Estudi de les estacions d'autobusos a Catalunya
Posted: Sunday 20/06/2010 16:26
Bé després d'haver fer l'estudi sobre la venda i validació a estacions de rodalies ara vull anunciar que inicio un procés per fer un estudi d'estacions d'autobusos a Catalunya, si algú vol donar-me dades de les estacions que tingui a l'abast ja sigui per residència o pels seus desplaçaments per missatgeria privada ja no caldrà que hi vagi jo
Aquest text seria l'explicació de l'estudi a realitzar, s'adjunta un model de fitxa tècnica per les estacions.
Seguint la experiència adquirida en l’estudi sobre la venda i validació de bitllets a les estacions de Rodalies de Catalunya s’inicia ara un procés per fer un estudi sobre les estacions d’autobusos a Catalunya.
Aquest procés tindrà les següents fases:
Anunci del procés de l’estudi, s’anunciarà al Fòrum del Transport Català que es pensa realitzar aquest estudi.
Recollida de dades, es visitaran les estacions d’autobusos per tal d’obtenir les informacions que s’estan buscant.
Redacció, es redactarà en un informe l’estudi realitzat.
Publicació, es publicarà al Fòrum del Transport Català l’estudi realitzat.
L’estructura de l’estudi serà la següent:
Introducció, aquí es faran constar els motius pels quals s’ha fet l’estudi, la metodologia, les definicions que s’han donat als diferents aspectes que s’han valorat.
Atès que aquest treball té una gran dispersió geogràfica podria tenir un període de realització força prolongat, per aquest motiu està obert a que les persones puguin aportar les dades d’estacions que els resultin properes o quotidianes, malgrat tot es preveu un termini orientatiu de 6 mesos a partir de la data de publicació al Fòrum del Transport Català.
L’estudi es basarà en les estacions d’autobús relacionades en els anuaris estadístics de la Generalitat de Catalunya, així mateix es podrà considerar una llista a part d’instal•lacions anàlogues, la llista d’estacions està relacionada al final d’aquest text.
Per estudiar les estacions d’autobusos prendrem les següents dades:
Recinte, es farà constar una descripció del recinte de l’estació, els aspectes importants són, la delimitació del recinte, si és a l’aire lliure o no així com la seva configuració, accés i sortida dels vehicles pel mateix lloc o diferent lloc, separació de la via pública
Destinacions disponibles, es podrà segons el cas ser més o menys exhaustiu però en tots els casos s’inclouran capitals de comarca, capitals de província espanyoles, capitals d’Estat i en cas de no poder-se relacionar totes les destinacions per referir-se a les destinacions que no s’esmentin s’afegirà “altres destinacions de la comarca/província/estat”, es relacionaran expressament aquelles destinacions com ara polígons industrials universitats o aeroports. Es farà una llista a part per les destinacions que no tinguin un mínim d’una expedició diària.
Condicions d’espera, es farà constar en quines condicions s’han d’esperar els autobusos, si hi ha sala d’espera, marquesina o instal•lacions similars per protegir els viatgers dels efectes del sol, vent, pluja, neu, fred o qualsevol altra incidència meteorològica, en cas de recintes tancats es farà constar si hi ha aire condicionat o calefacció.
Estacionament dels vehicles, es farà constar si es tracta d’estacionament en bateria, semibateria o en línia.
Nombre d’andanes, es farà constar el nombre d’andanes disponibles a l’estacionament de vehicles.
Concessionari, es farà constar el nom del concessionari, estadísticament es diferenciarà si es tracta d’una empresa, d’un ajuntament, d’una empresa municipal, d’una empresa d’autobusos, per aquestes dades es farà servir les dades aparegudes a l’Anuari Estadístic de la Generalitat.
Serveis de l’estació, es farà constar aquells serveis que es presten a l’estació que no siguin el transport de viatgers i el seu equipatges com ara, la venda de bitllets, especificant quins són els que estan a la venda, consigna, paqueteria, la informació de l’estació, informació turística.
Establiments de l’estació, es farà constar aquells establiments que existeixen a les estacions tals com bars, botigues, lloguer de vehicles, també s’especificarà quan els establiments ocupin part del vestíbul.
Informació, es farà constar els elements d’informació que hi hagi disponibles diferenciant la informació estàtica i la dinàmica, sent objecte principal aquesta última i caldrà saber si es disposa de monitors, teleindicadors, megafonia, així com la informació a temps real, retards, quan a la informació estàtica es farà constar en quines condicions està disponible i la mancança d’alguna informació, també es farà constar els elements d’informació dinàmica fora de servei, també s’inclourà si l’estació té algun servei d’informació com ara pàgina web o telefònic.
Horari es farà constar l’horari de l’estació d’autobusos que normalment serà l’horari del seu vestíbul, de tota manera caldrà fer constar si alguna part de les instal•lacions són accessibles en l’horari de tancament.
Intermodalitat, es farà constar els mitjans de transport que conflueixen a l’estació d’autobusos tals com línies d’autobús urbà, tramvia, metro, serveis ferroviaris, en aquest últim cas s’especificarà el servei ferroviari quan es tracti de la Xarxa d’Adif diferenciant si és de rodalies, de mitjana distància o de llarga distància, en el cas de FGC es distingirà línies metropolitanes i línia Lleida-La Pobla de Segur, es farà esment específic quan sense confluir a l’estació d’autobusos existeixin altres serveis de transport al mateix municipi, es relacionarà expressament l’existència d’un servei regular cap a una altra mitjà de transport.
Observacions es farà constar aquells detalls no previstos i alhora rellevants de l’estació, s’hi inclouran situacions transitòries de les estacions com ara obres que facin canviar a curt termini les dades obtingudes així com emplaçaments provisionals.
En funció del desenvolupament de la recollida de dades es podran fusionar afegir i eliminar apartats sent per tant aquesta estructura és únicament orientativa.
Relació d’estacions d’autobús per analitzar:
Amposta, Balaguer, Barcelona-Nord, Barcelona-Sant Andreu, Barcelona-Sants, Blanes, Les Borges Blanques, Caldes de Montbui, Cambrils, Camprodon, Cervera, l’Escala, Figueres, Gandesa, Girona, Granollers, Igualada, Lleida, Lloret de Mar, Manresa, Mollerussa, Montblanc, Móra d'Ebre, Navàs, Olot, Palafrugell, Platja d'Aro La Pobla de Segur, El Pont de Suert, Reus, Ripoll, Roses, Sabadell, Sant Carles de la Ràpita, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, La Seu d'Urgell, Solsona, Sort, Súria, Tarragona, Tàrrega, Terrassa, Tortosa, Tossa de Mar, Tremp, Valls, El Vendrell, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú
Aquest text seria l'explicació de l'estudi a realitzar, s'adjunta un model de fitxa tècnica per les estacions.
Seguint la experiència adquirida en l’estudi sobre la venda i validació de bitllets a les estacions de Rodalies de Catalunya s’inicia ara un procés per fer un estudi sobre les estacions d’autobusos a Catalunya.
Aquest procés tindrà les següents fases:
Anunci del procés de l’estudi, s’anunciarà al Fòrum del Transport Català que es pensa realitzar aquest estudi.
Recollida de dades, es visitaran les estacions d’autobusos per tal d’obtenir les informacions que s’estan buscant.
Redacció, es redactarà en un informe l’estudi realitzat.
Publicació, es publicarà al Fòrum del Transport Català l’estudi realitzat.
L’estructura de l’estudi serà la següent:
Introducció, aquí es faran constar els motius pels quals s’ha fet l’estudi, la metodologia, les definicions que s’han donat als diferents aspectes que s’han valorat.
Atès que aquest treball té una gran dispersió geogràfica podria tenir un període de realització força prolongat, per aquest motiu està obert a que les persones puguin aportar les dades d’estacions que els resultin properes o quotidianes, malgrat tot es preveu un termini orientatiu de 6 mesos a partir de la data de publicació al Fòrum del Transport Català.
L’estudi es basarà en les estacions d’autobús relacionades en els anuaris estadístics de la Generalitat de Catalunya, així mateix es podrà considerar una llista a part d’instal•lacions anàlogues, la llista d’estacions està relacionada al final d’aquest text.
