Page 1 of 3
JJOO d'hivern i el transport
Posted: Wednesday 13/01/2010 15:46
by xevi
Davant la possibilitat d'acollir uns JJOO a Catalunya, crec que s'obre una gran oportunitat per la línia Barcelona-Puigcerdà. Aquesta línia seria, en un país normal, un dels eixos de transport principals, ja que uniria Puigcerdà (centre de premsa, visitants, vila olímpica, centres hotelers i de serveis...) i la ciutat de Barcelona amb la Molina. Crec que seria la gran excusa per posar-la al dia i reduir els temps de viatge, freqüències, modernització de trens i estacions, connexió de les estacions amb bus, etc. Espero que es comenci a pensar en aquesta possibilitat. Tenim 12 o més anys per fer-ho.
Desdoblar la línia
Posted: Wednesday 13/01/2010 15:59
by UT440_132M
El primer que s'ha de fer, és desdoblar la línia fins a Torelló, i deixar-nos d'al·legacions i demés tonteries que fan que s'endarrereixi l'obra. Amb això ja guanyaríem freqüències i faria que els trens triguessin menys, que actualment, a més ara ja està tota la via renovada fins a la frontera, es podria apujar el límit de velocitat, que no és un cremallera (encara que ho sembli), s'hauria de poder fer un BCN - Puigcerdà en 2 hores en aquell temps ja. (Suprimint parades intermitges, com Parets, o Mollet Sta. Rosa)
Criteris que amb prou feines s'aguanten
Posted: Wednesday 13/01/2010 18:40
by Guigui
Per fer això, caldria pel cap baix habilitar encreuaments a qualsevol estació del tram en via única i una freqüència de mitja hora entre Barcelona i Puigcerdà.
Ara, no crec que el projecte prosperi. La qüestió de la infraestructura és massa estantissa, i les pistes dels Pirineus no reuneixen les condicions tècniques mínimes per a disputar-hi proves olímpiques d'esquí alpí. Vegeu quantes proves de la Copa del Món s'hi han disputat, llevat de la d'eslàlom i gegant femení a La Molina la temporada passada.
Tot plegat, fa tuf a cop d'efecte d'un alcalde que es defensa com gat panxa enlaire de la pèssima maror que impera als seus dominis.
Re: Criteris que amb prou feines s'aguanten
Posted: Wednesday 13/01/2010 19:36
by Sagrerenc
Guigui wrote:Tot plegat, fa tuf a cop d'efecte d'un alcalde que es defensa com gat panxa enlaire de la pèssima maror que impera als seus dominis.
Jo no li donaria la més mínima credibilitat a la possibilitat que "Barcelona-Pirineus" albergui els jocs d'hivern. Si fos una candidatura seriosa, la presentació s'hauria fet amb el President de la Generalitat i amb els alcaldes dels municipis de les estacions d'esquí, i no amb el Sr. Hereu copant tot el protagonisme.
D'altra banda, Barcelona té l'experiència d'uns Jocs Olímpics d'estiu, i ja sabem quina va ser l'única gran herència en matèria d'infrastructures: les Rondes. Pel que fa al transport públic, no recordo que els Jocs ens portessin nous trams de Metro, o millores a la xarxa de Rodalies per connectar amb les subseus. I no oblidem la crisi post-olímpica...
Tenint en compte que l'impacte econòmic d'uns Jocs Olímpics d'hivern és menor que els d'estiu, jo no crec que ens reporti grans infrastructures ferroviàries al país. En tot cas, serà l'escusa per fer desdoblar el túnel del Cadí, per fer el túnel de Toses o per fer arribar una autovia a Vaquèira
Jo he viscut una temporada a Torí (Itàlia), que va ser la seu dels Jocs del 2006. Allà els Jocs van ser l'excusa per fer la Línia 1 del Metro (sí, una ciutat d'un milió d'habitants no tenia metro fins fa quatre anys) i pel que fa a la línia ferroviària Torino-Bardonecchia (la que porta a les estacions d'esquí), els Jocs no hi van aportar cap millora, i això que és l'únic enllaç ferroviari entre Itàlia i el centre-nord de França. Actualment només hi ha 10 trens diaris per sentit entre Torino i Bardonecchia, i 3 combinacions més enllaçant a Bussoleno, a més de 2 trens Artesia Torino-Lyon-Paris que no paren a Bardonecchia, i el trenhotel Milano-Torino-Barcelona. Es tracta d'una via doble electrificada i hi ha un important trànsit de mercaderies. El temps de trajecte és d'una hora i mitja, per un trajecte de 90 km. Cal dir que l'autopista A32 és paral·lela al ferrocarril en tot el traçat. Actualment hi ha un projecte de TAV entre Torino i Lyon que ha rebut una gran oposició a la zona.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Wednesday 13/01/2010 20:33
by 437.001
A França Niça va voler ser candidata (hi ha estacions d´esquí just a sobre).
Però crec que seria més seriós fer una candidatura quatripartita Andorra-Puigcerdà-Font-romeu-Foix.
Estaria bé que es féssin uns jocs als Pirineus, sembla que a Europa només es puguin fer als Alps o Escandinàvia...
Parlant dels Alps, quan es van fer els Jocs d´Albertville 92, a la zona d´Albertville van electrificar i renovar totalment la línia Albertville-Bourg St.Maurice que estava amenaçadíssima, i ara hi arriba l´Eurostar i tot... tot i que també s´ha de dir que la zona s´ha convertit en un Marina d´Or versió esquí...
Diversos llocs, però no els Pirineus
Posted: Wednesday 13/01/2010 20:37
by Guigui
437.001 wrote:Estaria bé que es féssin uns jocs als Pirineus, sembla que a Europa només es puguin fer als Alps o Escandinàvia...
No, també se'n poden fer als Càrpats, a la Sierra Nevada i al Caucas (de fet, els del 2014 seran a Sotxi). Però els Pirineus no reuneixen els requisits tècnics per a fer-hi totes les proves d'esquí alpí.
Re: Criteris que amb prou feines s'aguanten
Posted: Wednesday 13/01/2010 20:45
by 437.001
Hola,
Sagrerenc wrote:
Jo he viscut una temporada a Torí (Itàlia), que va ser la seu dels Jocs del 2006. Allà els Jocs van ser l'excusa per fer la Línia 1 del Metro (sí, una ciutat d'un milió d'habitants no tenia metro fins fa quatre anys)...
A Torí hi ha la FIAT, si creus que no hi té cap pes específic... de tota manera hi ha una bona xarxa de tramvia, que ja la voldria BCN...
Per cert, el de Torí és un VAL, semblant a la L9, però no del tot.
...i pel que fa a la línia ferroviària Torino-Bardonecchia (la que porta a les estacions d'esquí), els Jocs no hi van aportar cap millora, i això que és l'únic enllaç ferroviari entre Itàlia i el centre-nord de França. Actualment només hi ha 10 trens diaris per sentit entre Torino i Bardonecchia, i 3 combinacions més enllaçant a Bussoleno, a més de 2 trens Artesia Torino-Lyon-Paris que no paren a Bardonecchia, i el trenhotel Milano-Torino-Barcelona. Es tracta d'una via doble electrificada i hi ha un important trànsit de mercaderies. El temps de trajecte és d'una hora i mitja, per un trajecte de 90 km. Cal dir que l'autopista A32 és paral·lela al ferrocarril en tot el traçat. Actualment hi ha un projecte de TAV entre Torino i Lyon que ha rebut una gran oposició a la zona.
En aquests moments el tràfic està molt restringit en aquesta línia degut a les obres dificilíssimes del tunel transfronterer del Fréjus (Modane-Bardonnecchia), a part de ser obres de quasi-restauració -es trobava en molt mal estat-, s´hi adapta el gàlib per a fer-hi passar una autopista ferroviària entre Aiton i crec que Torí mateix.
Jo he fet Chambéry-Torí en TGV Artésia, i ha parat a Bardonnecchia, Oulx, i Cesana-Claviere-Sestriere.
La LGV Lyon-Torí pateix un greu cas de NYMBYsme a la part piemontesa, a la vall de Susa. Cantó francès, no hi posen (tants) problemes.
També s´ha de dir que cantó francès la cosa està més saturadeta...
Re: Diversos llocs, però no els Pirineus
Posted: Wednesday 13/01/2010 20:47
by 437.001
Guigui wrote:437.001 wrote:Estaria bé que es féssin uns jocs als Pirineus, sembla que a Europa només es puguin fer als Alps o Escandinàvia...
No, també se'n poden fer als Càrpats, a la Sierra Nevada i al Caucas (de fet, els del 2014 seran a Sotxi). Però els Pirineus no reuneixen els requisits tècnics per a fer-hi totes les proves d'esquí alpí.
Per què Sierra Nevada sí i els Pirineus no?
Re: Criteris que amb prou feines s'aguanten
Posted: Thursday 14/01/2010 1:17
by Sagrerenc
437.001 wrote:A Torí hi ha la FIAT, si creus que no hi té cap pes específic... de tota manera hi ha una bona xarxa de tramvia, que ja la voldria BCN...
Per cert, el de Torí és un VAL, semblant a la L9, però no del tot.
Correcte, no és casualitat que el 50% dels turismes que circulen a Torino siguin FIAT (diuen que abans eren més del 70%). Ja als anys 30 es va fer una proposta de Metro i van començar a fer els túnels a Via Roma... però després de la Segona Guerra Mundial els túnels es van convertir en un aparcament de cotxes...
Pel que fa al tramvia, hi ha 7 línies (i una vuitena que del 2007 a finals del 2010 es fa amb autobús degut a les obres de prolongació del Metro). La línia 4 és la més moderna, amb característiques similars al tramvia barceloní. Les línies 3 i 10 estan en calçada protegida, però la resta de línies (9, 13, 15, 16) són una herència de la vella xarxa de 14 línies, comparteixen calçada amb els cotxes, i no són molt més efectives que un autobús. Més info aquí:
http://www.tramditorino.it/. Quins records, sentir els tramvies de les línies 3 i 16 des del llit a primera hora del matí...
En aquests moments el tràfic està molt restringit en aquesta línia degut a les obres dificilíssimes del tunel transfronterer del Fréjus (Modane-Bardonnecchia), a part de ser obres de quasi-restauració -es trobava en molt mal estat-, s´hi adapta el gàlib per a fer-hi passar una autopista ferroviària entre Aiton i crec que Torí mateix.
Jo he fet Chambéry-Torí en TGV Artésia, i ha parat a Bardonnecchia, Oulx, i Cesana-Claviere-Sestriere.
La LGV Lyon-Torí pateix un greu cas de NYMBYsme a la part piemontesa, a la vall de Susa. Cantó francès, no hi posen (tants) problemes.
També s´ha de dir que cantó francès la cosa està més saturadeta...
Aquestes tres parades (Bardonnecchia, Oulx, i Cesana-Claviere-Sestriere) corresponen, bàsicament, a les estacions on es van fer els Jocs. Estan molt ben enllaçades amb autobusos gratuïts que et porten a les pistes.
El problema del TGV és que la Vall de Susa és una zona de gran valor paisatgístic, la mateixa A32 té bona part del seu recorregut en túnels, la majoria d'entre 3 i 5 km de longitud, més els 13 km del Fréjus, a la frontera. No sé com acabarà la cosa...
(perdoneu l'off-topic)
Sierra Nevada vs. Pirineus
Posted: Thursday 14/01/2010 12:05
by Guigui
437.001 wrote:Per què Sierra Nevada sí i els Pirineus no?
Perquè les pistes reuneixen els criteris de dificultat tècnica (pendent, llargada) per a dur-hi qualsevol prova d'esquí alpí (eslàlom, gegant, supergegant i descens, tant masculí com femení), a més d'haver-s'hi organitzat un mundial d'esquí (tot i que va haver de ser ajornat un any a causa de la falta de neu). En canvi, totes les credencials que els Pirineus tenen a presenar en aquest sentit són les proves d'eslàlom i gegant femení de la Copa del Món de la temporada passada a La Molina.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Thursday 14/01/2010 12:35
by Jordi Freixas
A mi, sincerament... això de l'annunci formulat pel Jordi Hereu em sembla més una "sociatada" que altra cosa.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Thursday 14/01/2010 23:49
by Rafa Monty
Home, sabem que fa olor desde lluny a Municipals de l' any que ve, pero també crec que podríem tenir alguna esperança, mai se sap. Enrecordeu-vos del 1986, que la gent donava París com guanyadora.
