Page 1 of 1

Direcció del Pantògraf

Posted: Saturday 24/04/2010 14:39
by ElDesi1994
Sempre he tingut la mateixa pregunta. Quina es la millor orientació d'un pantògraf en marxa?

Amb la "v" per darrera (fletxa verda i més comú).
Amb la "v" per davant (fletxa vermella).
pantografo.png
Imatge extreta d'un simulador per ordinador i exemple bàsic.
(55.76 KiB) Downloaded 682 times

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Saturday 24/04/2010 21:37
by marc
Jo tambe m'havia fet la mateixa pregunta abans, pero si t'hi pares a pensar molta importancia no deu tenir, ja que per exemple en el TRAM, el metro i fgc els pantografs circulen en les dues direccions indistintament. Els casos mes sonats son en els citadis i els GTW dels cremalleres on els pantografs (en el Tram nomes un) estan orientats en el mateix sentit, cosa que en el seu moment (que haig de confessar que no fa massa temps) em va fer arribar a aquesta conclusió

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Saturday 24/04/2010 23:00
by ElDesi1994
També moltes vegades, es veuen (per exemple) locomotores de mercaderies com la 253 o la 269 amb el pantògraf "a l'inrevès".

Jo tinc una 252 d'escala h0, a la que se li poden elevar els pantògrafs, i sembla, que amb la posició "correcta" ofereixen més resistència a una força frontal...

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Sunday 25/04/2010 14:22
by oriolp13
Pel que tinc més o menys vist, la AV porta la < invers al sentit de la marxa (fletxa verda)
Trens nous com 449, i civie's també.

La resta de Rodalies i MD sol portar-lo com la fletxa vermella, la < a favor del sentit de la marxa.

EL que no sé és el sentit, si és per amortiguar millor o que, no en tinc ni idea :|

Observacions

Posted: Sunday 25/04/2010 16:07
by Guigui
Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.

Depen del tren

Posted: Sunday 25/04/2010 16:22
by UT440_132M
Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Això passa amb la pràctica totalitat de trens de rodalia i regionals, que el porten com mostra la fletxa vermella, tot i que a vegades també com mostra la fletxa verda. Per exemple a Vic o Ripoll, és totalment habitual veure com els trens que acaben recorregut allà, canvien el pantògraf de direcció, quan fan el canvi de cabina. Llavors en el cas dels FGC, la cosa canvia, he vist les 213 de la LL-A, que porten els dos aixecats, a Núria, els automotors BEH 4/8 el porten de forma en la que mostra la fletxa verda. En canvi els GTW 2/6, tant de Núria com de Montserrat, només en porten un, i sempre va en la mateixa direcció (l'auxiliar no el contemplo).

Re: Observacions

Posted: Sunday 25/04/2010 17:34
by Altaria_Trianilla
Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Sunday 25/04/2010 17:35
by victorcasta
Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.

Enganxada

Posted: Sunday 25/04/2010 17:44
by Guigui
Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Sunday 25/04/2010 17:45
by BRILL 18
Segons tinc entes a RENFE, la normativa diu que han de dur pujat el segon pantograf en sentit de marxa, en camvi a SNCF el primer, desconec els motius

Evolució històrica de la forma dels pantògrafs

Posted: Sunday 25/04/2010 18:01
by Guigui
Per tant, i tornant a la pregunta inicial del fil, la direcció del pantògraf no té importància. De fet, no cal oblidar que els primers pantògrafs tenien un doble marc trapezoïdal en lloc de dos braços articulats en forma de V ajaguda.

Re: Enganxada

Posted: Sunday 25/04/2010 19:33
by Altaria_Trianilla
Guigui wrote:
Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)

Re: Enganxada

Posted: Sunday 25/04/2010 22:05
by Pere
Altaria_Trianilla wrote:
Guigui wrote:
Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)
Aprofito per dir que en cas d'haver-hi catenària rígida, per aquells que no en són gaire amants, la segona situació es dona el 99,99% de les enganxades amb el fil de coure que té la barra rígida.

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Monday 26/04/2010 15:19
by genissimon
A la renfe, només es fa servir el pantògraf davanter en cas que al primer vagó de la locomotora hi viatgin automòbils. Si es fa servir el pantògraf posterior, les guspires poden malmetre els vidres i la pintura dels automòbils a més que els embruten amb el greix de la catenària.

A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.

Salut !!

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Monday 26/04/2010 15:22
by josep_serre
A FGC s'utilitza només un dels pantògrafs en els trens de la sèrie 111 normalment el del costat Vallès, en els trens de la sèrie 112 i 213 s'utilitzen els dos pantògrafs, en els trens de la sèrie 211 s'utilitzava un pantògraf, l'únic que tenien.

En aquest cas però té a veure amb que cada pantògraf alimenta un o uns cotxes motors en concret i l'altre pantògraf un altre.
victorcasta wrote:Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.

Re: Direcció del Pantògraf

Posted: Monday 26/04/2010 19:33
by ElDesi1994
genissimon wrote:A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Si, recordo que moltes vegades aixequen el pantògraf que queda al frenar a les estacions.