Un article d'en Pau Vinyes, a http://opinioandreuenca.blogspot.com/20 ... e-foc.html
EL TRAMVIA DE FOC
Aleix Soujol, industrial metal·lúrgic, projectà el 1870 una xarxa de tramvies que havia d'unir Barcelona amb els pobles del pla.El 1872 li es concedida una autorització per crear una línia de tramvia de cavalls, que enllacés Barcelona amb Sant Andreu de Palomar. Assabentat del gran èxit que tenien arreu d'Europa els tramvies de vapor i tenint en compte el llarg trajecte entre les dues poblacions, que segurament els cavalls no resistirien gaire, sol·licità un nou permís al Govern Civil per poder establir a Catalunya el primer tramvia de vapor interurbà.
La Sociedad Anónima Tranvías de Barcelona a Sans y Barcelona a San Andrés es constituí el 31 de juliol de 1872. La línia passava pel carrer Fontanella, la ronda de Sant Pere i la carretera de Ribes. Aleix Soujol es veié obligat a posar-se d'acord amb els ajuntaments afectats (Sant Martí de Provençals i Sant Andreu de Palomar), per dur a terme el projecte.
l'Ajuntament de Sant Andreu li donà suport vivament per tot el que significava de millora per a la població, i proposà l'arquitecte municipal Pere Falqués i Urpí per realitzar-lo.Un escull a tenir present era el pas per la riera d'Horta: calia construir un pont que la creués. Soujol demanà a l'ajuntament andreuenc que col·laborés econòmicament en la construcció del pont. tenint en compte que la riera d'Horta era la divisió municipal dels dos antics municipis, Sant Martí i Sant Andreu, el consistori andreuenc parlà amb el seu homòleg per tal que també hi participessin. Els andreuencs no van veure amb bons ulls el nou mitjà de transport, tal com podem observar en les actes de l'Ajuntament de sant Andreu de Palomar de 1876-1877. Si hi afegim el temor que tenien els propietaris dels serveis de tartanes a la possible pèrdua de viatgers, podem dir que el poc entusiasme cap al "tramvia de foc" fou total. Les queixes eren per motius diversos, des de la col·locació dels rails de ferro quasi a tocar de les cases, a la por que la construcció del pont de la riera d'Horta n'alterés el traçat. l'estira-arronsa entre els veïns i l'Ajuntament obligà a paralitzar les obres. Però, el Govern Civil forçà l'Ajuntament a seguir les obres al carrer Casanovas (avui carrer Gran de Sant Andreu), principal focus de la polèmica.
el març de 1877, any en que li fou concedida l'autorització per al canvi de tracció animal per la de vapor, Aleix Soujol encarregà dues màquines de vapor del tipus sans foyer a la casa anglesa Merry Wather. Les primeres proves es realitzaren a final de 1977 ( amb una màquina i un cotxe jardinera). el 20 de novembre del mateix any, l'Ajuntament de Barcelona prohibí l'entrada del tramvia a la ciutat, i obligà l'empresa constructora a tenir l'inici i el final al carrer Trafalgar (just davant de l'actual Arc de Triomf). Per les poblacions , el tren no podia anar a més de vuit km/h. No s'autoritzà l'ús del xiulet de la màquina; aquesta prohibició introduí la figura del "corneta", que bufava constament per avisar de la presència del comboi. El Ministeri de Foment autoritzà, posteriorment, els 15 km/h a fora de les poblacions.
S'inaugurà el 19 de desembre de 1877, amb la presència de les autoritats, i l'endemà mateix entrà en servei. el recorregut des del carrer Trafalgar al carrer Gran cantonada amb Abat Odó (lloc on era situada l'estació andreuenca) tenia 4,600 km. Els vagons podien allotjar unes trenta persones assegudes còmodament. Els tallers de reparació i les cotxeres estaven situats a l'antiga fàbrica de can Balcells (on hi ha l'edifici del Centre Cívic de Sant Andreu,conegut tradicionalment pels Transformadors). fins el febrer de 1879 no fou autoritzat l'establiment de dues vies, una d'anada i l'altra de tornada. Els retards en l'horari i els problemes de Soujol amb els propietaris de les terres per on passava el tramvia foren abundants i constants. El Faro Andresense d' 1 d'agost de 1878 es feia ressò del retard en la sortida d'un tramvia: "...por la impotència de la máquina para arrastre del tren", i proposava que Aleix Soujol utilitzés les màquines que tenia reservades per als dies festius. el 1883, la Maquinista Terrestre y Marítima construí les primeres màquines de vapor. l'1 de setembre de 1902 desaparagué el "tramvia de foc", que va ser substuït per tramvies amb tracció elèctrica.
Pau Vinyes i Roig
Imatge: L’Arc de Triomf era el final de trajecte del Tramvia de Foc de la línia Sant Andreu - Barcelona. Any 1898
Sant Andreu de Palomar, més que un poble.
El tramvia de foc
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró