Propostes per a la millora de la xarxa ferroviària a Girona
Posted: Sunday 20/12/2009 10:42
http://www.diaridegirona.cat/comarques/ ... 76771.html
Un exferroviari militant a la Garrotxa
Un treballador jubilat de Sant Feliu de Pallerols defensa la promoció i la millora de la xarxa de tren a Girona
GIRONA | PILI TURON
Un exferroviari de Sant Feliu de Pallerols s'ha convertit en una mena d'activista del mitjà de transport per al qual va treballar gairebé 25 anys de la seva vida. Als 78 anys, Pere Solà ha decidit aprofitar els coneixements adquirits durant la seva vida professional per defensar la promoció del tren a les comarques de Girona.
Jubilat de la seva feina a Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE), una empresa dependent del Ministeri de Foment dedicada al transport ferroviari de viatgers i de mercaderies, Solà ha posat en marxa una campanya particular per reivindicar la recuperació de línies clausurades i habilitar-ne de noves. Per dur-la a la pràctica, l'exferroviari fa arribar les seves propostes a les diferents administracions competents; així, ha intercanviat correspondència amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, el Ministeri de Foment, la Diputació de Girona, l'Autoritat Portuària de Barcelona o, fins i tot, l'Abadia de Montserrat.
A aquesta última, Pere Solà va presentar el 1987 el projecte d'un tren monorail realitzat per una empresa madrilenya; una proposta que li va merèixer l'agraïment per escrit dels monjos de Montserrat, encara que es va descartar per l'actual cremallera.
El veí de Sant Feliu de Pallerols també va apostar per instaurar a Catalunya el tren magnètic -amb el qual va col·laborar-, una modalitat que circula a 400 quilòmetres per hora i que funciona a Xangai. Solà recorda que la Generalitat hi va enviar un grup d'experts, que va emetre un informe favorable tot i que el projecte no va arribar a prosperar mai.
Una de les principals línies d'actuació de Pere Solà se centra a insistir perquè es recuperin línies de tren que FEVE va suprimir el 1969 a diferents punts de l'Estat.
El garrotxí considera que seria important per a les comarques de Girona que la Diputació i la Generalitat invertissin en la creació d'una lína de tramvia que interconnectés 32 municipis, a més d'unir Girona amb l'aeroport de Vilobí d'Onyar; Solà quantifica en 160 milions d'euros el cost d'aquesta infraestructura, que s'utilitzaria tant per al transport de viatgers com de mercaderies.
També defensa la creació de tramvies per anar de Blanes a Lloret de Mar i de Figueres a Roses; a més de proposar el mateix mitjà de transport per a altres punts fora de Girona, com Andorra i l'aeroport de Lleida.
La defensa d'un tercer rail a les vies de Renfe que connectin la frontera francesa amb l'aeroport de Barcelona, passant per Figueres i Girona, és un altre dels seus fronts oberts; una obra que promou amb l'objectiu de millorar el transport de mercaderies.
Des del seu punt de vista, el mapa ferroviari gironí s'hauria de completar amb la construcció de quatre línies que comuniquin Girona amb Olot, Sant Feliu de Guíxols, Palamós i Banyoles.
Aprofitar traçat i estacions
Entre les seves demandes destaca la recuperació del ferrocarril d'Olot a Girona, un projecte que veu factible gràcies a la possibilitat d'aprofitar diversos trams del traçat anterior i algunes de les antigues estacions.
Darrerament, Pere Solà s'ha posat en contacte amb l'associació Promoció del Transport Públic, ja que subscriu el contingut de les seves al·legacions al Pla territorial d'infraestructures per a Girona -amb un avantprojecte redactat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
Un exferroviari militant a la Garrotxa
Un treballador jubilat de Sant Feliu de Pallerols defensa la promoció i la millora de la xarxa de tren a Girona
GIRONA | PILI TURON
Un exferroviari de Sant Feliu de Pallerols s'ha convertit en una mena d'activista del mitjà de transport per al qual va treballar gairebé 25 anys de la seva vida. Als 78 anys, Pere Solà ha decidit aprofitar els coneixements adquirits durant la seva vida professional per defensar la promoció del tren a les comarques de Girona.
Jubilat de la seva feina a Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE), una empresa dependent del Ministeri de Foment dedicada al transport ferroviari de viatgers i de mercaderies, Solà ha posat en marxa una campanya particular per reivindicar la recuperació de línies clausurades i habilitar-ne de noves. Per dur-la a la pràctica, l'exferroviari fa arribar les seves propostes a les diferents administracions competents; així, ha intercanviat correspondència amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, el Ministeri de Foment, la Diputació de Girona, l'Autoritat Portuària de Barcelona o, fins i tot, l'Abadia de Montserrat.
A aquesta última, Pere Solà va presentar el 1987 el projecte d'un tren monorail realitzat per una empresa madrilenya; una proposta que li va merèixer l'agraïment per escrit dels monjos de Montserrat, encara que es va descartar per l'actual cremallera.
El veí de Sant Feliu de Pallerols també va apostar per instaurar a Catalunya el tren magnètic -amb el qual va col·laborar-, una modalitat que circula a 400 quilòmetres per hora i que funciona a Xangai. Solà recorda que la Generalitat hi va enviar un grup d'experts, que va emetre un informe favorable tot i que el projecte no va arribar a prosperar mai.
Una de les principals línies d'actuació de Pere Solà se centra a insistir perquè es recuperin línies de tren que FEVE va suprimir el 1969 a diferents punts de l'Estat.
El garrotxí considera que seria important per a les comarques de Girona que la Diputació i la Generalitat invertissin en la creació d'una lína de tramvia que interconnectés 32 municipis, a més d'unir Girona amb l'aeroport de Vilobí d'Onyar; Solà quantifica en 160 milions d'euros el cost d'aquesta infraestructura, que s'utilitzaria tant per al transport de viatgers com de mercaderies.
També defensa la creació de tramvies per anar de Blanes a Lloret de Mar i de Figueres a Roses; a més de proposar el mateix mitjà de transport per a altres punts fora de Girona, com Andorra i l'aeroport de Lleida.
La defensa d'un tercer rail a les vies de Renfe que connectin la frontera francesa amb l'aeroport de Barcelona, passant per Figueres i Girona, és un altre dels seus fronts oberts; una obra que promou amb l'objectiu de millorar el transport de mercaderies.
Des del seu punt de vista, el mapa ferroviari gironí s'hauria de completar amb la construcció de quatre línies que comuniquin Girona amb Olot, Sant Feliu de Guíxols, Palamós i Banyoles.
Aprofitar traçat i estacions
Entre les seves demandes destaca la recuperació del ferrocarril d'Olot a Girona, un projecte que veu factible gràcies a la possibilitat d'aprofitar diversos trams del traçat anterior i algunes de les antigues estacions.
Darrerament, Pere Solà s'ha posat en contacte amb l'associació Promoció del Transport Públic, ja que subscriu el contingut de les seves al·legacions al Pla territorial d'infraestructures per a Girona -amb un avantprojecte redactat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques.