Page 1 of 2

Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Posted: Tuesday 14/12/2010 23:31
by metring
Acabo de trobar aquesta nota:

http://www.cocarmi.cat/cocarmiweb/Pages ... spx?ID=183

Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Dimecres 15 de desembre, 11h. Edifici ONCE Catalunya; C/ Sepúlveda 1, 6a planta (Barcelona).

El pdf:

Renfe presenta el seu nou Pla d’Accessibilitat a Catalunya aquest dimecres
Barcelona, 14 de desembre de 2010 (Renfe).

Renfe presenta aquest dimecres 15 de desembre a les 11.00 hores a la
seu de la Fundació ONCE a Barcelona el nou Pla d’Accessibilitat
aprovat per la companyia ferroviària.
Francesc Romeu, director d’Accessibilitat, Innovació i Sostenibilitat de
Renfe, oferirà una roda de premsa per explicar els detalls del Pla.
Durant la presentació estarà acompanyat per María José Vázquez
Arias, vicepresidenta de COCARMI (Comitè Català de Representants
de Persones amb Discapacitat)
La posada en marxa del mateix permetrà millorar les prestacions del
servei i avançar per assolir l’objectiu de l’accessibilitat universal. La
roda de premsa es celebrarà al final de la reunió que el director
d’accessibilitat de Renfe, mantindrà amb representants de COCARMI

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Posted: Wednesday 15/12/2010 23:41
by metring
http://www.lamalla.cat/societat/article?id=428781

Renfe vol avançar en accessibilitat


La companyia anuncia un pla que compta amb una inversió de 290 milions d'euros destinat a tots els seus serveis

LAMALLA.CAT

Renfe farà accessibles tots els seus serveis ferroviaris. Això serà així segons el nou Pla d'accessibilitat que millorarà les prestacions i que rebrà una inversió aproximada de 290 milions d'euros per l'adaptació de part de la flota. El pla, que s'ha presentat aquest dimecres i que vol complir-se abans del 2020, també contempla iniciatives d'investigació, anàlisi i desenvolupament en aquesta matèria.

Des de 2004, Renfe ha incorporat 513 trens nous per serveis de Rodalies, Media Distancia i Llarga Distància, dels quals 95 operen a Catalunya, segons un comunicat de la companyia. També s'han invertit 293 milions d'euros per adaptar altres 350 trens, majoritàriament del servei de Rodalies.

Ja a Catalunya i referent als trens de Rodalies, entre els 180 que circulen, ja hi ha 68 trens Civia que disposen d'un nivell inferior per tal d'accedir a nivell d'andana així com també d'un espai i un lavabo accessible. Pel que fa a la resta, un total de 112, a un dels cotxes es prepararà una zona de pis baix per facilitar l'entrada al tren des del nivell de l'andana així com s'incorporarà un WC universal, dues places per viatgers en cadira de rodes, així com també un espai per maniobres i per la col·locació de bicicletes.

Per Mitjana Distància es transformaran un total de 27 trens que circulen entre Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona. Per solucionar la diferència d'alçades a l'andana s'ha dissenyat un sistema d'elevació a l'interior del tren per l'accés en cadira de rodes sense necessitat de dispositius externs com plataformes o rampes. També s'instal·larà un sanitari d'accés universal i dues places adaptades per a viatgers en cadira de rodes.

Aquest Pla d'Accessibilitat també contempla millorar el servei Atendo que juntament amb Adif, des de 2007 ha prestat un total de 600.000 assistències. Una de les novetats seria el servei Porta a porta que inclouria l'assistència des d'origen fins a destinació mitjançant el servei de taxis i el servei Atendo Plus, una atenció personalitzada per a cada tipus de discapacitat.

El Pla d'Accessibilitat universal de Renfe que vol impulsar la investigació i la innovació, preveu la creació d'un Consell Consultiu per mesurar, controlar i millorar els paràmetres de qualitat en accessibilitat de tots els serveis de l'empresa.

Hi toquen molt tard

Posted: Thursday 16/12/2010 9:12
by Guigui
El Pla d'Accessibilitat universal de Renfe que vol impulsar la investigació i la innovació, preveu la creació d'un Consell Consultiu per mesurar, controlar i millorar els paràmetres de qualitat en accessibilitat de tots els serveis de l'empresa.
A mi ja em perdonaran, però si a aquestes alçades, Renfe tot just està per crear un consell consultiu (per decidir què decidiran) en una matèria com l'accessibilitat, on ja hi ha força consciència general, és que tenen ben poques ganes i/o ben poca idea de què toca fer.

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Posted: Friday 17/12/2010 21:49
by Jacob.CH
metring wrote:s'incorporarà un WC universal
A què es refereixen amb un "WC universal"?

WC universal

Posted: Friday 17/12/2010 22:00
by Guigui
Suposo que apte per a tothom, PMR inclosos.

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Posted: Friday 17/12/2010 22:33
by liniadelRipollés
Deu ser alguna andròmina certificada.
Jacob.CH wrote:
metring wrote:s'incorporarà un WC universal
A què es refereixen amb un "WC universal"?

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Catalunya

Posted: Saturday 18/12/2010 20:48
by 122-042-132
Segons el Codi d'Accessibilitat de Catalunya, és un servei complert on s´hi pot inscriure un diametre de 1,50 m per permetre un gir complert d'una cadira de rodes, dotat amb aparells per permetre la transició de la cadira al WC, i amb pica sense peu, a una alçada no inferior de 70 cm; i amb mirall a un màxim per sota de 90 cm. A l'entrada ha d'estar dotat de maneta no relliscable i logo amb braille. El poden fer servir tothom, homes, dones i PMR. Salut!

DECRET 135/1995 CODI D'ACCESSIBILITAT DE CATALUNYA

La Renfe com sempre a 3/4 de 15; quan ja tenim mig Catalunya adaptada(metro, ferrocarrils FGC), locals públics, van fent els deures, Renfe hi comença a pensar......., com sempre, penòs, molt penòs.

Salut!

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Monday 07/02/2011 15:16
by Dr. T
http://www.diaridegirona.cat/comarques/ ... 63641.html

Els riscos de pujar i baixar del tren
La separació i l'alçada entre alguns trens i les andanes de les estacions creen problemes d'accessibilitat als usuaris

Image

PILI TURON La distància entre tren i andana suposa un problema per a bona part dels viatgers. Una dona baixant a l'estació de Caldes de Malavella en un tram de l'andana que no està alçat. La separació que hi ha entre el graó del vagó i l'andana a Sils és força gran. El fet es reprodueix a Flaçà.

Els nous trens Mitjana Distància no s'adeqüen a l'alçada de les andanes de les estacions on s'aturen, de manera que pujar-hi o baixar-ne pot ser una odissea per a una persona amb dificultats de mobilitat, que viatja amb alguna criatura o carregada de paquets o maletes. Aquesta és una queixa recorrent de la Plataforma d'Usuaris de Renfe de la línia Portbou-Barcelona a la companyia ferroviària, a la qual no satisfà cap de les mesures proposades per l'empresa i considera que el pla d'accessibilitat anunciat fa pocs mesos arriba tard.

El sistema de senyalització present a l'interior dels trens -la icona de minusvalia- informa els viatgers de la porta adequada per baixar si tenen algun problema de mobilitat o utilitzen cadira de rodes. A l'altre costat de la porta, però, l'usuari té moltes possibilitats de trobar-se una andana molt allunyada del tren. La companyia ferroviària preveu un servei d'ajuda per a aquestes persones -tant per pujar com per baixar del comboi- que han de sol·licitar abans de la parada, un recurs que el portaveu de la Plataforma d'Usuaris, Albert Orriols, considera «molest» i que no satisfà les necessitats dels viatgers. Des del seu punt de vista, l'adequat seria que les característiques dels trens i les andanes fossin complementàries.

Dificultats a tota la línia
Albert Orriols afirma que el problema es dóna a tota la línia gironina, amb major o menor mesura. Flaçà, Sils i Caldes de Malavella són algunes de les estacions on pujar i baixar del tren és especialment dificultós en alguns trams de l'andana, tot i que s'han alçat alguns metres per tal d'acostar-la a les portes.

A Flaçà, per exemple, els viatgers que ocupen els primers vagons pràcticament han de saltar per descendir del comboi, ja que la llargària del tren supera el tram de l'andana que es va alçar justament per salvar l'obstacle de l'alçada. Els sectors que queden fora de la part arreglada han de saltar uns 50 centímetres, els que hi ha entre l'esgraó del tren i l'andana, motiu pel qual alguns integrants de la Plataforma d'Usuaris han presentat queixes a l'estació. Però aquest no és un cas aïllat i a Caldes passa exactament el mateix quan el passatger no té la fortuna de viatjar en algun dels vagons que s'aturen davant els metres d'andana que s'han elevat.

El portaveu del col·lectiu d'usuaris, Albert Orriols, denuncia que la dificultat és especialment gran amb els Mitja Distància, ja que amb els models de tren vells o amb els Regionals que continuen circulant la diferència d'alçada no és tan gran. Orriols també opina que es produeix un greuge comparatiu amb el servei de Rodalies de Barcelona, on assegura que les andanes de les estacions estan millor preparades.

Els més perjudicats
La gent gran, les persones que tornen carregades de compres, van o vénen de viatge portant maletes, aquelles que van acompanyades de criatures o tenen algun tipus de mobilitat reduïda són les més perjudicades pel problema. A més, Orriols explica que aquestes dificultats a vegades fins i tot donen peu a la picaresca, ja que entre els viatgers s'expliquen històries com la d'un al qual van oferir ajuda per pujar al vagó i van aprofitar la situació per robar-lo.

Al novembre, Renfe va anunciar un pla per adaptar tots els seus serveis en matèria d'accessibilitat i va destacar que ho farà 5 anys abans del que exigeix la llei d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal. Per fer-lo efectiu, la companyia ferroviària invertirà 300 milions d'euros per adaptar part de la seva flota de trens, analitzarà les necessitats dels clients i, entre d'altres qüestions, preveu crear un consell consultiu per controlar i millorar l'acessibilitat dels seus serveis.

Puntualització

Posted: Monday 07/02/2011 15:33
by Guigui
Orriols també opina que es produeix un greuge comparatiu amb el servei de Rodalies de Barcelona, on assegura que les andanes de les estacions estan millor preparades.
Les andanes d'algunes estacions. I fa anys que estem així.
Al novembre, Renfe va anunciar un pla per adaptar tots els seus serveis en matèria d'accessibilitat i va destacar que ho farà 5 anys abans del que exigeix la llei d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal. Per fer-lo efectiu, la companyia ferroviària invertirà 300 milions d'euros per adaptar part de la seva flota de trens, analitzarà les necessitats dels clients i, entre d'altres qüestions, preveu crear un consell consultiu per controlar i millorar l'acessibilitat dels seus serveis.
Bla, bla, bla... Han dit res?

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 0:33
by jordij
Publicat a Viu Molins de Rei (a la notícia completa també hi ha fotos):
Renfe i Adif posen en perill la seguretat dels usuaris de l’estació de tren
10/04/2011

S’han instal·lat uns cartells que prohibeixen passar pel pas que hi ha a nivell de vies, que fa pocs mesos es va renovar completament justament per millorar l’accessibilitat. Ara Adif admet que aquest pas és perillós i prohibeix utilitzar-lo, tot i no donar cap alternativa real al pas soterrat, que no és accessible a persones amb mobilitat reduïda.



Fa unes setmanes els usuaris de l’estació de tren de Molins de Rei veien, perplexos, com havia desaparegut el cartell que deia “Vigileu en creuar les vies”, i en lloc seu, just al final de cada andana, n’apareixien uns altres amb la inscripció “Prohibit el pas – Només personal autoritzat“, molt semblants als que hi ha a les estacions d’FGC i que des de fa uns mesos es van instal·lant també a Rodalies de Catalunya. A Molins de Rei aquests cartells impedeixen l’accés al pas de cautxú a nivell de vies que va ser remodelat completament fa pocs mesos. Abans el pas era de fusta i es trobava en molt mal estat, i després d’anys de reivindicacions Adif el va condicionar. Des d’Adif mateix es va dir que es feia per millorar l’accessibilitat de cara als usuaris.

Aquesta és l’única manera de creuar sense passar pel pas soterrat, que no disposa d’ascensor ni rampa. Per aquest motiu és el lloc de pas habitual de gent gran, amb cotxets, amb maletes (com són els clients dels hotels de la vila), amb bicicletes, amb dificultats per baixar escales o persones amb mobilitat reduïda en general. De totes maneres, als usuaris mai els ha fet cap gràcia creuar les vies per aquest punt, perquè a la inseguretat que ja causa creuar un pas a nivell se li ha de sumar el fet que la seva ubicació en corba i al costat del túnel no permet veure els trens amb prou antelació, cosa que encara empitjora més la situació si es té en compte el perfil de la gent que el creua.

Si bé a aquests usuaris no els agrada creuar pel pas a nivell de vies, ho fan perquè no tenen cap alternativa. I la cosa va per llarg, perquè Adif -l’ens gestor de les estacions de Renfe)- ja va afirmar l’any passat a Viu Molins de Rei que ara per ara no tenen sobre la taula cap solució alternativa. En declaracions a aquest mitjà després d’instal·lar els cartells, Adif dóna una breu explicació a la pregunta de quin és el lloc per on han de passar aquests usuaris si ara tenen prohibit fer-ho. La resposta s’ha limitat a dir que “els cartells són perquè la gent passi pel pas inferior” i que el pas és “només per personal d’Adif i Renfe i persones amb dificultats de mobilitat que no el poden utilitzar“.

Adif no ha respost quan posteriorment se li ha fet veure que això no és el que dóna a entendre el cartell i que si és el cas caldria canviar-lo. No obstant, en declaracions a Ràdio Molins de Rei Adif mateix va explicar que “la prohibició de creuar les vies és vigent a totes les estacions amb pas soterrat accessible” i que en estacions que no en tinguin, com és el cas de Molins de Rei, “els usuaris que ho necessitin han de sol·licitar autorització al personal de l’estació”, cosa que si s’arriba a l’estació per les vies 1 o 3 (procedents de Barcelona) no és possible.

En aquest cas, caldria “avisar a l’estació d’origen, que al seu torn s’encarregarà d’avisar a Molins de Rei perquè allà algú esperi que arribi aquesta persona, per acompanyar-la i així garantir que creuï de forma segura”. Ràdio Molins de Rei va preguntar també sobre la manera d’avisar en estacions on no hi ha personal (fet habitual a Molins de Rei a partir de certa hora), i en aquest cas Adif va remetre a Renfe, de qui depèn el personal de les estacions.

Creuar la via amb por

La realitat, però, si ens desplacem fins l’estació és ben diferent. Els vigilants de l’estació, per norma general, en comptes d’ajudar a creuar als usuaris el que fan és vigilar que no creuï ningú. Els usuaris no coneixen la possibilitat que explica Adif d’avisar amb antelació, i podem dir que s’han dividit en dos grups: uns han seguit passant pel pas de cautxú i d’altres han optat per utilitzar el pas soterrat. Pel que fa als primers, els pocs que el creuen ho fan amb por, amb la sensació d’estar fent alguna cosa malament, i en ser preguntats per Viu Molins de Rei neguen haver utilitzat el pas tot i la evidència. En canvi, els que ara passen pel pas soterrat ho fan amb grans dificultats, com és el cas d’una dona de 70 anys que necessitava l’ajuda dels seus dos fills perquè l’ajudessin a baixar i pujar les escales, evidenciant el dolor que li causava cada graó pujat o baixat. A aquests dos grups possiblement caldria sumar-n’hi un altre: els que han deixat d’utilitzar el tren, en veure que un cartell els prohibia el pas per un lloc i per l’altre els ho impedia unes escales.


La setmana passada probablement alguns van pensar que Adif s’havia fet enrere, perquè un dels dos cartells va desaparèixer. No ha estat així, un responsable de la taquilla de l’estació va explicar a Viu Molins de Rei que es tractava d’un cas de vandalisme, i dos dies després ja tornava a estar instal·lat. També va afirmar que des de l’accident que va tenir lloc a Castelldefels la revetlla de Sant Joan de l’any passat, on van morir 12 persones, la Generalitat es mostra molt inflexible pel que fa a creuar les vies, i que teòricament no les pot creuar absolutament ningú, però que de tota manera ells són “flexibles si es tracta d’algú amb problemes per creuar el pas subterrani”; en un cas com aquest va explicar que avisaria al vigilant de seguretat perquè ajudés a creuar la persona en qüestió. Fonts d’Adif van admetre també a Ràdio Molins de Rei que aquests cartells “són una manera d’eximir qualsevol responsabilitat en cas d’accident”.

Sigui com sigui, el pas segueix sent perillós, i així ho han ratificat les autoritats ferroviàries amb la instal·lació d’aquests cartells. En canvi, l’única inversió que hi ha prevista per l’estació de Molins de Rei, i que segons Adif ha de començar en breu, és l’augment del nivell de la tercera andana, suposadament per millorar-ne l’accessibilitat, tot i que aquesta andana ni acull ni acollirà viatgers i a més no hi ha cap pas adaptat (ni tan sols un pas a nivell de vies), ni tampoc es preveu fer-lo. Aquestes obres tenen un pressupost de 115.000€.

via http://www.viumolinsderei.com/2011/04/1 ... o-de-tren/
I la de Molins no és l'única estació on passa...

