Page 1 of 1
Canvi d´ample a UIC de la xarxa
Posted: Monday 25/04/2011 23:53
by Toni
El tema de l´ample és molt vell. Cal fer la gran inversió que seria necessària per canviar l´ample ibèric a ample UIC?. L´experiència crec que demostra que sí. El nou corredor d´ample UIC entre el Port de Barcelona fins a Figueres Vilafant és tot un èxit dins les seves limitacions. A més, la nova conjuntura econòmica fa inviable mantenir dues xarxes independents, cosa que no té cap pais del nostre entorn. Cal doncs unificar les xarxes per permetre arribar els trens d´alta velocitat a més llocs sense inversions faraòniques, per dotar a la xarxa d´una polivalència que ara no té i per permetre obtenir sinèrgies i estalvis que ara necessitem.
El canvi d´ample s´hauria de fer des de la frontera cap al sud. El tram Portbou - Vilamalla es podria fer molt fàcilment. No gaire més difícil seria arribar a Maçanet Massanes. En aquest punt, caldria estudiar i definir les necessitats, conjugant els talls de les línies durant un temps limitat per fer les obres i la col.locació de tercers carrils provisionals. Tècnicament possible i econòmicament recomanable a mig termini. Només amb el estalvi d´algun tram d´alta velocitat, es podria millorar molt el tren convencional i canviar l´ample sense problemes... Només cal una visió estratègica a mig termini, a una mica més de 4 anys vista...
Re: Canvi d´ample a UIC de la xarxa
Posted: Tuesday 26/04/2011 15:52
by Dr. T
T'has oblidat d'un punt MOLT important: quin cost tindria adaptar/modificar/renovar TOT el material mòbil per passar-lo d'ample ibèric a ample UIC? (exceptuant, obviament, talgos i demés material d'ample variable).
No és tant
Posted: Tuesday 26/04/2011 16:17
by Guigui
Només caldria canviar-li els bogies. Contra-pregunta: quin estalvi macroeconòmic suposaria poder creuar la frontera de La Tor o Cervera sense necessitat de fer transbords que triguen una eternitat?
Tren VS Avió
Posted: Tuesday 26/04/2011 19:02
by Javi M
Sí, tant de bó tinguessim a Espanya una xarxa amb ample internacional, hi estic totalment d'acord.
Però ja feta la xarxa, dubto si valdría la pena fer la inversió.
Si ja seran ben pocs els viatgers que agafaran el tren d'alta velocitat per a fer trajectes internacionals o de molt llarga distància donat el baix preu dels vols, encara serien menys els que agafarien el tren convencional.
Només cal veure la demanda i les tarifes de l'actual Trenhotel Barcelona - París, que per a ell a efectes pràctis és com si el trajecte Barcelona - Portbou fos UIC.
Connexions
Posted: Tuesday 26/04/2011 19:10
by Guigui
Amb una xarxa no-AV en ample UIC, les relacions entre Girona, l'Empordà i el Rosselló augmentarien exponencialment. Quanta gent d'Elna, Portvendres, Cotlliure, etc. no aniria a Figueres o Girona amb tren. O de Foix o Acs a Vic i Barcelona.
En canvi, és cap a Espanya on les connexions en ample ibèric ja han deixat de ser rellevants, i més quan finalment es faci el Corredor Mediterrani.
Re: Canvi d´ample a UIC de la xarxa
Posted: Tuesday 26/04/2011 19:40
by solde13
Però les travesses més noves de la xarxa de via ampla no estan fabricades per poder canviar el ample sense que sigui necessari el canvi de travessa? Es que fa temps que no se on ho vaig llegir i sempre m'he fixat que les vies més noves tenen com una mena de taps a la part interior de la travessa (propera al rail per la part de dins) com si es poguessin treure i fer que l'amplada sigui menor.
Travesses polivalents
Posted: Tuesday 26/04/2011 19:45
by Guigui
Són les anomenades travesses polivalents. Ara, sembla que hi ha trams que s'han renovat fa poc on no n'han posat.
Re: Canvi d´ample a UIC de la xarxa
Posted: Saturday 30/04/2011 11:45
by Toni
A la majoria de línies les travesses son polivalents i es podria fer el canvi d´ample de forma relativament fàcil. En canvi, tots els aparells de via s´haurien de canviar, amb un cost econòmic i en temps de tall de la via important. Caldria també canviar l´ample del material mòbil, és clar. Hi ha trajectes on tot això afectaria poc i seria fàcil però en altres seria molt complicat. L´àmbit de rodalies seria molt costós i complicat si bé l´actual tecnologia de tres carrils ara podria ajudar. Costós seria, però no més que les obres que s´estan fent des de fa anys. Quants quilòmetres d´alta velocitat es podrien estalviar si els trens circulessin en alguns trajectes per la xarxa convencional com fan a tot Europa?. Cal fer línies d´alta velocitat a tot arreu?. Quantes mercaderies es transportarien si es redueix el temps i el cost del transport si eliminem el canvi a la frontera?. Quan milloraria la competitivitat si poden venir els operadors europeus amb els seus trens sense problemes?. Costós però rendible.
Debat en marxa
Posted: Saturday 30/04/2011 14:30
by Guigui
Bona part d'aquestes qüestions es debaten en
aquest fil.
Re: Canvi d´ample a UIC de la xarxa
Posted: Saturday 30/04/2011 16:04
by solde13
Toni wrote:A la majoria de línies les travesses son polivalents i es podria fer el canvi d´ample de forma relativament fàcil. En canvi, tots els aparells de via s´haurien de canviar, amb un cost econòmic i en temps de tall de la via important. Caldria també canviar l´ample del material mòbil, és clar. Hi ha trajectes on tot això afectaria poc i seria fàcil però en altres seria molt complicat. L´àmbit de rodalies seria molt costós i complicat si bé l´actual tecnologia de tres carrils ara podria ajudar. Costós seria, però no més que les obres que s´estan fent des de fa anys. Quants quilòmetres d´alta velocitat es podrien estalviar si els trens circulessin en alguns trajectes per la xarxa convencional com fan a tot Europa?. Cal fer línies d´alta velocitat a tot arreu?. Quantes mercaderies es transportarien si es redueix el temps i el cost del transport si eliminem el canvi a la frontera?. Quan milloraria la competitivitat si poden venir els operadors europeus amb els seus trens sense problemes?. Costós però rendible.
Però amb la utilització d'un tercer carril si que seria necessari el canvi de travesses