Pero tornant al Tema de Trens i JJOO Hibern, trobo que en tema d' infraestructures, Tampoc es que calgui fer molta cosa, Acondicionar la Puigcerdá - BCN, Desdoblarla, Augmentarla de velocitat, i, si pot ser, no estaria malament la idea (almenys un tren - tram)d' un tren que uneixi Puigcerdá o Pobla de Segur amb la Val d' Aran.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Friday 15/01/2010 1:48
by Lluita1714
Notícia:
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84428.php
Vegeu el gràfic:
http://www.avui.cat/cat/downloads2/jocs ... saries.pdf
Avui.cat wrote:Objectiu 2022: millorar la connexió Barcelona-Pirineus
La capital està ara a més de dues hores de les estacions d’esquí, distància que cal retallar a una hora i mitja
Per fer els 150 quilòmetres que separen Barcelona de Puigcerdà ara es triga dues hores. Arribar a la Seu d’Urgell són 25 minuts més. I els registres des de Lleida no són gaire millors: dues hores per arribar tant a la Seu d’Urgell com a Viella. Si el 2022 això continués així, Barcelona no tindria gairebé cap possibilitat d’optar a la candidatura als Jocs Olímpics d’Hivern, ja que el COI considera que la seu ha d’estar a una hora i mitja de les instal·lacions on s’han de fer les proves d’esquí.
Per tot plegat, un dels principals objectius que tindrà la precandidatura barcelonina serà convèncer la Generalitat i l’Estat per millorar les connexions amb els Pirineus. La distància en línia recta entre Barcelona i les estacions d’esquí que podrien acollir les proves no és gaire gran, però la complicada orografia del Principat encareix molt les obres que s’ha de fer.
De sud a nord, les principals vies de comunicació han d’aprofitar les valls dels rius per obrir-se camí cap als Pirineus. Passar per les estretes valls del Ter, el Llobregat o el Segre obliga a utilitzar molts viaductes i túnels en la construcció de carreteres. I, per si això fos poc, el Prepirineu és una barrera que cal travessar amb grans túnels com el del Cadí.
Tots aquests condicionants fan que, a primer cop d’ull, sigui més fàcil que les subseus d’esquí acabin ubicant-se al Pirineu oriental, entre la Cerdanya i l’Alt Urgell. A favor d’aquesta tesi hi ha el fet que les dues úniques autovies que comuniquen Barcelona amb la gran serralada ara mateix arriben al Berguedà i en pocs anys ho faran al Ripollès.
Berga-Bagà, tram estudiat
L’eix central d’aquestes comunicacions hauria de ser la C-16, que és autopista de Barcelona a Manresa i autovia a partir de la capital del Bages fins a Berga. Un cop a Berga ja s’hauria de pensar en futurs desdoblaments. De moment, l’únic tram estudiat per dur a terme aquesta operació són els dinou quilòmetres entre Berga i Bagà, una obra que té un cost de 630 milions, segons un estudi informatiu del departament d’Obres Públiques. Encara més car seria el desdoblament del tram entre Bagà i la boca sud del túnel, que en vuit quilòmetres, amb prou feines, ha de salvar 413 metres de desnivell. I això per no parlar del cost de desdoblar els 5.026 metres del túnel del Cadí, que fa 25 anys va costar 230 milions d’euros sense comptar els interessos que la concessionària encara està pagant.
El desdoblament del túnel del Cadí no seria l’única gran obra subterrània que caldria construir. El túnel de Toses, el projecte del qual porta molts anys aturat en algun calaix del ministeri de Foment, seria essencial per convertir l’eix de la C-17 en una segona via d’accés ràpid entre Barcelona i la Cerdanya. D’aquesta manera es podria rendibilitzar millor l’autovia Vic-Ripoll, que ara està construint el departament d’Obres Públiques i l’Eix Pirinenc, que Foment està millorant a una marxa molt lenta.
Molt més complicades –i cares– són les millores al Pirineu lleidatà. L’autovia Lleida-Viella (A-22), per ara, només és factible fins a Sopeira, on s’endureixen les dificultats per remuntar el Noguera Ribagorçana. Tot i que apareix en alguns plans de la Generalitat tampoc sembla senzill trobar finançament per construir el túnel de la Bonaigua. Més que res perquè al cost del túnel s’hi hauria d’afegir la millora de les connexions entre Sort i la Seu d’Urgell superant els 1.725 metres del coll del Cantó.
Una altra de les necessitats seria la millora de la connexió amb tren, que topa amb dificultats semblants a les de la carretera. La línia Barcelona-Puigcerdà, que es desdoblarà fins a Vic, té una capacitat molt limitada a partir de Ripoll. Per superar el desnivell entre una banda i l’altra de la collada de Toses el tren utilitza un túnel de cargol que l’obliga a circular a velocitats inferiors als 20 km/h. I, a l’altra banda, la prolongació del tren de la Pobla és tan poc probable com que el COE permeti que Barcelona guanyi Jaca.
Vergonyós, ferrocarrils? res de nou... doncs si es poden fer carreteres, no estaria de menys unir La Pobla amb Puigcerdà.
Carreteres i ferrocarril
Posted: Friday 15/01/2010 2:13
by Guigui
Un fidelíssim reflex de la política de transport a Catalunya: tot són projectes per a carreteres, però en canvi només hi ha pegues per al ferrocarril.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Friday 15/01/2010 8:25
by Nozomi
Ah! pero es que los animosos de la candidatura invernal se pensaban que será el paso para una creación de nuevas líneas y mejora de las actuales hacia el Pirineo? Venga, los camacus que van a las pistas preferirán una buena autovía para que en vez de estar constantemente parado le puedan meter cañam 4x4.
En fin, una medida electoralista más que una candidatura seria y con dos dedos de frente por la forma que se planteó...no digo que no pueda resultar interesante albergar unos JJOO de invierno.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Friday 15/01/2010 12:54
by Jordi Freixas
Però a veure... donant per fet que hipotèticament el COE permetés a Barcelona presentar-se, seria acceptada una candidatura que no estigués avalada per unes bones connexions ferroviaries?
Seu olímpica sense connexió ferroviària
Posted: Friday 15/01/2010 12:56
by Guigui
I tant! Mira Vancouver i Salt Lake City.
Re: JJOO d'hivern i el transport
Posted: Friday 15/01/2010 14:59
by genissimon
Nomès "falten" tres línies ferroviàries:
Barcelona-Puigcerdà s'hauria de fer en menys de dues hores. Entre 90 i 105 minuts estaria bé (1h½-1h¾). Això dóna una velocitat comercial entre 85 i 100 Km/h. Molt difícil d'assolir amb la infrastructura actual per Vic i Ripoll. Proposo una nova línia en ample UIC paralel·la a la C-16.
Barcelona-Andorra s'hauria de fer en unes 2h - 2h20'. Si es fa la opció anterior (nova línia paralel·la a la C-16) faltaria fer el ramal del Túnel del Cadí a Andorra.
Barcelona-Vielha s'hauria de fer en menys de 3 hores. Tenint en compte que Barcelona-Lleida es fa en una hora i tres minuts (trens tipus AVE) i de Lleida a Vielha hi hauria uns 160 km, a una velocitat comercial entre 85 i 100 Km/h el trajecte complert de Barcelona a Vielha s'hauria de fer entre 2h40' i 2h56'.
Llavors, per complementar la xarxa ferroviària d'accés als Pirineus, nomès faltaria la línia de Balaguer a La Seu d'Urgell.
Salut !!
Adeu al transpirinenc
Posted: Friday 15/01/2010 15:10
by UT440_132M
Amb el sistema que proposes, deixaries tocat de mort el transpirinenc. El que cal és duplicar la via entre Montcada i Torelló en un primer moment, i després, allargar el desdoblament fins a Ripoll, al mateix temps que aprofites per rectificar alguns revolts del transpirinenc, per fer augmentar la velocitat comercial. Amb la doble via de Torelló a Montacada, hi haurien trams en què es podrien assolir els 160 km/h. el doble de la velocitat màxima actual de la línia.
Re: Adeu al transpirinenc
Posted: Friday 15/01/2010 15:16
by Lluita1714
Yo opino que cal un ramal a Andorra des de Puicerdà