Page 1 of 2
Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Sunday 13/12/2009 22:20
by Alemany
Hola a tots,
Fa un temps vaig mirar que entre els diferents fils que parlen de les restes antigues del metro de Barcelona, no hi havia res sobre un cas concret: les restes de la primitiva estació Catalunya del Transversal, aquella que va funcionar del 1926 fins al 1932 i que era estació-terme.
Per situar-nos ara al mateix lloc a on es trobava l'estació antiga, hauriem d'anar a l'andana central de l'estació actual (renfe) i al seu extrem Hospitalet, tot just a on hi ha unes columnes de ferro amb reblons grossos pintades de vermell. Aquelles columnes ja pertanyen a l'antiga estació, però si mirem a dreta i esquerra, un poc més amunt de la catenària fixa del metro (en aquell tram ja no hi ha murs de separació), veurem una mena de finestres reixades a través de les quals es veuen escales que encara pugen més. Aquestes escales eren l'inici del passadís que comunicava suposadament el carrer amb el nivell intermig de l'estació. El sostre de vigues que hi ha en aquell tram també correspon a la mateixa època.
Us poso la foto de l'estació antiga treta de "El metro ..." vol.1 de Salmerón, a on he asenyalat en vermell les columnes i l'entrada de la dreta. Després afegeixo les fotos d'una de les columnes perquè us ubiqueu, i després tres fotos de l'entrada que encara pot veure's.
Salutacions
Re: Estació Catalunya L1 (1924-26)
Posted: Sunday 13/12/2009 22:26
by metring
Doncs jo no sabia que aquesta mena de finestra fos una sortida de l'antiga estació. A saber on anava a parar...
Re: Estació Catalunya L1 (1924-26)
Posted: Sunday 13/12/2009 22:43
by Lluita1714
Wow! Avui vaig ser-hi i vaig anar a veure precisament les columnes, avui brutes i mal pintades. No en tenia ni idea de l'existència d'aquest passadís... quants passadissos i vestíbuls deuen haver sota la superfície a Barcelona, d'antics ferrocarrils, i que ignorem.
Més aviat, Norte
Posted: Sunday 13/12/2009 22:48
by Guigui
Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.
Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
Re: Més aviat, Norte
Posted: Sunday 13/12/2009 23:52
by Alemany
Guigui wrote:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.
Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
RECTIFICO!!!!
Ha estat una mala jugada per parlar de memòria i sense fixar-me. Mantinc tot el que he dit, a excepció que l'estació va funcionar del 1926 fins al 1932. Sento la confusió, i ja he rectificat l'error al primer missatge del fil i el seu títol.
Per cert, Norte va ser terme durant tota la seva existència, però no s'assembla res a la de la foto... O em confonc d'estació? La que coneixem com a estació del Nord, no?
Pl. Catalunya Renfe
Posted: Monday 14/12/2009 1:38
by Guigui
Alemany wrote:Per cert, Norte va ser terme durant tota la seva existència, però no s'assembla res a la de la foto... O em confonc d'estació? La que coneixem com a estació del Nord, no?
A més de l'Estació del Nord, es va fer un ramal subterrani fins a Pl. Catalunya que no es va continuar fins a Sants fins a la dècada de 1970.
Més informació a la
wiki.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Monday 14/12/2009 6:54
by El LLOP
Guigui wrote:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.
Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Monday 14/12/2009 8:17
by Alemany
El LLOP wrote:aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.
Gràcies per descobrir-me el secret!
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Monday 14/12/2009 16:14
by Alemany
Ja que estem, aprofito per ampliar l'assumpte de les restes ràncies. Parlo ara de l'estació actual de Catalunya, la compartida amb la renfe que va ser remodelada a mitjans dels anys vuitanta. Es tracta del mateix extrem però ara a l'andana metro, i mirant al sostre es veuen a l'extrem, quan s'acaba l'entramat de ferros que sostenen els indicadors de l'estació, els portalàmpares fluorescents que encara daten de l'estació abans de la reforma. La seva utilitat, nul·la des de fa anys, ha fet que encara amb el tub fluorescent, sigui més pràctic pintar al damunt que desmuntar-los, per la qual cosa encara hi són allà. Us passo fotos de dos, un amb tub i l'altre sense.
No és tan espectacular com els passadissos amagats ni com les rajoles de P. de Gràcia, però segueix sent història.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Thursday 17/12/2009 20:11
by iluro
El LLOP wrote:Guigui wrote:Hi ha vàries coses que no em quadren:
- El Transversal va entrar en funcionament, precisament, el 1926.
- Durant la República (1932?) es va perllongar fins a Marina. Per tant, tindria ben poc sentit fer una estació terme amb una estructura aparentment definitiva si sis anys després passaria a ser passant.
Tot plegat em fa pensar que la fotografia correspon a l'estació de Norte que, efectivament, va ser terme fins als anys 70.
aquesta terminal que es veu a la foto antiga no és costat Marina sino costat Hospitalet. Les restes de les escales que es veuen, vènen a sortir a una dependència que hi ha al darrere de la cabina del cap d'estació, entrant per la línia de peatge a mà dreta.
Si com diu en Llop, aquesta antiga terminal era al costat L' Hospitalet, i els trens que arrivaven fins aqui ho feien des de l' estaciò del Nord... Això no pot ser l' estaciò de metro sino el final de vía de la companya del Nord, encara que no s' hi veu catenaria....
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 1:31
by Alemany
iluro wrote:Si com diu en Llop, aquesta antiga terminal era al costat L' Hospitalet, i els trens que arrivaven fins aqui ho feien des de l' estaciò del Nord... Això no pot ser l' estaciò de metro sino el final de vía de la companya del Nord, encara que no s' hi veu catenaria....
Mira que sou cabessons!
No, en serio. Jo no sé amb exactitut com estava l'assumpte de la renfe (o mza) abans de l'any 32 en el tram que va des de Nord fins a Sants, el que si sé és que la foto correspon a la primera estació Catalunya del metro Transversal, i efectivament, tal i com diu El Llop ,es tracta del costat Hospitalet. Iluro, ja que comentes que de tota manera no es veu la catenària, si et diré que si t'hi fixes si que veuràs el clàssic tercer carril cobert de fusta del transversal.
Més ja no puc dir. :vio
Topera costat L'Hospitalet?
Posted: Friday 18/12/2009 9:41
by Guigui
Les toperes no poden ser del costat L'Hospitalet, ja que si l'estació de Catalunya del Transversal va ser mai terminal, ho era precisament per l'altre costat. I, repeteixo, el que no m'encaixa és que, inaugurant-se el tram fins a Marina sis anys més tard (amb la corresponent planificació prèvia), s'hi vegi una estructura terminal tan definitiva.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 9:53
by Mortadel·lo
per força han de ser les vies de Norte
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 12:30
by Alemany
A veure, ara ja em feu dubtar. La foto apareix a la biblioguia del metro de Salmerón, primer volum. El que em dieu també té sentit, així que retiro les meves reiteracions de moment, potser el cabessó sóc jo.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 12:35
by BRILL 18
Mortadel·lo wrote:per força han de ser les vies de Norte
Perdoneu, no poden ser de cap manera las vias de NORTE, aquesta companyia va arribar a Pça Catalñunya amb la nova estacio, i el topall estaba dins del tunel direccio universitat, recordo de jove haver vist aqueste terminal, i sento no esta d'acord amb en Llop, pero crec que el el final primitiu del tranversal direcio marina, abans de amplia la linea, el que cuadra amb las columnes famosas de color vermell
Ho sento si amplio la polemica.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 12:39
by Mortadel·lo
rectifico, sembla que es veu el tercer carril, així que sí que serien vies del transversal!
(de l'extrem arc de triomf haurien de ser per tant)
Pl. Catalunya, renovada el 1932?
Posted: Friday 18/12/2009 12:44
by Guigui
De ser la terminal del Transversal, vol dir que el 1932 es va inaugurar una estació totalment nova que va substituir aquesta que surt a les imatges?
Re: Pl. Catalunya, renovada el 1932?
Posted: Friday 18/12/2009 12:50
by BRILL 18
Guigui wrote:De ser la terminal del Transversal, vol dir que el 1932 es va inaugurar una estació totalment nova que va substituir aquesta que surt a les imatges?
Jo diria que si , es va fer crec a continuacio, es un soposar pero crec que te la seca logica, las vias de Norte estan al centre de l'estacio i originalment es a dir abans de la prolongacio a Sants de la ja a les hores RENFE, amb l'antiga universitat els trens del transversal "s'obrien" al entrar catalunya, vull dir que la via es desviaba cap a la dreta com per deixar espai a las del transversal
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Posted: Friday 18/12/2009 14:24
by 122-042-132
Si, a l'any 1932, és va inaugurar una estació totalment nova, penseu que a l'any 1926 el metro tranversal tenia una estació final i en cul de sac a sota de la ronda Universitat, entre Balmes i Rambla Catalunya. Desprès la Cia. del Nord va construir (per compartir) l'estació que vam coneixar fins als anys 80 (entre Rambla Catalunya i passeig de Gràcia), amb les quatre vies, dues pel tranversal (exteriors) i les dues centrals pels serveis própis. Salut
Explicat
Posted: Friday 18/12/2009 14:39
by Guigui
Doncs així queda tot explicat.