La segona corona, sense transport públic
Posted: Tuesday 24/11/2009 9:40
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022
La segona corona metropolitana es mou sense transport públic
1. • El 82% dels viatges en una àrea de 2,6 milions de persones es fan en cotxe
http://www.elperiodico.com/edicion/ed09 ... 489h01.pdf
FEDE CEDÓ
GRANOLLERS
un sondeig impulsat per l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) sobre la mobilitat a la segona corona metropolitana de Barcelona demostra que el vehicle privat és el protagonista indiscutible en els desplaçaments interurbans. L’AMTU, integrada per 66 ciutats i cinc consells comarcals (Alt Penedès, Garraf, Maresme, Vallès Oriental i Occidental), representa 1.887.611 habitants en un àmbit de 234 municipis i 2,6 milions de persones. De l’informe se’n desprèn una dada inapel·lable: només el 14% de viatges s’efectuen completament en transport públic.
En un territori on es fan més de 2,4 milions de desplaçaments interurbans al dia, el 82,1% s’efectua en cotxe privat, encara que un altre gran nombre, el 47,6% dels viatgers, admet que utilitzaria el transport local si la seva zona comptés amb una bona connexió. L’enquesta resumeix que un 67,4% dels usuaris no viatgen en transport públic perquè no en tenen o compten amb un servei molt deficient.
Les conclusions del sondeig sorprenen per la variació de tendències. Mentre que abans els viatges a la primera corona metropolitana eren el principal destí, en l’actualitat ho és la segona corona, ja que un 79,5% són desplaçaments entre les ciutats de l’AMTU. Un fet que explicaria la diversitat d’ús del transport públic.
La causa del canvi, segons els analistes, radica en l’òptima oferta de transport radial que donen serveis com Rodalies Renfe i de Ferrocarrils. No obstant, l’AMTU, que presideix l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, destaca que el canvi d’hàbit ve propiciat per la falta de dotació als municipis de la segona corona.
LÍNIA ORBITAL FERROVIÀRIA / De l’estudi també se’n desprèn que la mobilitat entre les zones afectades per la futura Línia Orbital Ferroviària (LOF), que unirà 24 ciutats entre Mataró i Vilanova i la Geltrú, ja comptabilitza 351.730 desplaçaments diaris en transport públic, als quals s’hi podrien afegir el 16% dels viatges habituals (dos o més per setmana). Amb això, l’Estudi de Reserva de Sòl i proposta de traçat de LOF aprovat per la Generalitat es queda curt al preveure un flux de desplaçaments en aquesta infraestructura de 180.000 viatges al dia el 2020.
L’enquesta també detalla que com més petit és el municipi més gran és el percentatge de desplaçaments interurbans en dia laboral, i exposa la comparativa entre les Franqueses del Vallès (Vallès Oriental) –que amb 16.978 habitants té un percentatge de viatgers interurbans del 71,7%– i Terrassa (Vallès Occidental), que amb 206.245 habitants està en el 28,3%.
La segona corona metropolitana es mou sense transport públic
1. • El 82% dels viatges en una àrea de 2,6 milions de persones es fan en cotxe
http://www.elperiodico.com/edicion/ed09 ... 489h01.pdf
FEDE CEDÓ
GRANOLLERS
un sondeig impulsat per l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) sobre la mobilitat a la segona corona metropolitana de Barcelona demostra que el vehicle privat és el protagonista indiscutible en els desplaçaments interurbans. L’AMTU, integrada per 66 ciutats i cinc consells comarcals (Alt Penedès, Garraf, Maresme, Vallès Oriental i Occidental), representa 1.887.611 habitants en un àmbit de 234 municipis i 2,6 milions de persones. De l’informe se’n desprèn una dada inapel·lable: només el 14% de viatges s’efectuen completament en transport públic.
En un territori on es fan més de 2,4 milions de desplaçaments interurbans al dia, el 82,1% s’efectua en cotxe privat, encara que un altre gran nombre, el 47,6% dels viatgers, admet que utilitzaria el transport local si la seva zona comptés amb una bona connexió. L’enquesta resumeix que un 67,4% dels usuaris no viatgen en transport públic perquè no en tenen o compten amb un servei molt deficient.
Les conclusions del sondeig sorprenen per la variació de tendències. Mentre que abans els viatges a la primera corona metropolitana eren el principal destí, en l’actualitat ho és la segona corona, ja que un 79,5% són desplaçaments entre les ciutats de l’AMTU. Un fet que explicaria la diversitat d’ús del transport públic.
La causa del canvi, segons els analistes, radica en l’òptima oferta de transport radial que donen serveis com Rodalies Renfe i de Ferrocarrils. No obstant, l’AMTU, que presideix l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, destaca que el canvi d’hàbit ve propiciat per la falta de dotació als municipis de la segona corona.
LÍNIA ORBITAL FERROVIÀRIA / De l’estudi també se’n desprèn que la mobilitat entre les zones afectades per la futura Línia Orbital Ferroviària (LOF), que unirà 24 ciutats entre Mataró i Vilanova i la Geltrú, ja comptabilitza 351.730 desplaçaments diaris en transport públic, als quals s’hi podrien afegir el 16% dels viatges habituals (dos o més per setmana). Amb això, l’Estudi de Reserva de Sòl i proposta de traçat de LOF aprovat per la Generalitat es queda curt al preveure un flux de desplaçaments en aquesta infraestructura de 180.000 viatges al dia el 2020.
L’enquesta també detalla que com més petit és el municipi més gran és el percentatge de desplaçaments interurbans en dia laboral, i exposa la comparativa entre les Franqueses del Vallès (Vallès Oriental) –que amb 16.978 habitants té un percentatge de viatgers interurbans del 71,7%– i Terrassa (Vallès Occidental), que amb 206.245 habitants està en el 28,3%.