusta a la realitat.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 21:26
by liniadelRipollés
Ho dubto. Pensa que han de fer les obres de desmuntatge de Gràcia per deixar-la amb tres vies i adaptada a PMR. Atès que es treuen les columnes i es farà un sostre a base de bigues, hi haurà una temporada que veurem la llum solar i la pluja dins l'estació i amb circulació de trens. Esperem que almenys un cop nevi. :P

La connexió Sant Gervasi-Plaça Molina sota terra ha estat el primer pas per fer els transbordaments en aquesta estació i alliberar Gràcia mentre durin les obres. Interpreto que col.locaran una agulla travesera a Plaça Molina per fer-la estació terminal, tot i estar connectada amb la resta de la xarxa a nivell d'ús interior.

Un altre assumpte és la reconversió de Sarrià (molt complexa) per tal de deixar-la amb tres vies, modificant la platja de vies banda nord.
mikado wrote:Ens apropem al següent pas que serà L7 Gràcia - Av Tibidabo, forma per vendre'l, "alliberem el túnel de Catalunya permeten una millor ocupació i freqüència de la resta de trens i agafant qualsevol tren es pot fer l'intercanvia a Gràcia".

Tiempo al tiempo.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 21:47
by liniadelRipollés
Una temporadeta amb menys trens en hora vall permeten recuperar part de la inversió feta al tram Gràcia-Catalunya dels FGC. De fet, hem d'anar acostumant la gent a uns anyets molts complexos a la línia de Vallès (obres de Gràcia i Sarrià, bàsicament).

Per si de cas, fem-ho amb l'estació de Volpelleres en ple funcionament. Aprofitant que la gestió de rodalies la portarà la Generalitat, caldrà pensar en donar una molt bona freqüència a la línia R7 de Rodalies Generalitat-Renfe per tal de derivar santcugatencs i estudiants de la UAB per la línia de via ampla. Així tenim molta menys gent pel tram pròpiament d'FGC.

josep_serre wrote:I ara un petit comentari, la notíca en sí és positiva, menys la part de l'ajustament del servei que si bé a l'hora vall es pot considerar acceptable com s'ha fet en cap de setmana reduir els trens de Reina Elisenda i Avinguda Tibidabo a un tren cad quart d'hora em sembla exagerat a part que ja veurem com es fa compatible amb els trens suburbans amb diferent freqüència i volocitat.

La notícia no diu res de la franja nocturna on fa temps estava prevista (almenys extraoficialment) una reduccíó de la freqüència de pas.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 22:34
by mikado
liniadelRipollés wrote:Ho dubto. Pensa que han de fer les obres de desmuntatge de Gràcia per deixar-la amb tres vies i adaptada a PMR. Atès que es treuen les columnes i es farà un sostre a base de bigues, hi haurà una temporada que veurem la llum solar i la pluja dins l'estació i amb circulació de trens. Esperem que almenys un cop nevi. :P

La connexió Sant Gervasi-Plaça Molina sota terra ha estat el primer pas per fer els transbordaments en aquesta estació i alliberar Gràcia mentre durin les obres. Interpreto que col.locaran una agulla travesera a Plaça Molina per fer-la estació terminal, tot i estar connectada amb la resta de la xarxa a nivell d'ús interior.

Un altre assumpte és la reconversió de Sarrià (molt complexa) per tal de deixar-la amb tres vies, modificant la platja de vies banda nord.
mikado wrote:Ens apropem al següent pas que serà L7 Gràcia - Av Tibidabo, forma per vendre'l, "alliberem el túnel de Catalunya permeten una millor ocupació i freqüència de la resta de trens i agafant qualsevol tren es pot fer l'intercanvia a Gràcia".

Tiempo al tiempo.

Coneixent una mica el personal, ja tindrà GISA / IFERCAT tants €uros per fer tanta obra.? Perque el que és avui dia no en té cap €uro.

Llum després de la L9

Posted: Wednesday 04/11/2009 23:06
by Guigui
Quan es vagi acabant la sagnia de la L9, suposo que quedarà xavalla per a altres projectes. És com si un mileurista acaba de pagar els terminis de l'hipoteca d'un palauet a Pedralbes: al final, el seu sou fins i tot podria donar per a viure. (Això sí, no parlem dels deutes contrets...)

