Page 1 of 3
Ampliació de Sants Adif
Posted: Monday 28/12/2009 14:03
by metring
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... sants.html
El govern espanyol pressuposta 87 milions per ampliar l'estació de Sants
L'Adif replanteja encara les fases de les obres per duplicar el vestíbul i aixecar una planta comercial
28/12/09 02:00 - Barcelona - xavier miró email protegit
El districte de Sants-Montjuïc ha demanat a Adif que desocupi l'espai públic mentre no faci
Un cop ampliada i reordenada la plataforma subterrània de vies a l'estació de Sants per a l'arribada del tren d'alta velocitat (TAV), ara falta renovar l'estació per tal de duplicar l'espai del vestíbul i aixecar el centre comercial al primer pis, així com crear un edifici d'oficines, construir el nou aparcament subterrani i la nova terminal d'autobusos al carrer Viriat, a més de modernitzar els accessos a les estacions de metro. El govern espanyol ha pressupostat 87 milions d'inversió pel 2010 i n'ha programat 350 fins al 2013. De moment, Adif replanteja les fases d'ampliació per decidir per on es començarà i quan. Ja es va amb retard.
La prioritat de l'arribada del TAV a la capital catalana va fer que el govern espanyol executés primer la part essencial de la nova estació: la nova plataforma de vies ampliada per separar les andanes de regionals i rodalies de les de l'alta velocitat. Al febrer del 2008, coincidint amb l'estrena del TAV, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) preveia fer totes les reformes que encara faltaven fins al 2011.
Dos anys després, però, encara no es coneix quan es començarà i per on una ampliació que ha de fer duplicar el vestíbul i aixecar una planta comercial, però també construir el segon aparcament subterrani i la nova terminal d'autobusos a tocar del carrer Viriat. La reforma del vestíbul també implicarà millorar l'accessibilitat a les línies de metro de l'estació. Des d'Adif, es replantegen avui les fases de l'obra i no se sap encara per quina es començarà ni quan.
El ministeri de Foment ha pressupostat per al 2010 una partida de 87 milions per a l'obra i n'ha programat 120, 150 i 188 pels anys següents fins al 2013, de manera que la reforma s'allargarà, com a mínim, un parell d'anys respecte al termini previst quan va estrenar-se el TAV entre Barcelona i Madrid.
«Si Adif no fa obres, que no ocupi espai públic»
Paula Mercadé
No hi ha data per l'inici de les obres de l'ampliació de l'estació de Sants que ha de passar dels 17.900 m² als 35.100 m², guanyant espai per cada un dels costats. L'ampliació també preveu la construcció d'una nova estació d'autobusos i un edifici destinat a usos comercials. Obres que no se sap quan començaran. En una de les últimes visites a Barcelona, el secretari d'Estat de Planificació i Infraestructura, Víctor Morlán, va evitar donar una data per l'inici dels treballs que han d'acabar de modernitzar l'estació de Sants. En els primers calendaris de treball es preveia començar aquestes obres l'any vinent, després es van posposar pel 2013, ara l'Estat prefereix no marcar cap any en el calendari.
Veient que no hi ha data per l'inici de les obres de l'estació, la regidora del districte de Sants-Montjuïc, Imma Moraleda, explicava que han demanat a Adif –de qui depenen els treballs– que deixi d'ocupar l'espai públic de les places de Joan Peiró i dels Països Catalans. «Les obres pendents a l'estació de Sants van per llarg, no començaran abans de sis o set mesos i, per tant, no cal que estiguem tot aquest temps amb material en mig de l'espai públic.»
Adif, per exemple, té tancat una part del carrer Sant Antoni, al costat de l'estació, i restringeix la circulació d'autobusos a la plaça dels Països Catalans. Moraleda aposta perquè retirin tot aquests elements i que els tornin a posar quan reprenguin les tasques d'ampliació de l'estació.
Estretor angoixant
Posted: Monday 28/12/2009 15:16
by Guigui
A tot això, una pregunta: quina inspecció de seguretat han passat les andanes i les sortides a vestíbul?
Re: Estretor angoixant
Posted: Thursday 31/12/2009 20:34
by mikado
Guigui wrote:A tot això, una pregunta: quina inspecció de seguretat han passat les andanes i les sortides a vestíbul?
Ja t'ho dic jo, cap ¡¡¡
És inadmissible que quan arriba un tren mínimament carregat es fan unes cues monumentals en aquelles gàbies.