Falta de voluntat

Posted: Tuesday 12/04/2011 11:30
by Guigui
Aquest cas il·lustra una sèrie de mostres d'espolsar-se la responsabilitat i no tenir cap mena de ganes de trobar solucions viables. Per passos:

Renfomentadif (i entre els seus components es van passant la pilota) tira pel dret per no haver de respondre de res i deixa tirada la gent, sense més. Solucions? Prohibir el pas. Fer-hi res? Sí, perquè a ells no els en caigui cap al damunt. Per als usuaris? Ni idea. Com ho solucionaran? Pregunteu-ho al del costat. I torna a començar...

D'altra banda, no entenc la dèria de fer escales mecàniques i ascensors. Les andanes són prou llargues per a instal·lar-hi rampes sense massa pendent. A Suïssa ho he vist mantes vegades. L'amplada de l'andana no pot ser problema, ja que aleshores tampoc podria haver-hi espai per a escales estàtiques.

Que algú em digui quin impediment hi ha per a fer això, que al capdavall no requereix més que mà d'obra i alguns materials de construcció, però en cap cas cap mecanisme elèctric: per tant, és més econòmic.

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 12:46
by UT596001
Guigui wrote:D'altra banda, no entenc la dèria de fer escales mecàniques i ascensors. Les andanes són prou llargues per a instal·lar-hi rampes sense massa pendent. A Suïssa ho he vist mantes vegades. L'amplada de l'andana no pot ser problema, ja que aleshores tampoc podria haver-hi espai per a escales estàtiques.
Aquesta solució la tens a estacions com ara Cardedeu, Llinars del Vallès, Palautordera o Sant Celoni.

Una altra estació on hi ha rampes sense gaire pendent és Montmeló, però no la compto perquè en primer lloc és un baixador provisional i en segon lloc s'ha fet així ja que el propi accés a l'andana té consideració de sortida d'emergència del túnel, igualment afegir que és bastant habitual queixes de gent gran per la llargada de les rampes donant a entendre que preferirien un ascensor, quan els hi expliques les raons d'instal·lar-ho així normalment ho solen entendre.

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 12:50
by Mako448
UT596001 wrote:
Guigui wrote:D'altra banda, no entenc la dèria de fer escales mecàniques i ascensors. Les andanes són prou llargues per a instal·lar-hi rampes sense massa pendent. A Suïssa ho he vist mantes vegades. L'amplada de l'andana no pot ser problema, ja que aleshores tampoc podria haver-hi espai per a escales estàtiques.
Aquesta solució la tens a estacions com ara Cardedeu, Llinars del Vallès, Palautordera o Sant Celoni.

.
I Cerdanyola-Universitat,Sant Cugat i Rubí.

Exemples contraris

Posted: Tuesday 12/04/2011 16:40
by Guigui
UT596001 wrote:Aquesta solució la tens a estacions com ara Cardedeu, Llinars del Vallès, Palautordera o Sant Celoni.
Però no a Gavà o Sant Vicenç de Calders, per posar alguns exemples de llocs on han instal·lat ascensors sense cap mena de necessitat.

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 16:50
by jordij
I tens ascensors en estacions com el Papiol o Castellbisbal, i en canvi a Sant Feliu que és de les que té més usuaris de la R4 Sud, ni ascensor, ni escales mecàniques, ni rampa... La veritat, no sé quina política segueixen a l'hora de fer accessibles les estacions. :nose

I a part, que al Papiol només hi passen 447...

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 16:59
by Mako448
jordij wrote:
I a part, que al Papiol només hi passen 447...
I tres Civies al dia(dos direcció Martorell i un direcció Terrassa)de dilluns a divendres :)

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 19:12
by jordij
Mako448 wrote:
jordij wrote:
I a part, que al Papiol només hi passen 447...
I tres Civies al dia(dos direcció Martorell i un direcció Terrassa)de dilluns a divendres :)
:O A quina hora???

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 19:19
by metring
:topic

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Tuesday 12/04/2011 19:26
by Mako448
jordij wrote:
Mako448 wrote:
jordij wrote:
I a part, que al Papiol només hi passen 447...
I tres Civies al dia(dos direcció Martorell i un direcció Terrassa)de dilluns a divendres :)
:O A quina hora???
Mira aquí:
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 80#p188817

Re: Presentació del Pla d‘Accessibilitat de RENFE a Cataluny

Posted: Thursday 14/04/2011 4:23
by Alex_C4
també pot passar que la senyora gran de torn, es trenqui la cadera, patinant per culpa del glaç que es forma a l'hivern