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Wednesday 04/11/2009 23:20
by josep_serre
En el cas de la franja horària de 10 a 13 és realment un ajustament doncs bàsicament l'horari com es feia ara no tenia massa sentit i ara es mantindrà una cadència a totes les línies, hi haurà el mateix nombre d'expedicions cada hora a Reina Elisenda, Sabadell i Terrassa que a més mantindran un interval constant i una mica menys a Avinguda Tibidabo.

On s'han passat de llestos és els caps de setmana.
victorcasta wrote:Ahir sortia aquesta notícia al ADN i deia que els sindicats temen que els caps de setmana la freqüència passi de 20 a 30 minuts a les línies S1 i S2.

Per cert, m'agrada com diuen pel seu nom incrementar i, en canvi, una supressió és un ajustament a la demanda real.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Thursday 05/11/2009 0:45
by josep_serre
Proposo per dilluns dia 8 al matí una trobada per fer una supervisió del funcionament del nou horari per comprovar si es compleixen les freqüències de pas tal i com realment s'ha anunciat.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Thursday 05/11/2009 16:11
by liniadelRipollés
La transformació de Sarrià va lligada a l'arribada de la L9, el que permetria derivar gent per aquesta línia fins El Putxet i d'aquí a Catalunya si fos necessari en el període d'obres.
mikado wrote:
liniadelRipollés wrote:Ho dubto. Pensa que han de fer les obres de desmuntatge de Gràcia per deixar-la amb tres vies i adaptada a PMR. Atès que es treuen les columnes i es farà un sostre a base de bigues, hi haurà una temporada que veurem la llum solar i la pluja dins l'estació i amb circulació de trens. Esperem que almenys un cop nevi. :P

La connexió Sant Gervasi-Plaça Molina sota terra ha estat el primer pas per fer els transbordaments en aquesta estació i alliberar Gràcia mentre durin les obres. Interpreto que col.locaran una agulla travesera a Plaça Molina per fer-la estació terminal, tot i estar connectada amb la resta de la xarxa a nivell d'ús interior.

Un altre assumpte és la reconversió de Sarrià (molt complexa) per tal de deixar-la amb tres vies, modificant la platja de vies banda nord.
mikado wrote:Ens apropem al següent pas que serà L7 Gràcia - Av Tibidabo, forma per vendre'l, "alliberem el túnel de Catalunya permeten una millor ocupació i freqüència de la resta de trens i agafant qualsevol tren es pot fer l'intercanvia a Gràcia".

Tiempo al tiempo.

Coneixent una mica el personal, ja tindrà GISA / IFERCAT tants €uros per fer tanta obra.? Perque el que és avui dia no en té cap €uro.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Thursday 05/11/2009 16:43
by Mortadel·lo
de moment el que han fet és canviar l'hora oficial de FGC, avui m'he adonat de perquè porto uns dies arribant tard a la feina tot i llevar-me a la mateixa hora :D

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Monday 09/11/2009 9:16
by Trenscat
Avui he agafat el tren de les 7:07 a Terrassa (abans era a les 7:06) i no he pogut observar massa cosa si bé m'ha semblat veure més unitats 111 prestant servei ja que just sortir de Terrassa m'he creuat amb una que anava de buit. També després crec haver vist veure una 111 fent un servei S1. A Pl.Catalunya sembla que tot i l'increment de trens no cal fer servir la via 5, si bé normalment a les 8 ja solia haver-hi una 111 pel tren escolar estacionada i avui estava buida.
Per cert, he agafat els nous horaris en paper de Barcelona-Terrassa i hi ha moltes coses que no quadren, sobretot a la columna de si és servei S1, S5 o anotacions ja que hi ha un servei que posa com a "S1-S5" que realment és un "S1" normal i un "S5-S1" que és un S5 Terrassa-Barcelona dels que ja es feien abans. Imagino que hauran tingut algun problema d'impressió...

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Monday 09/11/2009 9:30
by Mortadel·lo
jo també he experimentat ja els nous horaris, l'unica diferència és que el tren que agafo normalment ara passa un minut després, així que encara arribo més tard a la feina, gràcies FGC :D

per cert, algú sap què passava a provença aquest matí? hi havia un merder important al vestíbul

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Monday 09/11/2009 17:47
by pukyxd
Jo he agafat un S2 a Sabadell que es feia amb una 111. Concretament el de les 9.37.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Monday 09/11/2009 17:52
by josep_serre
Jo estava per l'estació fent un seguiment de tot plegat, quan pugui us passaré l'informe corresponent.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Monday 09/11/2009 21:35
by josep_serre
Aquí va l'informe de la successió dels fets ocurreguts aquest matí, entre les 7:20 i les 10:45 a l'estació de Plaça Catalunya en el control de freqüències que s'havia anunciat que es duria a terme durant la jornada d'avui al matí.

Hi ha disponible a la pàgina web de FGC informació pel que fa a les avaries que s'han succeït, com que jo estava a Plaça Catalunya em limitaré a explicar el que allà s'ha pogut veure, tot i que ja tenim aportacions per part de persones usuàries d'aquest fòrum que hi han format part del públic usuari de la línia Barcelona-Vallès durant el matí d'avui.

Abans de començar les explicacions dir que en el període relatat hi ha hagut presència a les andanes i pendent de tots els fets membres de la direcció de l'empresa, inspectors de FGC així com representants de les seccions sindicals de l'empresa alguns dels quals força escèptics amb el funcionament del nou itinerari.

Es fa difícil comprovar la puntualitat de les circulacions però sí que parlarem de les freqüències de pas, de tota manera es pot dir que a partir dels temps de volta dels trens alguns han acumulat retards de fins a 45 minuts tot i que la percepció del retard no fos realment aquesta.

A part de les diferents inversions realitzades per arribar a aquest punt un altre punt destacable és que la campana que indica la sortida de cada via ara sona uns segons abans que s'estableixi l'itinerari de manera que el maquinista tanca les portes del tren anticipant-se a aquest fet.

El funcionament ha estat correcte fins a les 8 del matí doncs s'ha acomplert l'intèrval de 112 segons entre trens, com s'ha dit no estava preparat cap tren a la via 5 de Plaça Catalunya pel servei escolar de les 8:20 però sí que n'hi havia un a la via 6 que ha sortit a les 8:16 sense passatge tot i que és de suposar que ha començat a agafar passatge a l'estació de Provença de la línia L7 i fent un S5 a la tornada, en el moment d'aquest moviment ja hi havia avaria per tant s'entén que no és un moviment previst, més o menys a partir de les 8:00 ha estat el moment en què s'ha perdut l'intèrval de pas previst, malgrat tot els sistemes d'informació han funcionat correctament anunciant-se en tot moment la situació de retards i la sortida del següent tren i via, a les 8:30 s'han suprimit els trens S5 i S55 convertint-se en L6, malgrat tot això no seria total, a les 9:20 s'ha anunciat l'aturada completa del servei malgrat que, a efectes de l'estació no hi ha hagut tal aturada tot i que s'han produït intèrvals de fins a 10 minuts sense cap sortida, per línies s'ha arribat donar l'intèrvals de 30 minuts sense sortides per les línies S1 i S2.

També dir que s'han cobert diversos serveis S1 i S2 amb trens de la sèrie 111 però ja abans que hi hagués avaria per tant no és en principi imputable a una variació de les rotacions del material, tot i que és possible que s'hagi ajuntat també.

Per tant la conclusió final és que aparentment el servei és viable oferir-lo tal com s'ha programat tot i que no s'ha pogut veure en hora punta i per tant caldra repetir el control.

Re: Millora del servei en hora punta a la línia Barcelona-Vallès

Posted: Tuesday 10/11/2009 8:46
by Trenscat
Avui he tornat a veure una 111 en servei S1, en concret el S1 amb sortida a les 7:24 de Pl.Catalunya (me l'he creuat a Les Planes). També a Terrassa ha arribat una 111 mentre esperava la sortida del S1 de les 7:18, que en principi se suposa que haurà fet el S5 Terrassa-Barcelona de les 7:34.