Avui mateix he arribat a la Via 11 en un ALARIS (3 vagons) i les escales on parava el convoy eren de baixada , les de pujada eren de tracció animal i si volies pujar havies de fer una volta fenoimenal, peruqe una treballadora no et deixava pujar a l'ascensor reservat a persones que ho necesitessin (però es que tots ho necessitavem carregats amb maletes). Així doncs fes la volta direcció Tarragona i busca l'escala automàtica, amb la processó de gent engabiada a aquelles urnes que donen accés a les escales automàtiques.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Friday 01/01/2010 16:59
by marc
Es que sincerament l'actual estació de Sants es molt fashon i moderna i el que bulguis, pero de practica i intermodal no en te res a mes de ser un nyap considerable.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Friday 01/01/2010 17:28
by metring
Sants no podrà ser una estació com cal, fins que no sol·lucionin el tema del transbordament amb el metro, que és la mar de feixuc.
Una cufurna
Posted: Friday 01/01/2010 17:55
by Guigui
marc wrote:Es que sincerament l'actual estació de Sants es molt fashon i moderna i el que bulguis, pero de practica i intermodal no en te res a mes de ser un nyap considerable.
És que, per començar, no és ni fashion ni moderna. És una ratera impresentable on qualsevol dia passarà una desgràcia de les grosses per greus deficiències de seguretat en la seva construcció.
Aquí ningú no fa res
Posted: Wednesday 02/06/2010 8:38
by metring
De La Vanguardia en paper d'avui:
Sants sigue en vía muerta
La ampliación de Sants, con una inversión de 220 millones de euros, pende de un hilo. En los presupuestos generales de este año, Fomento había reservado una partida de 87,1 millones de euros para esta infraestructura. Las obras se encuentran en fase de proyecto y tienen todos los números para permanecer durante un tiempo congeladas. El AVE llegó en el 2007 y la ampliación debía haber estado lista para entonces, pero la futura estación que cuenta con un gran vestíbulo y una amplia zona comercial ha sufrido reiterados retrasos. Una situación similar, aunque con desenlace diferente, sufren los trabajos de la cobertura de las vías a su paso por Sants que llevan tres años de demora. El Ayuntamiento destinó para esta obra de 5,6 millones de euros procedentes del Fondo Estatal para la Ocupación y la Sostenibilidad Local, por lo que está obligado a invertir en estos trabajos antes de final de año. Una primera fase de la cobertura ya se llevó a cabo cuando se construyó la línea del AVE.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Wednesday 14/07/2010 3:36
by Lluita1714
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... sants.html
Diner privat per reformar l'estació de Sants
El Ministeri de Foment busca socis empresarials per abordar una obra que no és essencial per al trànsit ferroviari i que la retallada ha deixat als llimbs
El calendari se'n va en orris
La reforma de l'estació ferroviària de Sants va per llarg. La raó principal del retard és que no és una prioritat per al trànsit ferroviari sinó una modernització de la coberta. El tren d'alta velocitat (TAV) hi va arribar fa dos anys i mig i la remodelació de la plataforma de vies ja es va fer aleshores. Avui es treballa a la capçalera subterrània de l'estació per connectar-hi el túnel del TAV que s'està excavant des de la Sagrera. Quan es va inaugurar el TAV, el Ministeri de Foment preveia tenir la reforma dels espais comercials, vestíbul, serveis, oficines, aparcaments i la terminal d'autobusos pel 2011. Però l'any passat l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) ja anunciava un replantejament de les obres per decidir on i quan començava la reforma. Era la manera velada de dir que el calendari se n'havia anat en orris. És el que li podia haver passat a l'estació de la Sagrera davant de la nova situació econòmica i l'ensorrada immobiliària. A la Sagrera va fer fallida la intenció de recuperar la inversió amb els aprofitaments urbanístics, i el Ministeri de Foment ha hagut d'avançar una gran inversió que no preveia. La reforma de Sants té un pressupost superior als 500 milions, un volum que Foment no pot abordar per si sol quan s'ha posat a retallar inversions i a centrar-se en les obres imprescindibles. Adif explora com una alternativa trobar socis privats que facin la inversió a canvi d'explotar els nous espais d'oficines, comercials o d'aparcament. La Generalitat ja fa temps que fa concessions privades a les constructores que paguen les obres de la seva butxaca, com en el cas de les estacions d'alguns trams de l'L9 de metro. La creació de societats mixtes de capital públic i privat per abordar les infraestructures prioritàries és l'aposta del ministre Blanco per salvar la caiguda de la inversió que ha suposat la retallada obligada del dèficit públic. Adif té un parell d'experiències de coparticipació en societats que exploten negocis a les estacions de tren. A Màlaga i Salamanca, Adif participa de les empreses Necsa i Nefsa al costat de Riofisa, una empresa d'Immobiliària Colonial. Les dues empreses coparticipades exploten la marca Vialia, que Adif utilitza per als centres comercials de les seves estacions. És el mateix model que es vol importar a l'estació de Sants, però no hi ha res tancat. El president d'Adif, Antonio González, admetia ahir que l'organisme busca socis privats per poder pagar la reforma de l'estació, però no en donava cap detall. Des d'Adif s'assegura que hi haurà negociacions amb totes les empreses que hi estiguin interessades, però que encara no hi ha cap model tancat de societat ni cap acord concret amb constructores o d'altres tipus per afrontar l'obra de Sants.
Jo dubto molt que vulguin fer un Maremagnum. Avui dia a ningú no li interessa embarcar en cap projecte de centre comercial. I en volen, només han d'acabar Les Arenes de Plaça Espanya, constructora de la qual està boja per vendre's la obra i no pot, i tampoc la pot aturar després d'un conveni amb l'ajuntament. L'Splau porta molts anys planificat abans de la crisi i ha tingut sort dels nous comerços, de fet, ja els tenia venuts quan es va tancar el parc que allà hi havia abans de la crisi de les subprimes. No interessa. Amés, no només es paga el centre comercial (que és el que interessarà al creditor) sinó tota la infraestructura de serveis i oficines de Renfe, que no compensaria si no es perllongués l'usdefruit (i guanys de lloguers) més de 25 anys (normalment és 15, com al Maremàgnum).
Desitjo sort a Foment, però em penso que tindrem l'estació de Sants així per molts anys més.
Re: Aquí ningú no fa res
Posted: Wednesday 14/07/2010 8:01
by Alex_C4
un becari substitut estrenan-se wrote:El AVE llegó en el 2007 y la ampliación debía haber estado lista para entonces
Obres permanents
Posted: Wednesday 14/07/2010 10:50
by Guigui
Entre una cosa i altra, l'estació de Sants fa molt temps que dóna una forta impressió de provisionalitat i d'obra contínua. Si ho haguessin fet tot d'una sola tirada, molts dels problemes que ara tenen no haurien sorgit.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Wednesday 14/07/2010 12:58
by jaezcurra
En Madrid tienen dinero para reformar Atocha-AVE (de Chamartín no sé nada). Pero claro, allí las inversiones son siempre "de interés nacional" y en BCN, "de carácter local". ¡Y mira que Sants necesita la ampliación!
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Wednesday 14/07/2010 17:50
by 437.001
Què passarà si arriba el TGV, i té més èxit de l´esperat, i Sagrera no està feta?
Sants es pot col.lapsar, entre AVEs i TGVs?
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Wednesday 14/07/2010 20:04
by 470
jaezcurra wrote:En Madrid tienen dinero para reformar Atocha-AVE (de Chamartín no sé nada). Pero claro, allí las inversiones son siempre "de interés nacional" y en BCN, "de carácter local". ¡Y mira que Sants necesita la ampliación!
En atocha no estan haciendo ni un centro comercial ni ampliando hoteles, estan haciendo la estación mas grande por que se estaba quedando pequeña y no esta de mas recordar que estan empezando las obras de la Sagrera.
Chamartin lo han parado, no hay dinero al igual que Sants.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Wednesday 14/07/2010 22:40
by jaezcurra
470 wrote:jaezcurra wrote:En Madrid tienen dinero para reformar Atocha-AVE (de Chamartín no sé nada). Pero claro, allí las inversiones son siempre "de interés nacional" y en BCN, "de carácter local". ¡Y mira que Sants necesita la ampliación!
En atocha no estan haciendo ni un centro comercial ni ampliando hoteles, estan haciendo la estación mas grande por que se estaba quedando pequeña y no esta de mas recordar que estan empezando las obras de la Sagrera.
Chamartin lo han parado, no hay dinero al igual que Sants.
En Sants estaba prevista una ampliación de la superficie destinada a los viajeros (iban a multiplicarla por dos), hotel y centro comercial aparte.
Re: Ampliació de Sants Adif
Posted: Thursday 15/07/2010 0:13
by 470
jaezcurra wrote:470 wrote:jaezcurra wrote:En Madrid tienen dinero para reformar Atocha-AVE (de Chamartín no sé nada). Pero claro, allí las inversiones son siempre "de interés nacional" y en BCN, "de carácter local". ¡Y mira que Sants necesita la ampliación!
En atocha no estan haciendo ni un centro comercial ni ampliando hoteles, estan haciendo la estación mas grande por que se estaba quedando pequeña y no esta de mas recordar que estan empezando las obras de la Sagrera.
Chamartin lo han parado, no hay dinero al igual que Sants.
En Sants estaba prevista una ampliación de la superficie destinada a los viajeros (iban a multiplicarla por dos), hotel y centro comercial aparte.
Es cierto ampliaban el vestibulo pero no el numero de andenes como es el caso de atocha de todas formas perdon por la omisión.
Re: Sants i Atocha
Posted: Thursday 15/07/2010 0:37
by 593Dromedario
Del que esteu dient, he d'entendre que l'actuació d'Atocha és "de caràcter nacional" perquè amplien el nombre de vies? Em sembla que no entraré en terminologia d'aquesta per no tornar-me (més) boig.
I, per cert, d'acord en què ja estan començant les obres de la Sagrera. Però és que aquestes són nyap al quadrat ja de partida! Només 8 vies per rodalia/MD i crec que 8 més per AVE, i a més a més les unes sobre les altres, cosa que farà molt més difícil el trànsit humà per l'estació, quan hi ha espai de sobres per almenys 12 vies d'ample ibèric i 12 d'UIC al mateix nivell, amb estacions d'autobús i de metro i tot ampli i sense problemes.
Re: Sants i Atocha
Posted: Thursday 15/07/2010 16:04
by Sagrerenc
593Dromedario wrote:I, per cert, d'acord en què ja estan començant les obres de la Sagrera. Però és que aquestes són nyap al quadrat ja de partida! Només 8 vies per rodalia/MD i crec que 8 més per AVE, i a més a més les unes sobre les altres, cosa que farà molt més difícil el trànsit humà per l'estació, quan hi ha espai de sobres per almenys 12 vies d'ample ibèric i 12 d'UIC al mateix nivell, amb estacions d'autobús i de metro i tot ampli i sense problemes.
Contesto aquí perquè ho has preguntat, que considerin els moderadors si s'ha de traslladar el missatge a un altre fil.
Les 8 vies de rodalia/MD són més que suficients. Pensem que aquesta estació ha de recollir tot el trànsit dels túnels de Pl. Catalunya i Pg. de Gràcia, estacions que només tenen 4 vies en conjunt. Amb 4 vies (dues per la R1 i dues per la R2) podem canalitzar tot el trànsit de rodalies, mentre que les altres quatre poden estar dedicades a la MD.
Per a l'ample UIC hi ha 8 vies de 400 metres de llargada i 2 vies auxiliars de 200 metres situades al cantó muntanya. Per als serveis Avant n'hi ha prou amb dues vies, ja que el temps de parada és menor. Per als AVE i TGV en direcció Europa també n'hi ha prou amb dues vies, ja que la freqüència no serà molt alta, i recordem que aquests trens són passants ja que tindran origen a Sants. Les altres quatre vies poden estar destinades als AVE que tenen origen/final a la Sagrera procedents d'Espanya. Pensem que just al nord de l'estació hi haurà una platja de 8 vies de servei, on es podran fer les tasques de manteniment i avituallament dels trens, de tal manera que quedaran lliures les vies de l'estació.
És fals que hi hagi espai per posar 24 vies al mateix nivell, com a molt podrien ser 16, suposant que les línies L4 i L9/L10 del Metro van a un altre nivell. A més, el fet de tenir dos nivells facilita que els trànsits procedents del túnel d'ample normal no s'hagin de creuar amb els trànsits procedents del Clot-Aragó, i permet crear la zona de manteniment de la que parlava més amunt. I permet la creació de dos vestíbuls diferenciats, ja que els requeriments d'una estació de Rodalies són diferents que els d'una estació d'Alta Velocitat.
I recordem que a la zona nord de la ciutat tenim dos túnels, ja que tenim també el túnel de la Meridiana. El vertader coll d'ampolla del sistema ferroviari de Barcelona es troba al sud de la ciutat, a l'estació de Sants.
Re: Sants i Atocha
Posted: Thursday 15/07/2010 17:55
by jaezcurra
593Dromedario wrote:Del que esteu dient, he d'entendre que l'actuació d'Atocha és "de caràcter nacional" perquè amplien el nombre de vies? Em sembla que no entraré en terminologia d'aquesta per no tornar-me (més) boig.
Lo de "carácter nacional" lo decía yo en terminología "madrileña", en la que lo de Madrid es siempre "importante" y lo del resto parece "accesorio" (pero no quiero caer en el off-topic)
Re: Sants i Atocha
Posted: Thursday 15/07/2010 17:59
by jaezcurra
Sagrerenc wrote:El vertader coll d'ampolla del sistema ferroviari de Barcelona es troba al sud de la ciutat, a l'estació de Sants.
¿Y esto tiene solución técnica o se tiene que quedar así para siempre?
Re: Sants i Atocha
Posted: Thursday 15/07/2010 18:10
by mikado
jaezcurra wrote:Sagrerenc wrote:El vertader coll d'ampolla del sistema ferroviari de Barcelona es troba al sud de la ciutat, a l'estació de Sants.
¿Y esto tiene solución técnica o se tiene que quedar así para siempre?
Túnel Diagonal - Eixample - Glòries.