Page 1 of 1

L'estació més gran d'Europa

Posted: Thursday 23/06/2011 10:53
by Guigui
Si no m'equivoco, Milano Centrale és l'estació amb més vies d'Europa a un sol nivell.

Re: Milano Centrale

Posted: Friday 24/06/2011 1:25
by liniadelRipollés
Te més de vint vies sota la doble marquesina metàl.lica on destaquen els eixidors per a evacuar el fum de les locomotores de vapor.
Guigui wrote:Si no m'equivoco, Milano Centrale és l'estació amb més vies d'Europa a un sol nivell.

Re: Milano Centrale

Posted: Friday 24/06/2011 23:16
by megapauer
Guigui wrote:Si no m'equivoco, Milano Centrale és l'estació amb més vies d'Europa a un sol nivell.
Frankfurt en té 24.

24 vies

Posted: Friday 24/06/2011 23:21
by Guigui
Milà també. Però no en recordava tantes a Frankfurt a un mateix nivell.

Re: Milano Centrale

Posted: Saturday 25/06/2011 1:29
by 437.001
megapauer wrote:
Guigui wrote:Si no m'equivoco, Milano Centrale és l'estació amb més vies d'Europa a un sol nivell.
Frankfurt en té 24.
No sé si m´equivoco, però crec que la que té més vies és Leipzig.
És una estació d´abans de la guerra, en aquella època Leipzig i Dresden eren moltíssim més riques que avui en dia, eren simplement com Munich o Frankfurt.

Leipzig

Posted: Saturday 25/06/2011 1:38
by Guigui
437.001 wrote:És una estació d´abans de la guerra, en aquella època Leipzig i Dresden eren moltíssim més riques que avui en dia, eren simplement com Munich o Frankfurt.
Sobretot, es trobaven al centre d'un país que aleshores arribava fins molt més a l'est que no pas avui.

Dades comparades

Posted: Saturday 25/06/2011 2:38
by Guigui
De la Viquipèdia, en la llengua original de cada país:

München Hauptbahnhof: 32 vies en superfície + 2 vies subterrànies
Paris-Est: 29 vies
Roma Termini: 28 vies
Paris-Montparnasse: 28 vies
Paris-Nord: 27 vies en superfície + 4 vies subterrànies
Paris-Saint-Lazare: 27 vies
Frankfurt (Main) Hauptbahnhof: 25 vies en superfície + 4 vies subterrànies
Madrid Atocha: 25 vies (15 Puerta de Atocha, 10 Atocha Cercanías)
Milano Centrale: 24 vies
Napoli Centrale: 24 vies
Leipzig Hauptbahnhof: 24 vies, via 24 utilitzada per a exposició de material històric
Nürnberg Hauptbahnhof: 22 vies
Bruxelles-Midi: 22 vies
Madrid Chamartín: 21 vies
Zürich Hauptbahnhof: 20 vies en superfície + 6 vies subterrànies
Bologna Centrale: 20 vies

Re: L'estació més gran d'Europa

Posted: Saturday 25/06/2011 22:39
by U-bahn de BCN
Si un clica Leipzig el mateix text diu (dit pel alemanys) que és la estació terminal més gran d'Europa per la seva coberta. Queda clar que es poden mesurar de moltes maneres les coses i no vol dir que una estació per tenir més andanes és més "gran" que una altre. També seria interessant valorar el que ocupa l'avant estació, que a Alemanya solen ser a vegades immensos. Fins i tot seria més interessant mesurar quants viatgers l'utilitzen o quants trens entren i surten, i llavors poden canviar molt les coses. Fins i tot seria curiós veure la estació en relació als habitants de la ciutat i llavors és una passada doncs la ciutat de Leipzig pot tenir el habitants de Màlaga. Afegim que aquella mole de Leipzig fa casi 300 m de façana va ser construida el 1915!! Us n'imagineu una d'aquestes estacions a BCN?

Re: L'estació més gran d'Europa

Posted: Sunday 26/06/2011 1:37
by 437.001
U-bahn de BCN wrote:Si un clica Leipzig el mateix text diu (dit pel alemanys) que és la estació terminal més gran d'Europa per la seva coberta. Queda clar que es poden mesurar de moltes maneres les coses i no vol dir que una estació per tenir més andanes és més "gran" que una altre. També seria interessant valorar el que ocupa l'avant estació, que a Alemanya solen ser a vegades immensos. Fins i tot seria més interessant mesurar quants viatgers l'utilitzen o quants trens entren i surten, i llavors poden canviar molt les coses. Fins i tot seria curiós veure la estació en relació als habitants de la ciutat i llavors és una passada doncs la ciutat de Leipzig pot tenir el habitants de Màlaga. Afegim que aquella mole de Leipzig fa casi 300 m de façana va ser construida el 1915!! Us n'imagineu una d'aquestes estacions a BCN?
Un dels motius que Leipzig tingui una estació tan gran és que com hem dit guigui i jo, abans de la segona guerra mundial Leipzig era una ciutat molt més important que ara.
Leipzig ha perdut població des de la segona guerra mundial. El mateix passa a Dresden. Les dues ciutats estaven a l´alçada de ciutats alemanyes com Munich, Frankfurt, Stuttgart, Colònia o Hamburg, però haver quedat al sector soviètic després de la 2ª guerra mundial les ha perjudicat molt fins ara.

Petit error

Posted: Sunday 26/06/2011 3:06
by Javi M
En fer servir aquest enllaç
Guigui wrote:Zürich Hauptbahnhof: 20 vies en superfície + 6 vies subterrànies
Dirigeix a la mateixa pàgina que aquest
Guigui wrote:München Hauptbahnhof: 32 vies en superfície + 2 vies subterrànies
Tot i això gràcies per posar tots aquests enllaços. Interesants.

Enllaç corregit

Posted: Monday 27/06/2011 13:00
by Guigui
Ja està corregit. Perdó pel lapsus.

Re: L'estació més gran d'Europa

Posted: Thursday 30/06/2011 21:51
by U-bahn de BCN
Un dels motius que Leipzig tingui una estació tan gran és que com hem dit guigui i jo, abans de la segona guerra mundial Leipzig era una ciutat molt més important que ara.
Leipzig ha perdut població des de la segona guerra mundial. El mateix passa a Dresden. Les dues ciutats estaven a l´alçada de ciutats alemanyes com Munich, Frankfurt, Stuttgart, Colònia o Hamburg, però haver quedat al sector soviètic després de la 2ª guerra mundial les ha perjudicat molt fins ara.[/quote]

Si que era més important Leipzig en temps del II i del lIIIr Reich que ara (així com Dresden) però tampoc tant com això i mai han estat tant grans com BCN, que era la ciutat que amb una certa conya comparaba. Mes encara, no us crida l'atenció que les estacions de Leipzig, Frankfurt o Munich siguin mes grans que qualsevol de Berlin o Hamburg, les ciutat mes grans des de sempre d'Alemanya. Fins i tot, les de Berlin, encara que n'hi hagués vàries, eren relativament petites. Per tant les causes de tan descomunals estacions "de ciutats de província" que dirían a Madrid eren unes altres.

En una intervenció meva anterior també vaig esmentar que el nombre de vies tampoc era un factor totalment determinant. Ara vull introduïr un altre factor que sempre m'ha fascinat. Les dimensions de les estacions londinenques de King's Cross o Padington vs la seva antiguitat. La primera (la que usaba Harry Potter) era de la época del Mataró a BCN. Impresionant.

Situació geopolítica

Posted: Thursday 30/06/2011 22:50
by Guigui
Berlín i Hamburg es trobaven escorades en zones de l'imperi, la primera més demogràficament (a part de que, no gaire més a l'est, començava territori habitat majoritàriament per polonesos, implícitament considerats ciutadans de segona), la segona geogràficament. A més, estacions com la de Frankfurt van ser construïdes relativament tard, cosa que va permetre adaptar-les a les necessitats de l'època. En un llibre, vaig llegir que van optar per fer-la terme i no passant perquè la ciutat tenia prou importància.

Quant a Leipzig, també cal pensar que es trobava a relativament poca distància de l'Imperi Austro-Hongarès, aleshores estret aliat d'Alemanya i amb unes comunicacions transfrontereres força permeables per l'època. I tampoc es pot oblidar que la xarxa alemanya es basà en les antigues companyies dels diferents estats que integraven el territori alemany abans de la unificació política el 1871. Així, l'estació de Leipzig és l'agrupament de quatre estacions d'altres tantes companyies.