Page 1 of 1

Sobre desplaçaments per la 2ª corona de la RMB

Posted: Saturday 23/07/2011 13:37
by Pe Jorba
Reprodueixo l'article d'Antoni Prunés (director general de l'AMTU), aparegut avui al "DIARI DE TERRASSA" (23/07/11), sobre la problemàtica de la mobilitat a la segona corona de la Regió Metropolitana de Barcelona:

"EL PROBLEMA ESTÀ A LA SEGONA CORONA!

En el decurs dels darrers 30 anys la Regió Metropolitana de Barcelona ha experimentat un desplaçament intern de població i d'activitat econòmica des de la 1ª corona (Barcelonès i Baix Llobregat Sud) cap a la 2ª (Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat Nord, els dos Vallès i el Maresme). A hores d'ara, les magnituds de les dues corones s'han gairebé igualat: al 2009 la població de la 1ª corona era de 2'84 milions d'habitants i la de la 2ª, de 2'67 milions; el nombre de llicències d'activitats era, respectivament, de 123.414 i 134.244. Aquesta migració poblacional i productiva ha capgirat el sentit dels viatges interurbans. Abans, la gran majoria dels viatges eren en sentit radial, entre la capital i les ciutats de la 2ª corona; ara són molt més transversals, de totes les ciutats entre si, i d'això en dóna testimoni el tram metropolità de l'autopista AP7-B30, que registra el major índex de mobilitat de tota la RMB.
Ara bé, aquesta migració de persones i activitats no ha estat recolzada pel corresponent augment dels mitjans del transport públic en sentit transversal, ni per carretera ni per ferrocarril. Això causa dos fenòmens: l'escassa utilització del transport públic en els moviments a la 2ªcorona i el col.lapse de les carreteres existents. L'enquesta que la nostra associació féu el 2009 sobre la mobilitat interurbana a la 2ª corona mostrava que un 82 % (!) dels viatges es realitzaven en transport privat; la gran majoria dels conductors adduïen que usaven el cotxe per manca de transport públic. I tenien raó: perquè si el nombre d'habitants i d'activitats econòmiques d'ambdues corones s'han igualat, llur dotació de transport públic és molt diferent: el 2009 l'oferta en mode ferroviari a la 1ª corona era de 57 places per mil habitants en hora punta i sentit, contra les 17 de la 2ª corona; en autobús les xifres eren de 56 places contra 22, respectivament. L'oferta de transport públic a la 1ª corona és tres vegades superior a la de la 2ª.
(...) La recent Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner que realitza anualment l'Autoritat del Transport Metropolità ve a reblar el clau: el 2010 el total de desplaçaments diaris en mitjans privats a la 1ªC. fou de 4.106.000, mentre que a la 2ªC. pujava a 5.405.000; si, a més, hi sumem els 691.000 desplaçaments que van d'una corona a l'altra, ja tenim el quadre complet. Però ningú no ho diria. No és pas aquesta la percepció que se'n té, ja que es continua invertint set vegades més en transport públic a la 1ª C. que a la 2ª. I, tanmateix, és en aquesta darrera on tenim el gruix del problema. Ens preocupa molt que els cogombres d'Almeria arribin en tren a Hamburg pel corredor mediterrani, però no sembla que ningú perdi el son si de Vilanova a Sabadell o de Terrassa a Mataró els nostres ciutadans han d'agafar el cotxe.
És ben cert que els darrers anys el govern de la Generalitat ha iniciat una política de millora del transport públic a la 2ªC. S'està executant el Pla de Transport de Viatgers 2008-12, amb la creació de diverses línies de bus interurbà; s'han millorat les línies dels FGC i se n'estan perllongant d'altres; es distribueixen recursos per a millorar els serveis de transport urbà als més de 60 municipis de la 2ªCM que el presten. Per part de l'Estat s'està endegant una lenta millora de la xarxa de Rodalies (R8 inclosa) però que encara no estalvia les avaries diàries en aquesta xarxa. També s'està estudiant -per segona vegada!- la idoneïtat de la Línia Orbital Ferroviària que unirà 24 ciutats que sumen un milió d'habitants.
Però en falta més, molt més, per tal de disminuir significativament l'ús del vehicle privat. Ens cal més transport urbà per a cobrir més territori i augmentar la freqüència de pas per parada; calen més serveis de busos interurbans, amb unes freqüències competitives i amb mesures que afavoreixin la seva velocitat comercial, tant a dins com fora de les ciutats. Cal resoldre la mobilitat dels polígons industrials. Cal desdoblar i millorar les línies de Rodalies, per tal que constitueixin, amb la LOF, l'ossament del transport públic de la 2ªC. Cal millorar la xarxa bàsica de carreteres per tal que el transport públic hi pugui circular d'una manera eficient; i acabar el 4rt. cinturó viari. I cal també una estació del tren d'alta velocitat al Vallès: la seva població la justifica de sobres.
Tot això costa relativament pocs diners, i la majoria els hi ha de posar l'Estat perquè n'és el titular. Sóc perfectament conscient de l'estat de les finances públiques, però ara és el moment de demanar-ho: s'acaben de renovar els governs locals, s'està estudiant el Nou Pla Director d'Infraestructures de la RMB i molt aviat caldrà fer el nou Pla de Transport de Viatgers. No faríem cap bé esquivant aquesta avinentesa i aclucant els ulls a l'evidència que ens diu que el principal problema de mobilitat a Catalunya el tenim a la 2ª corona metropolitana, la qual és -no ho oblidem- la primera regió exportadora del país.

Antoni Prunés, director general de l'AMTU."

Exemples que desvirtuen l'argument

Posted: Sunday 24/07/2011 22:25
by Guigui
Sembla mentida que tot un director general de l'AMTU escampi que l'R8 és potestat de l'estat (espanyol). I que, per a il·lustrar la mobilitat transversal no se li acudeixi altra cosa que donar l'exemple de la B-30, que és la circumval·lació de Barcelona per a qualsevol desplaçament viari de llarga distància de nord a sud i viceversa, no sols per a moviments dintre l'anomenada segona corona.

Quedi clara una cosa: no li falta gens de raó, però caldria donar millors exemples per a ser més creïble.

Re: Sobre desplaçaments per la 2ª corona de la RMB

Posted: Monday 25/07/2011 12:19
by Pe Jorba
Algun mal exemple al marge, el cert és que la situació (ben descrita per Antoni Prunés) en aquesta anomenada segona corona és lamentable, i té conseqüències greus tant per als habitants de la segona corona en particular com per a la resta del país en general: tots plegats, víctimes d'allò de què som tan conscients quan considerem les relacions entre Madrid i la "perifèria" (especialment catalana). En tot cas, queda palesa la ceguesa (o la impotència, o la inoperància, o la mala voluntat política... o tot plegat) respecte a la realitat demogràfica i econòmica catalana actual. En aquest estat de coses, em demano si com a mínim s'ha fet prou pedagogia per part de qui li pertocaria -sobre el cost de la situació actual, fruit d'una concepció "radialista"). I també em demano quin paper estan jugant especialment els Consells Comarcals de la segona corona.

Re: Sobre desplaçaments per la 2ª corona de la RMB

Posted: Wednesday 14/09/2011 13:42
by metring
http://www.lamalla.cat/infolocal/comarq ... ?id=485455

La segona corona metropolitana reclama millores en els transports públics


Han canviat els hàbits i la majoria de ciutadans de la zona ja no viatgen fins a Barcelona, sinó que es queden més a prop de casa per treballar o estudiar

LAMALLA.CAT / AGÈNCIES

La majoria dels desplaçaments dels ciutadans de la segona corona metropolitana es fan dins d'aquest àmbit i més del 70% dels moviments són en vehicle privat perquè la xarxa de transport públic de la zona no és prou competent. Aquestes són les principals conclusions d'una enquesta sobre mobilitat que s'ha presentat aquest dimarts a Granollers i que, segons l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), promotora de l'estudi, evidencien que calen més inversions en transports públics i infraestructures.


L'AMTU ha recordat que el creixement de la mobilitat en aquesta zona i el canvi d'hàbits (ara la majoria de ciutadans ja no viatgen fins a Barcelona, sinó que es queden més a prop de casa per treballar o estudiar) no s'ha acompanyat per les inversions necessàries per igualar els serveis a la primera corona. De fet, es calcula que ara menys del 20% dels desplaçaments són cap a la capital catalana i que, per això, calen millores dins la segona corona.

En concret, l'AMTU ha reclamat més inversions en transport públic per millorar l'oferta de freqüències, però sobretot en infraestructures, com la línia orbital i el desdoblament de la línia de Vic de rodalia, en matèria ferroviària, o la Ronda del Vallès en matèria viària. El president de l'AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral ha explicat que la utilització generalitzada del vehicle privat en la segona corona "és perquè hi ha un dèficit claríssim de transport públic en aquest entorn" i ha afegit que "en alguns casos és inexistent i en altres és deficient".

Aquesta situació, segons els responsables de l'AMTU, posa en relleu la necessitat de connectar les infraestructures ferroviàries i viàries de forma transversal i no de forma radial com fins ara. Mayoral ha recordat que les inversions en infraestructures "no han seguit el ritme de desplaçament de població i activitat de la primera a la segona corona".

L'estudi sobre els hàbits de mobilitat dels ciutadans de la segona corona metropolitana, realitzat sobre una mostra 9.998 persones entre el 2 de maig i 3 de juny, evidencia que la línia orbital ferroviària seria plenament rendible des del seu primer any d'activitat, amb 826.453 desplaçaments al dia, molt per sobre dels 180.000 desplaçaments dia estimats pel Ministeri.

L'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà té associats 67 municipis d'una desena de comarques i 3 Consells Comarcals del seu àmbit, amb una població representada de prop de dos milions d'habitants i un volum de viatgers transportats de més d'uns 45 milions el 2008.

Preparació

Posted: Wednesday 14/09/2011 15:18
by Guigui
Si constaten aquesta situació, i donada l'extrema manca de recursos per a emprendre ara qualsevol obra ferroviària, que facin un exhaustiu estudi de mobilitat a cada municipi de l'arc comprès del Garraf fins al Maresme, passant pel Penedès i el Vallès, per tal de poder construir la línia orbital amb coneixement de causa.