Per estudiar les estacions d’autobusos prendrem les següents dades:
Recinte, es farà constar una descripció del recinte de l’estació, els aspectes importants són, la delimitació del recinte, si és a l’aire lliure o no així com la seva configuració, accés i sortida dels vehicles pel mateix lloc o diferent lloc, separació de la via pública
Destinacions disponibles, es podrà segons el cas ser més o menys exhaustiu però en tots els casos s’inclouran capitals de comarca, capitals de província espanyoles, capitals d’Estat i en cas de no poder-se relacionar totes les destinacions per referir-se a les destinacions que no s’esmentin s’afegirà “altres destinacions de la comarca/província/estat”, es relacionaran expressament aquelles destinacions com ara polígons industrials universitats o aeroports. Es farà una llista a part per les destinacions que no tinguin un mínim d’una expedició diària.
Condicions d’espera, es farà constar en quines condicions s’han d’esperar els autobusos, si hi ha sala d’espera, marquesina o instal•lacions similars per protegir els viatgers dels efectes del sol, vent, pluja, neu, fred o qualsevol altra incidència meteorològica, en cas de recintes tancats es farà constar si hi ha aire condicionat o calefacció.
Estacionament dels vehicles, es farà constar si es tracta d’estacionament en bateria, semibateria o en línia.
Nombre d’andanes, es farà constar el nombre d’andanes disponibles a l’estacionament de vehicles.
Concessionari, es farà constar el nom del concessionari, estadísticament es diferenciarà si es tracta d’una empresa, d’un ajuntament, d’una empresa municipal, d’una empresa d’autobusos, per aquestes dades es farà servir les dades aparegudes a l’Anuari Estadístic de la Generalitat.
Serveis de l’estació, es farà constar aquells serveis que es presten a l’estació que no siguin el transport de viatgers i el seu equipatges com ara, la venda de bitllets, especificant quins són els que estan a la venda, consigna, paqueteria, la informació de l’estació, informació turística.
Establiments de l’estació, es farà constar aquells establiments que existeixen a les estacions tals com bars, botigues, lloguer de vehicles, també s’especificarà quan els establiments ocupin part del vestíbul.
Informació, es farà constar els elements d’informació que hi hagi disponibles diferenciant la informació estàtica i la dinàmica, sent objecte principal aquesta última i caldrà saber si es disposa de monitors, teleindicadors, megafonia, així com la informació a temps real, retards, quan a la informació estàtica es farà constar en quines condicions està disponible i la mancança d’alguna informació, també es farà constar els elements d’informació dinàmica fora de servei, també s’inclourà si l’estació té algun servei d’informació com ara pàgina web o telefònic.
Horari es farà constar l’horari de l’estació d’autobusos que normalment serà l’horari del seu vestíbul, de tota manera caldrà fer constar si alguna part de les instal•lacions són accessibles en l’horari de tancament.
Intermodalitat, es farà constar els mitjans de transport que conflueixen a l’estació d’autobusos tals com línies d’autobús urbà, tramvia, metro, serveis ferroviaris, en aquest últim cas s’especificarà el servei ferroviari quan es tracti de la Xarxa d’Adif diferenciant si és de rodalies, de mitjana distància o de llarga distància, en el cas de FGC es distingirà línies metropolitanes i línia Lleida-La Pobla de Segur, es farà esment específic quan sense confluir a l’estació d’autobusos existeixin altres serveis de transport al mateix municipi, es relacionarà expressament l’existència d’un servei regular cap a una altra mitjà de transport.
Observacions es farà constar aquells detalls no previstos i alhora rellevants de l’estació, s’hi inclouran situacions transitòries de les estacions com ara obres que facin canviar a curt termini les dades obtingudes així com emplaçaments provisionals.
En funció del desenvolupament de la recollida de dades es podran fusionar afegir i eliminar apartats sent per tant aquesta estructura és únicament orientativa.
Relació d’estacions d’autobús per analitzar:
Amposta, Balaguer, Barcelona-Nord, Barcelona-Sant Andreu, Barcelona-Sants, Blanes, Les Borges Blanques, Caldes de Montbui, Cambrils, Camprodon, Cervera, l’Escala, Figueres, Gandesa, Girona, Granollers, Igualada, Lleida, Lloret de Mar, Manresa, Mollerussa, Montblanc, Móra d'Ebre, Navàs, Olot, Palafrugell, Platja d'Aro La Pobla de Segur, El Pont de Suert, Reus, Ripoll, Roses, Sabadell, Sant Carles de la Ràpita, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, La Seu d'Urgell, Solsona, Sort, Súria, Tarragona, Tàrrega, Terrassa, Tortosa, Tossa de Mar, Tremp, Valls, El Vendrell, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú