Proposta nova línia Saragossa-França
Posted: Wednesday 27/01/2010 22:54
ferrocarril transpirinenc a l´Aragó
molt s´ha parlat,des de fa uns anys, de la necessitat de fer una línia entre Saragossa i França travessant la serralada muntanyosa.
Sovint se´n parla com d´un eix València-Terol-Saragossa-Osca-França, i es demana que l´Unió europea en sigui l´impulsora i sufragadora.
Jo crec, a diferència del que s´ha dit des de Catalunya massa vegades, que aquesta connexió pot ser interessant.
Avui, els dos punts de pas pels fluxes de viatgers i de mercaderies són als extrems de la serralada, allà on l´orografia permet establir millors connexions, Irún i Portbou.
Els TAV´s, i amb ells l´ample estàndard internacional, també creuaran per aquests punts o llocs propers. Primer tindrem la connexió per Catalunya, i després la Y basca, amb la qual cosa si hi ha una tercera connexió és lògic que sigui per l´Aragó.
El govern aragonès posa dues condicions. Inici a Saragossa i pas per Osca ciutat. El primer trajecte proposat fou el que des d´Osca anava fins Sabiñánigo creuant el prepirineu amb un túnnel de 12 km per després continuar fins Biescas, a les portes de la vall de Tena, per construir allà un túnel de més de 40 km per arribar a la cara nord, a Argelès Gazost.
Aquest traçat queda avui paralitzat per l´oposició de la cara nord. Les obres faraòniques tan de moda en un país nou ric, ara no tant, no són tan benvingudes a l´altre costat dels pirineus. Lourdes no vol trens ràpids perturbant la pau dels fidels i les valls del Lavedan volen tranquil·litat.
Ara sembla que l´opció és la via del Sobrarbe. Fins i tot la cambra de comerç de BCN n´ha arribat ha parlar. És la ruta Bielsa-Lannemezan.
A mi em sembla aquest traçat bo, sempre i quan hi hagin algunes condicions, que faran que el territori pugui acceptar una infrastructura d´aquestes característiques:
1) No ha de ser un tren d´alta velocitat. Amb velocitats entre 150 i 200 km/hora ja n´hi ha prou.
2) Lògicament, doble via electrificada i ample europeu.
3) Estacions als pobles on hi passa la via per donar servei al territori.
Respecte el traçat, faria el següent:
1) De Saragossa a Osca, la via actual, desdoblant-la o tripicant-la, allà on calgui.
2) D´Osca a Barbastre, seguir el corredor de l´autovia Lleida-Osca, cercant l´aproximació a les poblacions més significatives demogràficament per servir-les.
3) De Barbastre a Bielsa, recorregut pel curs del Cinca. Fins Aïnsa, caldrien força túnels (més aviat curts) perquè la vall està negada pels embassaments de El Grado i Mediano. D´Aïnsa a Bielsa, la vall sovint és estreta i també caldrien túnels i viaductes, però en cap dels dos casos, res de l´altre món.
4) A Bielsa, inici del túnel que creuaria el Pirineu axial.
5) La vall d´Aure accepta el pas d´aquesta infraestructura sempre que la boca nord sigui a Hèches. A mi em sembla un recorregut excessivament llarg. Es podrien adoptar altres alternatives, com la construcció de rases i falsos túnels per minimitzar l´impacte. Una altra opció és fer una altre túnel cap a Bagnères de Bigorra per d´allà, vall avall sortir a Tarbes, però a mi em sembla massa costós.
6) D´Hèches a Lannemezan, és només reseguir la vall.
Respecte a les connexions, per la banda nord, Lannemezan és al corredor Tolosa-Baiona, però s´ha parlat per no saturar aquest corredor, de fer el ferrocarril entre Tarba i Auch i recuperar la línia tancada fins Agen, ciutat situada a mig camí entre Tolosa i Bordeus. Des d´aquí, recuperant línies tancades o deficitàries, es pot arribar a Llemotges per Peirigús.
Per la banda sud, caldria desdoblar el trajecte Reus-Lleida-Montsó-Tardienta amb ample europeu per dedicar-lo bàsicament a Mercaderies. Al mateix temps, i atès que Montsó queda només a 15 km de Barbastre, fer una ramal connector entre aquestes dues ciutats (de fet ja hi havia hagut un ferrocarril que trancorria en alguns punts paral·lel a la N-240 i era visible des de la carretera), que permetria l´enllaç directe entre Lleida i Osca en tren, i el trànsit de mercaderies entre el Port de Tarragona i l´àrea de Tarragona, Reus i Lleida amb tota la conca de la Garona i l´oest de França (Bordeus, Tolosa, Llemotges, Poitiers, Nantes, Rennes, etc...).
Aquest projecte es complementari als eixos de la Jonquera i Irún i hauria de ser recolzat pels governs de Catalunya, Aragó i València (i d´altres de més enllà que s´hi volguéssin afegir). Seria un bon pas de mercaderies per l´oest de Catalunya (Lleida i Tarragona) i per segons quins serveis aniria bé també a Barcelona. Pel nord, en situar-se més a l´est, apropa Tolosa a més de Bordeus i res impideix que més endavant és pugui fer una relació Osca Pau per Sabiñánigo i Jaca, això si més adaptada al territori.
Respecte a les rabietes d´altres territoris, les connexions per Euskadi i Catalunya, seran acabades abans, i un cop s´hagi aprovat aquest corredor, el quart serà el Barcelona-Tolosa per la Cerdanya.
Pel que fa a la línia de la Pobla, tal com van les coses i com es fan, crec que no té cap sentit parlar de connexions transfrontereres, encara que la Generalitat pot millorar el traçat i les infrastructures i allargar-la fins a Sort i Esterri. Per mercaderies, el traçat Lleida-Balaguer desdoblant la línia i seguint fins Puigcerdà per Artesa de Segre, Ponts i La Seu per enllaçar amb la línia BCN - Tolosa pot ser una alternativa.
molt s´ha parlat,des de fa uns anys, de la necessitat de fer una línia entre Saragossa i França travessant la serralada muntanyosa.
Sovint se´n parla com d´un eix València-Terol-Saragossa-Osca-França, i es demana que l´Unió europea en sigui l´impulsora i sufragadora.
Jo crec, a diferència del que s´ha dit des de Catalunya massa vegades, que aquesta connexió pot ser interessant.
Avui, els dos punts de pas pels fluxes de viatgers i de mercaderies són als extrems de la serralada, allà on l´orografia permet establir millors connexions, Irún i Portbou.
Els TAV´s, i amb ells l´ample estàndard internacional, també creuaran per aquests punts o llocs propers. Primer tindrem la connexió per Catalunya, i després la Y basca, amb la qual cosa si hi ha una tercera connexió és lògic que sigui per l´Aragó.
El govern aragonès posa dues condicions. Inici a Saragossa i pas per Osca ciutat. El primer trajecte proposat fou el que des d´Osca anava fins Sabiñánigo creuant el prepirineu amb un túnnel de 12 km per després continuar fins Biescas, a les portes de la vall de Tena, per construir allà un túnel de més de 40 km per arribar a la cara nord, a Argelès Gazost.
Aquest traçat queda avui paralitzat per l´oposició de la cara nord. Les obres faraòniques tan de moda en un país nou ric, ara no tant, no són tan benvingudes a l´altre costat dels pirineus. Lourdes no vol trens ràpids perturbant la pau dels fidels i les valls del Lavedan volen tranquil·litat.
Ara sembla que l´opció és la via del Sobrarbe. Fins i tot la cambra de comerç de BCN n´ha arribat ha parlar. És la ruta Bielsa-Lannemezan.
A mi em sembla aquest traçat bo, sempre i quan hi hagin algunes condicions, que faran que el territori pugui acceptar una infrastructura d´aquestes característiques:
1) No ha de ser un tren d´alta velocitat. Amb velocitats entre 150 i 200 km/hora ja n´hi ha prou.
2) Lògicament, doble via electrificada i ample europeu.
3) Estacions als pobles on hi passa la via per donar servei al territori.
Respecte el traçat, faria el següent:
1) De Saragossa a Osca, la via actual, desdoblant-la o tripicant-la, allà on calgui.
2) D´Osca a Barbastre, seguir el corredor de l´autovia Lleida-Osca, cercant l´aproximació a les poblacions més significatives demogràficament per servir-les.
3) De Barbastre a Bielsa, recorregut pel curs del Cinca. Fins Aïnsa, caldrien força túnels (més aviat curts) perquè la vall està negada pels embassaments de El Grado i Mediano. D´Aïnsa a Bielsa, la vall sovint és estreta i també caldrien túnels i viaductes, però en cap dels dos casos, res de l´altre món.
4) A Bielsa, inici del túnel que creuaria el Pirineu axial.
5) La vall d´Aure accepta el pas d´aquesta infraestructura sempre que la boca nord sigui a Hèches. A mi em sembla un recorregut excessivament llarg. Es podrien adoptar altres alternatives, com la construcció de rases i falsos túnels per minimitzar l´impacte. Una altra opció és fer una altre túnel cap a Bagnères de Bigorra per d´allà, vall avall sortir a Tarbes, però a mi em sembla massa costós.
6) D´Hèches a Lannemezan, és només reseguir la vall.
Respecte a les connexions, per la banda nord, Lannemezan és al corredor Tolosa-Baiona, però s´ha parlat per no saturar aquest corredor, de fer el ferrocarril entre Tarba i Auch i recuperar la línia tancada fins Agen, ciutat situada a mig camí entre Tolosa i Bordeus. Des d´aquí, recuperant línies tancades o deficitàries, es pot arribar a Llemotges per Peirigús.
Per la banda sud, caldria desdoblar el trajecte Reus-Lleida-Montsó-Tardienta amb ample europeu per dedicar-lo bàsicament a Mercaderies. Al mateix temps, i atès que Montsó queda només a 15 km de Barbastre, fer una ramal connector entre aquestes dues ciutats (de fet ja hi havia hagut un ferrocarril que trancorria en alguns punts paral·lel a la N-240 i era visible des de la carretera), que permetria l´enllaç directe entre Lleida i Osca en tren, i el trànsit de mercaderies entre el Port de Tarragona i l´àrea de Tarragona, Reus i Lleida amb tota la conca de la Garona i l´oest de França (Bordeus, Tolosa, Llemotges, Poitiers, Nantes, Rennes, etc...).
Aquest projecte es complementari als eixos de la Jonquera i Irún i hauria de ser recolzat pels governs de Catalunya, Aragó i València (i d´altres de més enllà que s´hi volguéssin afegir). Seria un bon pas de mercaderies per l´oest de Catalunya (Lleida i Tarragona) i per segons quins serveis aniria bé també a Barcelona. Pel nord, en situar-se més a l´est, apropa Tolosa a més de Bordeus i res impideix que més endavant és pugui fer una relació Osca Pau per Sabiñánigo i Jaca, això si més adaptada al territori.
Respecte a les rabietes d´altres territoris, les connexions per Euskadi i Catalunya, seran acabades abans, i un cop s´hagi aprovat aquest corredor, el quart serà el Barcelona-Tolosa per la Cerdanya.
Pel que fa a la línia de la Pobla, tal com van les coses i com es fan, crec que no té cap sentit parlar de connexions transfrontereres, encara que la Generalitat pot millorar el traçat i les infrastructures i allargar-la fins a Sort i Esterri. Per mercaderies, el traçat Lleida-Balaguer desdoblant la línia i seguint fins Puigcerdà per Artesa de Segre, Ponts i La Seu per enllaçar amb la línia BCN - Tolosa pot ser una alternativa.