http://www.osona.com/elmanlleudahir/index1.htm
El pont del tren
No va ser fins al 1879 que el tren va arribar a Manlleu. Fou una millora molt esperada pels manlleuencs, ja que abans de la seva arribada, els manlleuencs que volien desplaçar-se cap a la capital catalana havien d’anar primer cap a Granollers amb tartana i allà agafar el tren, i seguir el trajecte fins a Barcelona. Això comportava un viatge d’unes 5 hores d’anada i 5 hores més de tornada. A causa de les mancances d’aleshores, l’edifici de l’estació no va ser construït fins al 1882, tres anys desprès de la inauguració de la línia. La distància que hi havia entre l’estació i el poble va fer que el 1882 també s’inaugurés la carretera de l’estació, un camí que avui coneixem com el carrer de Santiago Rusiñol. Ja cap a principis del segle XX, i per millorar el servei, els propietaris de les fondes varen posar al servei dels seus clients uns carruatges tirats de cavalls. Aquests carruatges van ser substituïts per una línia municipal d’autocars, a principis dels anys quaranta, que feien el trajecte de la Plaça a l’estació, i viceversa.
L’arribada del tren a Manlleu el 1879 no va passar desapercebuda. Prova d’això fou que entre el 1920 i 1930 l’estació manlleuenca va assolir el període màxim d’explotació en facturar-se de 600 a 700 vagons de mercaderies. En aquestes mateixes dates, concretament el 1929, es va electrificar la línia ferroviària.
Xavier Gaja i Colomer
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts31.htm
L. Roisin. [1918] El pont del tren. La construcció de la línia ferroviària va suposar la necessitat de poc menys de 3000 persones treballant, algunes de les quals es varen quedar a viure a pobles de la comarca.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts32.htm
Anònim. [1926] El pont del tren construït el 1879. Com tots els de la línia, va ser construït segons el projecte de l'enginyer francès ALEXANDRE GUSTAVE EIFFEL. Tenia un pes de 100 tones.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts33.htm
A.T.V.. [1907] El pont del tren. Construït el 1879, al llarg del temps el pont ha patit diferents millores. El 1929 es va haver de canviar per un de més consistència arran de l’electrificació de la línia. El 1939 va ser dinamitat per l’exercit republicà.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts34.htm
C.O.T. [1911] El pont del tren segons la construcció del 1879. En un principi a la vila manlleuenca no hi havia d’haver el tren, ja que la línia ferroviària havia d’anar paral·lela a la carretera principal que anava de Barcelona a Ripoll.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts35.htm
A.T.V. [1909] El pont del tren, Amb el pas del temps, els trens anaven a més velocitat, el 1931, es va substituir el pont que pesava 100 tones per un altre de 400. El canvi es va fer amb tan sols 20 minuts i una vintena de treballadors molt ben compenetrats.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts43.htm
L. Roisin [1918] El Pont del tren, construït segons el projecte d’ALEXANDRE GUSTAVE EIFFEL. Com tots els de la línia de Ripoll a Barcelona, a principis de segle el pont manlleuenc era considerat el més llarg de tota la línia ferroviària.
http://www.osona.com/elmanlleudahir/pon ... onts44.htm
A. Mauri. [1903] El pont del tren. L’arribada del tren a Manlleu va obrir nous camins a la població, ja que facilitava el transport de persones cap a d’altres poblacions veïnes amb un temps molt més curt de l’habitual.
El Manlleu d'ahir
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
- UT440_132M
- N10
- Posts: 3951
- Joined: Monday 03/03/2008 17:18
- Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
- Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
- Contact:
El Manlleu d'ahir
Post by UT440_132M »
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró