La CE vol gravar més el gasoil
Posted: Thursday 14/04/2011 12:31
http://www.avui.cat/noticia/article/4-e ... litre.html
Brussel·les pretén encarir el gasoil vuit cèntims per litre
La Comissió aposta per suprimir les bonificacions al combustible professional i els transportistes hauran de pagar onze cèntims més
L'impost mínim europeu sobre el dièsel s'apuja de 331 euros a 412 per cada mil litres
14/04/11 02:00 - Brussel·les - Albert Segura
Qui contamina, paga, i si el gasoil genera més emissions de CO2 que la benzina no pot ser més barat. La Comissió Europea vol obligar l'Estat espanyol a apujar l'impost especial que grava el combustible dels motors dièsel fins a vuit cèntims per litre entre el 2013 i el 2018. Els transportistes hauran de pagar onze cèntims més, perquè Brussel·les també aposta per suprimir, directament, el gasoil professional bonificat d'aquí a dos anys. Els Vint-i-set hauran d'aprovar ara per unanimitat aquesta reforma presentada ahir i l'Eurocambra haurà de donar-li el vistiplau.
“Paradoxalment, les fonts d'energia més contaminants són, actualment, les que menys impostos paguen, a diferència dels biocombustibles, i això és contradictori amb la promesa de la UE de fer servir més energies renovables en el transport”, es va queixar l'eurocomissari de Fiscalitat, el lituà Algirdas Semeta.
Un 25% més
L'impost d'hidrocarburs sobre el gasoil s'apujaria de 331 euros a 412 per cada mil litres, un augment de gairebé el 25% (aquest seria el mínim comú arreu de la UE, però cada govern el pot encarir encara més). Com que a l'Estat espanyol està per sota d'aquesta base, s'haurà d'apujar fins a vuit cèntims en cinc anys. El mínim fiscal comunitari sobre la benzina es mantindria en 359 euros per cada mil litres, així que l'Estat espanyol no haurà de tocar aquest impost. Brussel·les vol que els governs aprofitin aquesta recaptació extra per rebaixar la pressió fiscal a les empreses per les seves cotitzacions socials.
També s'encaririen el gas liquat de petroli (l'impost mínim europeu passa de 125 a 501 euros els mil litres), el querosè (de 330 a 386) i el gas natural (de 2,6 a 10,8) i només se'n salven els combustibles que es facin servir per a la calefacció de les llars. L'aviació, la indústria i les plantes elèctriques queden també exemptes, però perquè ja hauran de pagar per les seves emissions de CO2 a partir del 2013. Brussel·les va obrir ahir finalment la porta perquè els agricultors també puguin estalviar-se l'encariment però a canvi hauran de prendre mesures mediambientals i d'eficiència energètica.
Facin servir benzina o gasoil, Brussel·les no vol que es permeti a cap cotxe circular per les ciutats europees el 2050 si no és elèctric, híbrid o no funciona amb hidrogen. Així ho va proposar fa només dues setmanes la CE, que també reclama que la meitat dels desplaçaments de mitjana distància (de 300 quilòmetres o més) que es fan per carretera es facin en tren.
Brussel·les pretén encarir el gasoil vuit cèntims per litre
La Comissió aposta per suprimir les bonificacions al combustible professional i els transportistes hauran de pagar onze cèntims més
L'impost mínim europeu sobre el dièsel s'apuja de 331 euros a 412 per cada mil litres
14/04/11 02:00 - Brussel·les - Albert Segura
Qui contamina, paga, i si el gasoil genera més emissions de CO2 que la benzina no pot ser més barat. La Comissió Europea vol obligar l'Estat espanyol a apujar l'impost especial que grava el combustible dels motors dièsel fins a vuit cèntims per litre entre el 2013 i el 2018. Els transportistes hauran de pagar onze cèntims més, perquè Brussel·les també aposta per suprimir, directament, el gasoil professional bonificat d'aquí a dos anys. Els Vint-i-set hauran d'aprovar ara per unanimitat aquesta reforma presentada ahir i l'Eurocambra haurà de donar-li el vistiplau.
“Paradoxalment, les fonts d'energia més contaminants són, actualment, les que menys impostos paguen, a diferència dels biocombustibles, i això és contradictori amb la promesa de la UE de fer servir més energies renovables en el transport”, es va queixar l'eurocomissari de Fiscalitat, el lituà Algirdas Semeta.
Un 25% més
L'impost d'hidrocarburs sobre el gasoil s'apujaria de 331 euros a 412 per cada mil litres, un augment de gairebé el 25% (aquest seria el mínim comú arreu de la UE, però cada govern el pot encarir encara més). Com que a l'Estat espanyol està per sota d'aquesta base, s'haurà d'apujar fins a vuit cèntims en cinc anys. El mínim fiscal comunitari sobre la benzina es mantindria en 359 euros per cada mil litres, així que l'Estat espanyol no haurà de tocar aquest impost. Brussel·les vol que els governs aprofitin aquesta recaptació extra per rebaixar la pressió fiscal a les empreses per les seves cotitzacions socials.
També s'encaririen el gas liquat de petroli (l'impost mínim europeu passa de 125 a 501 euros els mil litres), el querosè (de 330 a 386) i el gas natural (de 2,6 a 10,8) i només se'n salven els combustibles que es facin servir per a la calefacció de les llars. L'aviació, la indústria i les plantes elèctriques queden també exemptes, però perquè ja hauran de pagar per les seves emissions de CO2 a partir del 2013. Brussel·les va obrir ahir finalment la porta perquè els agricultors també puguin estalviar-se l'encariment però a canvi hauran de prendre mesures mediambientals i d'eficiència energètica.
Facin servir benzina o gasoil, Brussel·les no vol que es permeti a cap cotxe circular per les ciutats europees el 2050 si no és elèctric, híbrid o no funciona amb hidrogen. Així ho va proposar fa només dues setmanes la CE, que també reclama que la meitat dels desplaçaments de mitjana distància (de 300 quilòmetres o més) que es fan per carretera es facin en tren.