La petroquímica recorre el pla territorial
Posted: Tuesday 20/04/2010 15:02
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... -port.html
La petroquímica denuncia l'afectació de la futura línia de mercaderies del port
L'AEQT ha presentat un recurs al pla territorial, que preveu convertir a ample europeu l'actual via de Salou
20/04/10 02:00 - Tarragona - òscar palau
La indústria química de Tarragona no veu gens clar el traçat de la futura línia amb ample internacional que ha de permetre treure les mercaderies del port cap a Europa. El que és un clam de gran part dels agents polítics i econòmics del territori no convenç un dels principals sectors industrials –si no el més important– perquè suposaria l'expropiació dels terrenys de diverses empreses i limitaria eventuals creixements futurs, malgrat que es preveu aprofitar en el tram inicial l'actual línia Tarragona-València, que transcorre pel bell mig del polígon petroquímic sud. De moment ja s'ha presentat un contenciós contra el pla territorial del Camp, que recull el projecte.
Després que només s'acceptessin part de les al·legacions que ja hi havien presentat durant el període d'exposició pública –i que avancessin als sindicats la idea de recórrer durant una jornada al març–, l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), a més de les empreses directament afectades, han presentat als jutjats un recurs contenciós administratiu contra el pla territorial parcial del Camp aprovat al gener, pel suggeriment de traçat que fa per al tram inicial de la futura línia de mercaderies del port. La raó és clara: les greus afectacions directes que suposaria sobre les instal·lacions actuals i les possibilitats d'expansió futures d'un grapat d'empreses del polígon petroquímic sud. Això sí, els demandants –que han creat un grup de treball intern per buscar alternatives– mantenen en paral·lel converses amb el Departament de Política Territorial per mirar d'arribar a una solució pactada.
Pel mig de diverses naus
El traçat ara dibuixat per a la sortida del port, d'entrada, travessaria pel mig, vora l'antiga Laboral, l'actual factoria de Proas –empresa que serveix a Asesa, filial de Cepsa, dedicada a la refineria per a productes asfàltics–, fet que «en suposaria el tancament», segons lamenta Ramon Fontboté, director de l'AEQT. La qüestió és que en el pla territorial es preveu també una segona pota ferroviària per facilitar la sortida del port per la futura zona d'activitats logístiques (ZAL), ramal que «afectaria uns tancs de Repsol i d'altres empreses». Gran part del traçat previst, a més, aprofita l'actual línia fèrria Tarragona-Salou, si bé caldria fer una petita variant per anar-lo a connectar amb el corredor mediterrani a Vila-seca, punt d'on parteix l'estudi informatiu –que no inclourà, doncs, el tram inicial en discussió– de la línia pròpia per a mercaderies fins a Castellbisbal que està redactant el Ministeri de Foment, que de fet té l'última paraula en el projecte. És en aquest tram de connexió que Fontboté denuncia que s'afectaria gairebé totes les instal·lacions d'Ercros a Vila-seca i bona part de les de Bayer. Tot plegat, sense comptar futures inversions d'ampliació en terrenys afectats que quedaran, doncs, invalidades. «No estem contra les infraestructures, però no volem una nova línia que travessi el polígon sud, perquè ja s'ha limitat prou, i això significaria fer-ho més, i bloquejar qualsevol oportunitat de créixer», resumeix.
També al polígon nord
Les queixes de la indústria química també fan referència al polígon nord, per on ha de passar igualment la nova línia de mercaderies. En aquest punt, Foment, en l'estudi que està fent, sí que ha presentat ja tres alternatives de traçat, de les quals l'AEQT prefereix la que passaria pel sud, ja que les altres «impedirien una futura planta de Repsol». En aquest punt, Fontboté lamenta que es parli de recuperar l'antiga línia Reus-Roda també per a passatgers –ells proposen que només sigui de mercaderies–, ja que això suposarà «un element vulnerable addicional i augmentarà les servituds de seguretat», fet que hipotecarà més possibles inversions futures per l'ampliació dels marges de seguretat respecte de la via.
Ara no hi veuen el rendiment
El polígon sud va créixer a tocar de la línia fèrria, però tot i que Fontboté admet que «per exportar necessites bones comunicacions per ferrocarril», creu que «se'n fa poc ús en termes relatius, i hi ha molts menys trens del que seria desitjable», en part per l'ample de via ibèric però també per «la manca d'eficàcia de Renfe» a desenvolupar-ho. La química, així, està més preocupada per les mesures de seguretat que implica la via que no pas pel rendiment que en podria treure. «Les línies sense un servei directe a la química no són el més desitjable, però ja hi són, i algunes empreses hi veuen una oportunitat, si bé no a curt termini», explica.
La petroquímica denuncia l'afectació de la futura línia de mercaderies del port
L'AEQT ha presentat un recurs al pla territorial, que preveu convertir a ample europeu l'actual via de Salou
20/04/10 02:00 - Tarragona - òscar palau
La indústria química de Tarragona no veu gens clar el traçat de la futura línia amb ample internacional que ha de permetre treure les mercaderies del port cap a Europa. El que és un clam de gran part dels agents polítics i econòmics del territori no convenç un dels principals sectors industrials –si no el més important– perquè suposaria l'expropiació dels terrenys de diverses empreses i limitaria eventuals creixements futurs, malgrat que es preveu aprofitar en el tram inicial l'actual línia Tarragona-València, que transcorre pel bell mig del polígon petroquímic sud. De moment ja s'ha presentat un contenciós contra el pla territorial del Camp, que recull el projecte.
Després que només s'acceptessin part de les al·legacions que ja hi havien presentat durant el període d'exposició pública –i que avancessin als sindicats la idea de recórrer durant una jornada al març–, l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), a més de les empreses directament afectades, han presentat als jutjats un recurs contenciós administratiu contra el pla territorial parcial del Camp aprovat al gener, pel suggeriment de traçat que fa per al tram inicial de la futura línia de mercaderies del port. La raó és clara: les greus afectacions directes que suposaria sobre les instal·lacions actuals i les possibilitats d'expansió futures d'un grapat d'empreses del polígon petroquímic sud. Això sí, els demandants –que han creat un grup de treball intern per buscar alternatives– mantenen en paral·lel converses amb el Departament de Política Territorial per mirar d'arribar a una solució pactada.
Pel mig de diverses naus
El traçat ara dibuixat per a la sortida del port, d'entrada, travessaria pel mig, vora l'antiga Laboral, l'actual factoria de Proas –empresa que serveix a Asesa, filial de Cepsa, dedicada a la refineria per a productes asfàltics–, fet que «en suposaria el tancament», segons lamenta Ramon Fontboté, director de l'AEQT. La qüestió és que en el pla territorial es preveu també una segona pota ferroviària per facilitar la sortida del port per la futura zona d'activitats logístiques (ZAL), ramal que «afectaria uns tancs de Repsol i d'altres empreses». Gran part del traçat previst, a més, aprofita l'actual línia fèrria Tarragona-Salou, si bé caldria fer una petita variant per anar-lo a connectar amb el corredor mediterrani a Vila-seca, punt d'on parteix l'estudi informatiu –que no inclourà, doncs, el tram inicial en discussió– de la línia pròpia per a mercaderies fins a Castellbisbal que està redactant el Ministeri de Foment, que de fet té l'última paraula en el projecte. És en aquest tram de connexió que Fontboté denuncia que s'afectaria gairebé totes les instal·lacions d'Ercros a Vila-seca i bona part de les de Bayer. Tot plegat, sense comptar futures inversions d'ampliació en terrenys afectats que quedaran, doncs, invalidades. «No estem contra les infraestructures, però no volem una nova línia que travessi el polígon sud, perquè ja s'ha limitat prou, i això significaria fer-ho més, i bloquejar qualsevol oportunitat de créixer», resumeix.
També al polígon nord
Les queixes de la indústria química també fan referència al polígon nord, per on ha de passar igualment la nova línia de mercaderies. En aquest punt, Foment, en l'estudi que està fent, sí que ha presentat ja tres alternatives de traçat, de les quals l'AEQT prefereix la que passaria pel sud, ja que les altres «impedirien una futura planta de Repsol». En aquest punt, Fontboté lamenta que es parli de recuperar l'antiga línia Reus-Roda també per a passatgers –ells proposen que només sigui de mercaderies–, ja que això suposarà «un element vulnerable addicional i augmentarà les servituds de seguretat», fet que hipotecarà més possibles inversions futures per l'ampliació dels marges de seguretat respecte de la via.
Ara no hi veuen el rendiment
El polígon sud va créixer a tocar de la línia fèrria, però tot i que Fontboté admet que «per exportar necessites bones comunicacions per ferrocarril», creu que «se'n fa poc ús en termes relatius, i hi ha molts menys trens del que seria desitjable», en part per l'ample de via ibèric però també per «la manca d'eficàcia de Renfe» a desenvolupar-ho. La química, així, està més preocupada per les mesures de seguretat que implica la via que no pas pel rendiment que en podria treure. «Les línies sense un servei directe a la química no són el més desitjable, però ja hi són, i algunes empreses hi veuen una oportunitat, si bé no a curt termini», explica.