Page 1 of 1
Rodalies
Posted: Tuesday 10/08/2010 18:10
by Vilarrubla
No se si hi ha algun altre fil que parli d'això, m'ha semblat que no.
He llegit moltes coses sobre la història de les línies de Catalunya en gral., però en canvi no he llegit res de com es van gestar els serveis de rodalies actuals, que crec que es van iniciar, al menys a Barcelona el 1980, però no se si el nom comercial ja és de llavors o és posterior ni re de re, tampoc conec quins serveis existien de Renfe anteriorment, o si simplement explotaven com X (lloc) - Y (lloc) segons funcionessin o no.
Re: Rodalies
Posted: Tuesday 10/08/2010 18:16
by metring
Bé, hi ha una mica de poti-poti al fòrum, ja que en alguna banda apareixen dates d'obertura de línies, però a les hores no existia el concepte de Rodalies, sinó que es parlada de que la línia entre tal lloc i tal altre, es va inagurar tal any. El que sí, que abans dels 90, es parlava de trens-tramvia com els que portaven a localitats entre una mateixa província, si no recordo malament. Si algú ho pot corraborar o rectificar, li ho agrairem.
Edito: aquí hi ha un fil relacionat
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... bifurcacio
Re: Rodalies
Posted: Tuesday 10/08/2010 18:20
by Vilarrubla
Però deu haver algun moment en que "neix" Rodalies Renfe, no?
Jo he trobat aquest article del País, que no diu gran cosa tampoc.
M'ha fet gràcia aquesta frase:
Asimismo se pretende remodelar veintiún servicios de cercanías en el entorno de siete grandes núcleos de población: son los de,Oviedo-Gijón, Bilbao -Vitoria - Burgos, Barcelona - Tarragona, Valencia -Castellón, Murcia - Alicante, Córdoba - Málaga y Sevilla -Cádiz.
Suposo que no té res a veure amb lo actual, clar.
Re: Rodalies
Posted: Tuesday 10/08/2010 18:26
by josep_serre
Bé, la primera constància que hi ha de l'ús del nom "rodalies" per referir-se als serveis de Renfe que uneixen les ciutats amb les poblacions dels seus voltants seria difícil de donar, però l'any 1989 quan es decideix que Renfe es divideixi en unitats de negoci es crea la Unitat de Negoci de Rodalies (o direcció general adjunta), de l'estació annexa a l'Estació de França on paraven els trens de Mataró sempre se n'havia dit l'estació de rodalies, amb anterioritat a aquesta data es fa més difícil doncs la diferenciació dels serveis no era tan marcada com ara, malgrat tot la data de 1989 representa bàsicament un canvi administratiu que no un canvi de serveis, de tota manera des de feia molts anys hi havia serveis que ara són de rodalies tot i que normalment es parlava de Tren Tramvia, de tota manera potser que ja es parlés de serveis de rodalies en algun cas amb anterioritat, per referir-se a aquests trens, caracteritzant-se pel caràcter cadenciat, el sistema tarifari particular d'aquelles línies o serveis, en qualsevol cas podríem dir que l'any 1989 és el primer cop que es parla de Rodalies a nivell formal però no és la data en què es creen aquests serveis.
Re: Rodalies
Posted: Tuesday 10/08/2010 18:31
by Vilarrubla
I el logotip es del 89 o posterior? Les nomenclatures C-X quan es van començar a utilitzar?
Re: Rodalies
Posted: Wednesday 11/08/2010 11:52
by calisay
Aqui parla dels inicis a la comunitat de Madrid. També d'evolució i futur. A més, hi ha video del NO-DO explicant el primitiu servei.
http://www.ecomovilidad.net/historia-ce ... -1975-1989
Re: Rodalies
Posted: Thursday 12/08/2010 18:02
by Vilarrubla
Aprofito que vaig obrir aquest fil per fer una altra pregunta
http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-194-65.htm#%2814%29
Su trazado, tras atravesar la muralla, y el baluarte de Don Carlos, bordeaba la Ciudadela y, a través de la zona de servidumbre militar (13), discurría entre lo que hoy son las calles de Zamora y Juan de Austria, adentrándose en el municipio de Sant Martí de Provençals y atravesando perpendicularmente las calles actuales de Wad-Ras, Ramón Turró, Llull, Pujades, Pere IV, Pallars, Almogàvers, Sancho de Ávila, Tánger, Bolívia y Avenida Meridiana, hasta llegar a los terrenos actuales de la plaza de las Glorias. Desde ese lugar se adentraba en el Clot, donde se ubicaban la segunda estación de su recorrido y los talleres de reparación de la compañía. El trazado proseguía por terrenos de Sant Martí de Provençals, donde se situaba la estación de Horta, muy alejada de dicho municipio. Posteriormente el camino de hierro se adentraba en Sant Andreu de Palomar, donde se situaban las estación homónima y la correspondiente al municipio de Santa Coloma de Gramenet que, al igual que la de Horta, quedaba alejada del municipio que le daba nombre, pues estaba situada en el margen izquierdo del río Besós, antes de atravesar su cauce para continuar el recorrido hacia Montcada (14).
Algú sap identificar aquesta estació d'Horta?
Re: Rodalies
Posted: Thursday 12/08/2010 18:21
by BCN2008
Es va parlar ja un cop de l'estació d'Horta. L'estació d'Horta es trobaba a La Sagrera, a prop del pont de la Riera d'Horta. Bé, ara parlo de memòria, potser m'equivoqui...
Re: Rodalies
Posted: Thursday 12/08/2010 18:28
by metring
BCN2008 wrote:Es va parlar ja un cop de l'estació d'Horta. L'estació d'Horta es trobaba a La Sagrera, a prop del pont de la Riera d'Horta. Bé, ara parlo de memòria, potser m'equivoqui...
Aquí s'en parlava:
http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... ma#p126047 Horta i Santa Coloma eren dos baixadors de la línia original de Granollers.
Re: Rodalies
Posted: Thursday 12/08/2010 19:42
by Vilarrubla
Merci!!! Ara vaig a llegir-me el fil