Avancar (Cotxe compartit): opinions i experiències
Posted: Sunday 06/06/2010 1:13
Finalment m'he decidit: m'he fet soci d'Avancar.
Tot i tenir automòbil propi, dues són les coses que m'han fet decidir a apuntar-me a Avancar: el fet de tenir un cotxe propi amb certes limitacions (és un clàssic de 1976) per una banda i, sobretot, per l'altra banda provar aquesta solució anomenada "carsharing" o més pròpiament "cotxe compartit".
Ja fa dies que em vaig fer soci, i aquesta setmana finalment he fet servir el meu primer cotxe compartit. El resultat de l'experiència és fàcil de resumir: satisfactòria, però massa cara. Però anem per parts:
Per començar, crec que la informació que es dóna en la publicitat d'aquest servei és una mica enganyosa. Llegint la seva plana web, tot són grans avantatges i a sobre a un preu reduït. Ens asseguren que per 30 euros l'any, podrem gaudir del cotxe que vulguen quan vulguem, amb tota seguretat, a un preu més que competitiu. Però a l'hora de la veritat, les coses no són tan boniques.
En el moment de fer-me soci, apareix la primera sorpresa: resulta que a la quota de 30 € , li haig de sumar un primer pagament de 100 € més en concepte de fiança. Això mosqueja una mica, bàsicament perquè ningú me n'havia dit res. De tota manera, al ser uns diners que el dia que em doni de baixa em tornaran, fan que segueixi endavant amb el procés.
Segona sorpresa al llegir les condicions: resulta que tota la propaganda fa èmfasi en que tens una assegurança a tot risc per la qual cosa no t'has de preocupar de res. I és cert... mentre tu no siguis culpable de l'accident. Però en cas de que ho siguis, ja has begut oli, perquè et poden clavar fins a 600 € en concepte "d'immobilització del vehicle" Tenint en compte que simplement picant pel darrera a un altre cotxe ja se't considera culpable d'accident, és fàcil que en cas de pinya et toqui rascar-te la butxaca. Això sí, tenen una pòlissa de reducció de risc... a canvi de que paguis 60 euros més a l'any.
Resumint: que els teòrics 30 € de l'inici, s'han convertit per art de màgia en 190 €
Això sí, tots aquests costos estan ben explicats abans de signar el contracte.
Una vegada signat el contracte (el qual cal signar a mà i escanejar, juntament amb la llibreta de la caixa i el DNI, cosa una mica arcaica) s'ha de fer una transferència a la caixa amb la quantitat de la caixa, amb la qual s'activa la teva targeta d'usuari que reps a casa uns dies després d'haver-te donat d'alta a la seva web. També truquen personalment per explicar-te el servei i donar-te la benvinguda, cosa que és d'agrair.
Ja amb la targeta activada, procedeixo a fer la primera reserva, un viatge d'anada i tornada a l'Ikea
I apareix la següent sorpresa: volia agafar l'Honda Civic híbrid, per provar aquest tipus de cotxe semielèctric, però resulta que a l'aparcament més proper a casa meva no el tenen. Cada aparcament té uns cotxes concrets, sempre els mateixos. Si vull l'híbrid, me n'haig d'anar a Glòries a buscar-lo. No val la la pena, així que em conformo amb un Renault Megane II.
Tinc sort i està lliure un dels cotxes de l'aparcament proper a casa meva. Faig diverses proves de reserva, i veig que hi ha dies en que tots els cotxes estan ocupats, així que en alguns casos, sobretot per dates properes, ens podem trobar en que no tenim cotxe. Més val fer-la amb temps (1 setmana o més).
Arriba el dia de la reserva, i anem a agafar el cotxe. Per començar, tenim problemes per trobar el cotxe, ja que no hi ha (o com a mínim no veiem) cap indicació d'on són les places d'Avancar. Després de 10 minuts de passeig per l'aparcament, veiem que l'espai d'Avancar està a l'entrada. Ja ho sabem per la propera vegada, però hagués estat bé assenyalar-ho millor.
Obrim el cotxe amb la targeta, i comencem viatge únicament amb els típics problemes de portar un cotxe desconegut (passar d'un cotxe de l'any 1976 a un altre que s'engega automàticament amb un botó start/stop necessita un lleuger procés d'adaptació ). Cal llegir-se bé el manual que envien per correu electrònic abans d'anar a agafar el cotxe, perquè si no no sabrem ni obrir el cotxe, ni tancar-lo, ni sortir de l'aparcament.
Fem el viatge sense problemes i tornem el cotxe amb 1 hora d'antelació. De fet, ja preveia arribar abans, però és millor reservar de més que no pas de menys. Però és que els recàrrec per tornar el cotxe són realment espectaculars. PEr exemple, tornar el cotxe 11 minuts tard, suposa gairebé 14 € de recàrrec, mentre que tornar-lo amb més de 46 minuts de retard són més de 28 euros. En canvi, si el tornes abans, pots reflectir-ho a l'ordinador que porta el cotxe i suposa que només et cobraran el 50% del temps que havies demanat però no faràs servir. És a dir, en el meu cas l'havia demanat per una hora més (4,30 €) només me'n cobraran la meitat pel període no utilitzat (2,15 €).
I aquí anem a parar al que menys m'ha agradat de tot plegat: els preus.
Us posa l'exemple del cotxe escollit, que és de gamma mitjana. Em cobren 4,30€ per cada hora que el tingui, fins a un màxim de 46,10€ per dia, i a més cal pagar 0,28€/km (inclou el carburant)
El preu per hora, encara... però el preu per quilòmetre em sembla desorbitat.
Imaginem que volem el cotxe per anar de BArcelona a Berga, passar-hi el dia, i tornar a dormir a casa. Fem comptes:
BCN-Berga = 107,4 km
Anada i tornada = 214,8 km
214 km x 0,28 € = 60,14 €
1 dia de cotxe = 46,10 €
TOTAL = 60,14 + 46,10 = 106,24 €
Ara, imaginem que fem aquest trajecte (o similars) un cop a la setmana. Això representa uns 420 €/mes.
Comptem el que ens costa tenir un cotxe propi.
Posem que comprem el mateix Renault Megane, i que ens costa uns 15.000 €. Posem igualment que ens el canviem cada 10 anys, encara que amb el ritme que hem descrit només tindria 48.000 Km, és a dir, una misèria ja que pot aguantar sense problemes més de 200.000 Km.
15.000 € / 10 anys = 1.500 €/any = 125 €/mes.
Per fer aquests 400 Km, gastarem uns 32 litres al mes:
32 litres x 0,8 € = 25,6 €/mes
Ara sumem 100 €/mes d'aparcament, 50 €/mes d'assegurança, 50€/mes de reparacions i 40 €/mes en diversos:
125 + 25,6 + 100 + 50 + 50 + 40 = 390,6 €/mes
Conclusió: a no ser que només l'utilitzem un parell de cops al mes, ens surt més barat tenir un cotxe propi que no pas fer servir el cotxe compartit.
Per tant, aquest és un producte que pot interessar a una certa part de la població, però força reduïda, essent impossible que aquesta manera de fer servir el cotxe es converteixi en una cosa realment popular. A no ser, que s'abaixessin els preus en el futur, és clar.
Tot i tenir automòbil propi, dues són les coses que m'han fet decidir a apuntar-me a Avancar: el fet de tenir un cotxe propi amb certes limitacions (és un clàssic de 1976) per una banda i, sobretot, per l'altra banda provar aquesta solució anomenada "carsharing" o més pròpiament "cotxe compartit".
Ja fa dies que em vaig fer soci, i aquesta setmana finalment he fet servir el meu primer cotxe compartit. El resultat de l'experiència és fàcil de resumir: satisfactòria, però massa cara. Però anem per parts:
Per començar, crec que la informació que es dóna en la publicitat d'aquest servei és una mica enganyosa. Llegint la seva plana web, tot són grans avantatges i a sobre a un preu reduït. Ens asseguren que per 30 euros l'any, podrem gaudir del cotxe que vulguen quan vulguem, amb tota seguretat, a un preu més que competitiu. Però a l'hora de la veritat, les coses no són tan boniques.
En el moment de fer-me soci, apareix la primera sorpresa: resulta que a la quota de 30 € , li haig de sumar un primer pagament de 100 € més en concepte de fiança. Això mosqueja una mica, bàsicament perquè ningú me n'havia dit res. De tota manera, al ser uns diners que el dia que em doni de baixa em tornaran, fan que segueixi endavant amb el procés.
Segona sorpresa al llegir les condicions: resulta que tota la propaganda fa èmfasi en que tens una assegurança a tot risc per la qual cosa no t'has de preocupar de res. I és cert... mentre tu no siguis culpable de l'accident. Però en cas de que ho siguis, ja has begut oli, perquè et poden clavar fins a 600 € en concepte "d'immobilització del vehicle" Tenint en compte que simplement picant pel darrera a un altre cotxe ja se't considera culpable d'accident, és fàcil que en cas de pinya et toqui rascar-te la butxaca. Això sí, tenen una pòlissa de reducció de risc... a canvi de que paguis 60 euros més a l'any.
Resumint: que els teòrics 30 € de l'inici, s'han convertit per art de màgia en 190 €
Això sí, tots aquests costos estan ben explicats abans de signar el contracte.
Una vegada signat el contracte (el qual cal signar a mà i escanejar, juntament amb la llibreta de la caixa i el DNI, cosa una mica arcaica) s'ha de fer una transferència a la caixa amb la quantitat de la caixa, amb la qual s'activa la teva targeta d'usuari que reps a casa uns dies després d'haver-te donat d'alta a la seva web. També truquen personalment per explicar-te el servei i donar-te la benvinguda, cosa que és d'agrair.
Ja amb la targeta activada, procedeixo a fer la primera reserva, un viatge d'anada i tornada a l'Ikea
I apareix la següent sorpresa: volia agafar l'Honda Civic híbrid, per provar aquest tipus de cotxe semielèctric, però resulta que a l'aparcament més proper a casa meva no el tenen. Cada aparcament té uns cotxes concrets, sempre els mateixos. Si vull l'híbrid, me n'haig d'anar a Glòries a buscar-lo. No val la la pena, així que em conformo amb un Renault Megane II.
Tinc sort i està lliure un dels cotxes de l'aparcament proper a casa meva. Faig diverses proves de reserva, i veig que hi ha dies en que tots els cotxes estan ocupats, així que en alguns casos, sobretot per dates properes, ens podem trobar en que no tenim cotxe. Més val fer-la amb temps (1 setmana o més).
Arriba el dia de la reserva, i anem a agafar el cotxe. Per començar, tenim problemes per trobar el cotxe, ja que no hi ha (o com a mínim no veiem) cap indicació d'on són les places d'Avancar. Després de 10 minuts de passeig per l'aparcament, veiem que l'espai d'Avancar està a l'entrada. Ja ho sabem per la propera vegada, però hagués estat bé assenyalar-ho millor.
Obrim el cotxe amb la targeta, i comencem viatge únicament amb els típics problemes de portar un cotxe desconegut (passar d'un cotxe de l'any 1976 a un altre que s'engega automàticament amb un botó start/stop necessita un lleuger procés d'adaptació ). Cal llegir-se bé el manual que envien per correu electrònic abans d'anar a agafar el cotxe, perquè si no no sabrem ni obrir el cotxe, ni tancar-lo, ni sortir de l'aparcament.
Fem el viatge sense problemes i tornem el cotxe amb 1 hora d'antelació. De fet, ja preveia arribar abans, però és millor reservar de més que no pas de menys. Però és que els recàrrec per tornar el cotxe són realment espectaculars. PEr exemple, tornar el cotxe 11 minuts tard, suposa gairebé 14 € de recàrrec, mentre que tornar-lo amb més de 46 minuts de retard són més de 28 euros. En canvi, si el tornes abans, pots reflectir-ho a l'ordinador que porta el cotxe i suposa que només et cobraran el 50% del temps que havies demanat però no faràs servir. És a dir, en el meu cas l'havia demanat per una hora més (4,30 €) només me'n cobraran la meitat pel període no utilitzat (2,15 €).
I aquí anem a parar al que menys m'ha agradat de tot plegat: els preus.
Us posa l'exemple del cotxe escollit, que és de gamma mitjana. Em cobren 4,30€ per cada hora que el tingui, fins a un màxim de 46,10€ per dia, i a més cal pagar 0,28€/km (inclou el carburant)
El preu per hora, encara... però el preu per quilòmetre em sembla desorbitat.
Imaginem que volem el cotxe per anar de BArcelona a Berga, passar-hi el dia, i tornar a dormir a casa. Fem comptes:
BCN-Berga = 107,4 km
Anada i tornada = 214,8 km
214 km x 0,28 € = 60,14 €
1 dia de cotxe = 46,10 €
TOTAL = 60,14 + 46,10 = 106,24 €
Ara, imaginem que fem aquest trajecte (o similars) un cop a la setmana. Això representa uns 420 €/mes.
Comptem el que ens costa tenir un cotxe propi.
Posem que comprem el mateix Renault Megane, i que ens costa uns 15.000 €. Posem igualment que ens el canviem cada 10 anys, encara que amb el ritme que hem descrit només tindria 48.000 Km, és a dir, una misèria ja que pot aguantar sense problemes més de 200.000 Km.
15.000 € / 10 anys = 1.500 €/any = 125 €/mes.
Per fer aquests 400 Km, gastarem uns 32 litres al mes:
32 litres x 0,8 € = 25,6 €/mes
Ara sumem 100 €/mes d'aparcament, 50 €/mes d'assegurança, 50€/mes de reparacions i 40 €/mes en diversos:
125 + 25,6 + 100 + 50 + 50 + 40 = 390,6 €/mes
Conclusió: a no ser que només l'utilitzem un parell de cops al mes, ens surt més barat tenir un cotxe propi que no pas fer servir el cotxe compartit.
Per tant, aquest és un producte que pot interessar a una certa part de la població, però força reduïda, essent impossible que aquesta manera de fer servir el cotxe es converteixi en una cosa realment popular. A no ser, que s'abaixessin els preus en el futur, és clar.