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Alta velocitat a la Xina

Posted: Saturday 26/12/2009 10:35
by Nozomi
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El nos llevan años de ventaja ja no serà exclusiu del Japó. La Xina continental s'està posant al dia pel que fa a les infraestructures d'alta velocitat. Per a 2012 està prevista la posada en funcionament de 13.000km de LAV a 200 o 350 km/h.

De fet avui s'ha posat en marxa la LAV Canton-Wuhan, 968km d'infraestructura a 350 km/h i La Vanguardia informa
China inaugura el tren de alta velocidad más rápido del mundo

La nueva línea emplea tres horas en completar el recorrido entre Wuhan y Cantón, siete horas menos que las líneas tradicionales

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Pekín. (Efe).- La inauguración hoy de la línea de tren de alta velocidad más rápida del mundo, que une en 3 horas las ciudades de Wuhan (centro) y Canton (sur), reveló de nuevo la apuesta de Pekín por el transporte ferroviario en competencia con el aéreo, informó el periódico China Daily.

Los trabajos para esta parte del trayecto, que en una segunda fase unirá Pekín con Cantón, de 1.069 kilómetros y que el tren recorre a una media de 350 kilómetros por hora, comenzaron en 2005. Según el diario, la competencia entre líneas aéreas y ferroviarias alcanzó un nuevo hito con la inauguración del trayecto entre las dos metrópolis chinas, capitales respectivas de las provincias de Hubei y Cantón, y que se reduce en 7 horas respecto a los convoyes tradicionales. Los billetes que se pusieron a la venta hace una semana para el trayecto inaugural de un recorrido que también pasa por Changsha, capital de la provincia de Hunan, se acabaron rápidamente a precios que van desde 110 dólares en primera clase a 52 para segunda.

Un comunicado conjunto de la Comisión Nacional de Reforma y Desarrollo y el Ministerio de Ferrocarriles se felicitó por el interés del público. El presidente de China Southen Airlines, que hace el trayecto entre las mismas ciudades, Si Xianmin, reconoció la amenaza que representa la competencia del nuevo tren de alta velocidad. "Viajar en tren tiene tres ventajas frente a los aviones: son más prácticos, más puntuales y más seguros", dijo Si al periódico, reconociendo la competencia que supone la línea de alta velocidad para la flota de su compañía y la de otras que hacen conexiones.

Tras la inauguración en abril de la línea de alta velocidad Shijiazhuang-Taiyuan, las ventas de billetes de la compañía China Eastern Airlines bajaron el 36 por ciento, como también las que efectúan el trayecto rápido Shanghái-Zhengzhou, informó el diario Noticias de Pekín. Según el periódico China Daily, China Southern Airlines anunció la bajada de los precios casi en la mitad en el trayecto entre Wuhan y Cantón en compras por adelantado, a fin de afrontar la competencia del nuevo tren de alta velocidad además de firmar acuerdos con los aeropuertos para mejorar la puntualidad.

Una red de alta velocidad de 16.000 kilómetros con trenes circulando a una media de 350 kilómetros por hora será construida en China en la próxima década y en 2012 deberán estar completados 13.000 kilómetros, según el Ministerio del Ferrocarril.
LA VANGUARDIA

En vermell he destacat lo que més grinyola, si el tren va a una mitja de 350 voldrà dir que la màxima és a més de 350 :boig i pel que fa a la llargària de la LAV, 1069km és la base de "la tarifa a cobrar"

I a continuació algunes fotos, de hasea.com:

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Trens japonesos del tipus E2 (serveis Hayate i Asama a la Tohoku i Nagano Shinkansen Lines)

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Changsha South Railway Station:

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Interiors dels trens tipus Velaro:

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Estació de Wuhan (últims preparatius) i trens tipus E2:

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:o :hola

Siemens, el fabricant?

Posted: Saturday 26/12/2009 13:58
by Guigui
Els trens semblen de Siemens, és correcta la meva impressió?

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Saturday 26/12/2009 15:35
by Nozomi

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Saturday 26/12/2009 16:29
by cristian26
El més flipant, sens dubte, són les mides de les estacions, sobre tot les de la primera. Semblen aeroports! :o

Militar

Posted: Saturday 26/12/2009 16:36
by Guigui
A mi, el que em salta a la vista és el tuf militar de la indumentària del personal ferroviari. Molta gorra de plat i molt galó.

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Saturday 26/12/2009 17:34
by Nozomi
És cultural. Al Japó el personal ferroviari va amb gorra de plat, guants blancs etc... i no és bonic? :D

Cultura

Posted: Saturday 26/12/2009 17:40
by Guigui
No t'ho nego pas. És més, els guants blancs donen una sensació d'impolut que ja voldríem per aquí a Europa. És el resultat d'una cultura que extrema les normes d'higiene (vegeu, per exemple, les salutacions japoneses, que eviten qualsevol contacte físic), de la mateixa manera que, en el cas de la Xina, l'aire militar de tot allò públic és també un reflex de la cultura: la de la dominació del país per la ideologia i la nacionalitat dominants a la força.

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Saturday 26/12/2009 22:03
by marc
Jo trobo correctissim aquesta pompa dels ferrocarrils xinesos amb els empleats trajats. El millor era que que va sobreviure al transpirinenc fins no fa gaire amb els caps d'estació xiulant i revent resposta del tren, i maquinistes, caps d'estació trajats i amb gorra no com ara que hi ha maquinistes que quan surten de la cabina sembla que surtin del bar. :ok

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Sunday 27/12/2009 0:12
by victorcasta
La imatge del personal m'imagino que deu ser més propaganda del règim per donar una bona imatge a l'exterior...

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Sunday 27/12/2009 0:18
by Nozomi
Al Japó la imatge del personal és la mateixa. Perfectament uniformats tots i cadascú dels membres de les empreses de trens... i no crec que siga per fer propaganda del govern :blah No entenc els prejudicis de molta gent contra lo que aquí "no és normal" :avall

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Sunday 27/12/2009 0:45
by wefer
Els segons sí, però els de les primeres fotos són CH2, i deriven dels Shinkasen japonesos:
http://en.wikipedia.org/wiki/China_Railways_CRH2
cristian26 wrote:El més flipant, sens dubte, són les mides de les estacions, sobre tot les de la primera. Semblen aeroports! :o
No home no... si aquí tenim les millors estacions el món, que ens ho diuen els nostres polítics i ells mai menteixen!!! No t'has fixat que aquestes estacions són clavadetes a Pg. de Gràcia ADIF o Clot-Aragó? :martell1

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Sunday 27/12/2009 0:52
by victorcasta
Nozomi wrote:Al Japó la imatge del personal és la mateixa. Perfectament uniformats tots i cadascú dels membres de les empreses de trens... i no crec que siga per fer propaganda del govern :blah No entenc els prejudicis de molta gent contra lo que aquí "no és normal" :avall
Jo no parlo del Japó, parlo de la Xina, que són el dia i la nit, respectivament.

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Tuesday 29/12/2009 11:33
by Nozomi
Wuhan
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:o :o :o :o :o :o :o :o

No en saben (de ser Hereus)

Posted: Tuesday 29/12/2009 12:27
by Guigui
Ferida urbana totalment supèrflua. Mira que malgasten terreny, quan hi cabrien dues vies (si és possible, en calaix) i la resta, per a "equipaments"...

Per cert, l'estació de Changsha és obra d'en "Calatlava"?

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Tuesday 29/12/2009 12:48
by cristian26
Calen tantes vies? :?

Molta via

Posted: Tuesday 29/12/2009 12:51
by Guigui
A Barcelona, evidentment no. És més, sembla que ja estan fent proves per a fer passar el tren per un sol rail. De moment, amb dobles d'en James Bond.

:x

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Tuesday 22/05/2012 17:28
by res_publica
He encontrado este video de la BBC sobre el tren de alta velocidad de Wuhan a la Costa.


http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8406910.stm


Al acabar hay otros enlaces a vídeos como el AVE - MADRID - SARAGOZA y BARCELONA

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Wednesday 26/12/2012 8:26
by jaezcurra
http://www.lavanguardia.com/internacion ... mundo.html
China inaugura la línea de tren de alta velocidad más larga del mundo
El "tren bala" conecta Pekín con Cantón, un eje de 2.298 kilómetros, en ocho horas

Internacional | 26/12/2012 - 06:37h
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Trenes de alta velocidad realizan una prueba en una estación de mantenimiento en Wuhan, China EFE

Pekín. (EFE).- China estrenó hoy la línea de alta velocidad más larga del mundo, que une la capital, Pekín, con la ciudad más próspera del sur del país, Cantón, un eje de 2.298 kilómetros que consolida al gigante asiático como líder mundial en este tipo de red ferroviaria.
El primer "tren bala" salió hoy a las 09:00 horas (01:00 GMT) desde Pekín y está previsto que llegue a Cantón ocho horas después, lo que supone 12 horas menos de recorrido en comparación con los trenes convencionales.
Una hora después, desde Cantón, partió puntualmente el segundo tren a las 10:00 horas (02:00 GMT) y se prevé que llegue a Pekín a las 18:00 horas de la tarde.
Los convoyes, que viajan a una velocidad media de 300 kilómetros por hora, tienen paradas en las principales urbes del interior de China (entre ellas Shijiazhuang, Zhengzhou, Wuhan y Changsha) y pasan por seis provincias en las que viven casi la mitad de la población nacional (600 millones de personas).
Con la apertura de esta línea, China se afianza como el líder mundial en la alta velocidad ferroviaria, con más de 9.300 kilómetros en funcionamiento en todo al país.

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Wednesday 26/12/2012 10:03
by Adolescent barceloní
Dues preguntes:
  • Els preus allà són iguals si els equiparem als d'aquí?
  • Tenen línies d'alta velocitat deficitàries com aquí?

Re: Alta velocitat a la Xina

Posted: Wednesday 26/12/2012 13:58
by jaezcurra
En Anglès!

http://news.xinhuanet.com/english/indep ... 065260.htm
Xinhua Insight: World's longest high-speed railway debuts

English.news.cn 2012-12-26 18:56:55
BEIJING, Dec. 26 (Xinhua) -- The world's longest high-speed rail line, which spans over half of China, began operating on Wednesday, further cementing the country's high-speed railway development ambitions.

Two trains departed from stations in Beijing and Guangzhou at 9 a.m. and 10 a.m., respectively, to mark the opening of the 2,298-km line.

Running at an average speed of 300 km per hour, the new route cuts travel time between Beijing and Guangzhou from over 20 hours to about eight.

A total of 155 pairs of trains will run on the new line daily and alternative schedules have been made for weekends and peak travel times, according to the Ministry of Railways (MOR).

There will still be 183 pairs of trains running daily on the old Beijing-Guangzhou line that runs parallel to the high-speed line, allaying concerns that the new line will increase passengers' travel costs.

A second-class seat on the new high-speed line costs 865 yuan (138 U.S. dollars), while a sleeper on the old line sells for around 430 yuan.

BETTER DESIGNS, ENHANCED SAFETY

G801, the first train to depart from Beijing Wednesday morning, is comfortable and more passenger-friendly, according to Xinhua reporters aboard the train.

Running at a speed of more than 300 km per hour did not seem to have an effect on the passengers' comfort, but it did make cell phone connections unstable.

The new line has a string of measures in place to ensure safety, which has been a major concern for high-speed railway travel since bullet train crash near south China's city of Wenzhou left 40 people dead in July 2011.

The measures include boosting maintenance for fixed equipment and mobile devices onboard and improving the control system to address possible problems that could occur during extreme weather, said Sun Shuli, a chief engineer responsible for designing sections of the new line.

On July 23, 2011, a high-speed train slammed into a stalled train near Wenzhou, resulting in 40 deaths and 172 people being injured. The accident was blamed on faulty signaling equipment and improper management.

Zhang Hongsheng, who has worked as a bullet train mechanic since China's first high-speed train debuted in 2007, said inspections are now conducted on an hourly basis on high-speed trains to ensure safety.

"We also maintain regular risk checks and timely communication with the train driver, the conductor and the crew," Zhang said while conducting a routine check on one of the new bullet trains.

"I will definitely take the high-speed rail going between Beijing and Wuhan. It only takes four and a half hours. And no trouble with the airport," said Feng Qi, a passenger from Wuhan, a central China city and also a stop on the Beijing-Guangzhou high-speed line.

Following the line's debut, short-distance flights have seen price drops, with the lowest price for a Beijing-Wuhan flight at 150 yuan on Ctrip.com, a leading online travel agency in China. Most tickets are being offered at discounts between 30 and 50 percent.

NETWORK SHAPING UP

"The opening of the Beijing-Guangzhou high-speed line shows that China's high-speed railway network has started to take shape," said Zhou Li, director-general of science and technology at the MOR.

With the opening of the Beijing-Guangzhou high-speed line, China now has more than 9,300 km of high-speed rails in operation.

The new line is one of four north-south lines expected to serve as a backbone for the country's high-speed railway network, which also features four east-west lines.

According to the 12th five-year plan for railway development, by 2015, China will have around 120,000 km of rails in operation, including 18,000 km of high-speed rails and an express railway network reaching 40,000 km that allows speeds of over 160 km per hour.

Although high-speed rail construction stagnated after last year's accident, the country cautiously resumed the construction and operation of high-speed railways this year.

Fixed-asset investment in railways rose 3.1 percent year on year to 506.97 billion yuan during the first 11 months of 2012, according to Ministry of Railways data.

Preparations for a new high-speed line linking the central Chinese cities of Zhengzhou and Xuzhou are under way. The line will intersect the Beijing-Guangzhou high-speed rail line and the Beijing-Shanghai high-speed rail line, which went into operation on June 30, 2011.

REGIONAL ECONOMIC DRIVE

"The rail network closely connects economic hubs like the Pan-Bohai economic zone, central China, the Yangtze River Delta economic zone and the Pearl River Delta economic zone and will greatly boost socioeconomic development in these regions," said Zhou.

Although the old Beijing-Guangzhou route accounts for just 3.14 percent of the nation's total operating railway mileage, it has carried 8 percent of the country's total railway cargo turnover and 18 percent of its passenger turnover, according to Sun.

The new Beijing-Guangzhou high-speed line will not only improve transportation conditions, but also cut logistics costs, boost the comprehensive development of land resources along the route, enhance the investment environment and improve economic collaboration and the division of labor between regions, he said.

Research by the Development Research Center of the State Council showed that the Beijing-Zhengzhou section of the new high-speed line will add 275.8 billion yuan to the country's GDP by 2030.

Sensitive to the potential for growth, China's local governments have already taken steps to embrace coming opportunities.

In Xingtai, a less-developed north China city that is also one of the new high-speed line's 35 stops, a new urban district has been planned around the high-speed railway station to pave way for future development.

"The new high-speed rail will further increase Xingtai's geographic advantages. It is located near Beijing and can take capital and industry transferred from Beijing, as well as benefit from talent and technology in Beijing," said Zhao Changjing, a local official.

The Xinxing Cathay International Group, a Fortune 500 company, has already started to build a financial center and high-end industrial park in Xingtai's "high-speed railway district," with plans to invest a total of 50 billion yuan in the next five years.

The full operation of the Beijing-Guangzhou high-speed railway will accelerate China's urbanization progress, as it will help large cities to better perform their role as central cities, boost the development of medium-sized cities along the route and foster the birth and development of new small cities and towns, Sun said.