Via de dos amples
Posted: Sunday 25/04/2010 13:36
Atenció a aquesta carta del lector de La Vanguardia d'avui, molt interessant. Només una errada: que al començament, l'ample era ibèric:
Via de dos amples
MARTÍ VALLS I PUIG - Barcelona
Barcelona, túnel del carrer Balmes, via de baixada al carrer Pelai i plaça Catalunya, anys 1938 i 1939, final de la guerra a Espanya. L´ample de via del tren elèctric de Sarrià era i ha estat sempre de 1.435 mil · límetres. Creat per l´enginyer nord-americà Pearson, que va canviar l´ample antic del tren de foc per l´esmentat ample de 1.435 mil · límetres.
La seva intenció era completar el ferrocarril de Catalunya, connectant-lo amb el tren francès i tota la xarxa europea, que era i és encara de l´ample de 1.435 mm. L´enginyer Pearson va morir al canal de la Mànega, en plena primera Gran Guerra.
Doncs bé, l´ample ibèric de 1.672 mil · límetres va ser introduïti utilitzat en els anys indicats des de plaça Universitat, passant per sota del carrer Pelai (el túnel encara hi és) i entrant a la via de la dreta de l´estació de plaça Catalunya. Sense modificar la via europea, per dir-ho així, es va col · locar un tercer rail, de manera que van quedar dos amples en una mateixa via. En arribar a l´estació de Gràcia, va continuar per la lateral de baixada, per un túnel que hipotèticament arribava fins al final del carrer Balmes. Aquest túnel no es va utilitzar fins uns quants anys després, que es va inaugurar la línia actual fins a la plaça Kennedy.
Jo sóc testimoni d´aquesta única via de dos amples, perquè viatjava molt freqüentment amb el tren de Sarrià d´aquella època. En canvi, no puc assegurar res sobre l´existència de l´esmentada via Balmes amunt, sobre la seva finalitat o la necessitat d´aquella via anormal.
En resum: hi havia una mateixa via amb dos amples. Potser hi ha algú que en sàpiga més que jo, que ja tinc 86 anys.
Via de dos amples
MARTÍ VALLS I PUIG - Barcelona
Barcelona, túnel del carrer Balmes, via de baixada al carrer Pelai i plaça Catalunya, anys 1938 i 1939, final de la guerra a Espanya. L´ample de via del tren elèctric de Sarrià era i ha estat sempre de 1.435 mil · límetres. Creat per l´enginyer nord-americà Pearson, que va canviar l´ample antic del tren de foc per l´esmentat ample de 1.435 mil · límetres.
La seva intenció era completar el ferrocarril de Catalunya, connectant-lo amb el tren francès i tota la xarxa europea, que era i és encara de l´ample de 1.435 mm. L´enginyer Pearson va morir al canal de la Mànega, en plena primera Gran Guerra.
Doncs bé, l´ample ibèric de 1.672 mil · límetres va ser introduïti utilitzat en els anys indicats des de plaça Universitat, passant per sota del carrer Pelai (el túnel encara hi és) i entrant a la via de la dreta de l´estació de plaça Catalunya. Sense modificar la via europea, per dir-ho així, es va col · locar un tercer rail, de manera que van quedar dos amples en una mateixa via. En arribar a l´estació de Gràcia, va continuar per la lateral de baixada, per un túnel que hipotèticament arribava fins al final del carrer Balmes. Aquest túnel no es va utilitzar fins uns quants anys després, que es va inaugurar la línia actual fins a la plaça Kennedy.
Jo sóc testimoni d´aquesta única via de dos amples, perquè viatjava molt freqüentment amb el tren de Sarrià d´aquella època. En canvi, no puc assegurar res sobre l´existència de l´esmentada via Balmes amunt, sobre la seva finalitat o la necessitat d´aquella via anormal.
En resum: hi havia una mateixa via amb dos amples. Potser hi ha algú que en sàpiga més que jo, que ja tinc 86 anys.