Page 1 of 1

Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 12:54
by Ecomobisostrans
L'altre dia a Wolfsburg (Alemanya) vaig coneixer un enginyer alemany que va passar 1 any a Catalunya estudiant els transports (crec que formava part de la seva carrera) i va arribar a la conclusio (compartida amb altres enginyers quan va tornar i els va explicar la situacio) de que el mal funcionament dels transports a Catalunya i a Espanya en general no es un problema passatger degut a la mala politica de tal govern o tal altre sino que es degut a la cultura general de la societat espanyola, que esta en bolquers en quan a la planificacio, a la observacio holistica (enlloc de parcial, per exemple basar la oferta en la demanda enlloc de ser al reves) i a la visio de futur, degut en part a una tacanyeria encoberta (no voler gastar un centim del que no te'n vagis a aprofitar tu directament sino els que vindran despres).
Hi ha una prova molt clara: Els transports espanyols actuals estan molt pitjor que els transports alemanys d'abans de la 2a guerra mundial, i el creixement economic entre els 2 paisos no ha variat tant.

Un dels exemples que per ell eren mes greus es el funcionament de la linia Barcelona-Valles dels FGC, que diu que es amb diferencia la mes "important" de l'area metropolitana de Barcelona, es a dir la que tindria una repercusio pitjor en cas que un dia deixes de funcionar, i donada la gran importancia d'aquesta linia esta molt poc cuidada, es massa vulnerable degut als sistemes tecnics obsolets, la saturacio, l'estructura d'algunes estacions (com Peu del Funicular). A mes el fet d'estar saturada limita molt el creixement economic de l'area valles. Al preguntar-li per les solucions deia que s'ha d'anar pensant en construir un altre linia (encara que sigui prolongar la L7 i quadruplicar la via de Pl.Catalunya a Gracia) pero que de moment es podria optar per una solucio mes senzilla:

-La L7 que es la unica que nomes pot anar amb trens de 3 vagons limitarla a Gracia o Pl.Molina
-Pl.Catalunya que passi a ser estacio de pas, deixant una sola via operativa (la 3 es la que va millor) i cada tren que entra torna a sortir inmediatament per aixo tindria que haver un conductor esperant a l'altre punta.
-Utilitzar la 3a via de Les Planes per avançaments i posar trens que a partir de Sarria nomes parin a Sant Cugat, UAB i Sabadell Rambla i a Sant Cugat, Rubi i Terrassa. Tambe va dir que hi ha estacions com Peu del Funicular, Baixador de Vallvidrera i Les Planes que per la demanda que tenen amb un tren cada 20 minuts tindrien de sobra, en canvi Sabadell i Terrassa (sobretot Terrassa que no te RENFE al centre) en hora punta necessitarien cada 4 minuts.

Re: Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:01
by metring
La frase no està completa, no? O es va quedar sense paraules? :roll:

Re: Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:24
by nicolas
jajaja, yo tambien quería saber!! Nos dejaste con las ganas...

Supongo que la conclusión de este buen hombre (que ya nos dirás!) habrá sido que en españa, y lamentablemente a los catalanes los incluye, los asuntos técnicos no están en manos de profesionales como en su país.

En cualquier caso, seguramente lo que opina es más por ¨ingeniero¨ y no tanto por ¨alemán¨ ;)

Re: Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:27
by metring
Ja ho està editant, mireu al missatge inicial ;)

Per cert, crec que té raó l'enginyer.

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:43
by Ecomobisostrans
Ja esta editat. La meva experiencia li dona tota la rao, a Alemanya et pots moure de qualsevol lloc a qualsevol altre amb tota comoditat, assegut quasi sempre, sempre puntual, fins i tot les linies mes rurals (equivalents a la Manresa-Lleida) tenen tren cada 2h. i aqui Holanda tambe, (per exemple hi ha tren cada 7,5 min. d'Amsterdam a Rotterdam o a l'aeroport i cada 1/2 hora a Emmen que es una ciutat petita a 200 km) a mes en ambdos paisos els trens estan acolxats, fins i tot per recorreguts curts, els enllaços solen ser curts i estan molt ben senyalitzats, etc. i veus gent de totes les classes socials agafant transport public, suposo que deu ser cultural.

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:55
by Ecomobisostrans
Aqui es nota que inverteixen els diners d'una manera mes racional, p.ex. hi ha trens de fa 40, 60 o fins i tot 80 anys (aqui Holanda em sembla que nomes en queda 1) que encara circulen, amb tota normalitat, els cartells tambe son els mateixos des de fa molts anys i lo 1r que em diuen els espanyols que coneixo per aqui es que tot te un aspecte "envellit", ara m'ha fet recordar que l'enginyer alemany tambe ho va observar, que a Catalunya es dona una imatge de modernitat molt exagerada pero que deixa aparentment "satisfets" als habitants, es veu que va parlar amb gent de Figueres que n'estava farta dels trens vells (Catalunya Express) pero mirant-ho objectivament aquests MD nous no presenten apenes avantges ni en comoditat ni en prestacions, mes que la megafonia i les portes automatiques que tambe es poden instalar en trens vells.

(Ja fa casi 2 mesos que vaig parlar amb aquest noi, va ser una conversa molt interessant, si me'n recordo d'algo mes ja ho posare)

Re: Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 13:58
by metring
Moltes gràcies per publicar aquesta opinió d'un professional :ok

Re: Punt de vista d'un enginyer alemany

Posted: Wednesday 10/08/2011 14:12
by nicolas
Absolutamente de acuerdo con l´enginyer, y muy interesante.

Ingoro completamente si ¨el tpte en españa está peor que en alemania antes de la guerra¨ (y no entiendo a qué te refieres con lo de los crecimientos económicos). Es una comparación brutal que a más de uno le saldrá por negarla hasta el fin del mundo por instinto. La verdad que si se refiere a volúmenes, prestaciones y utilidad a la sociedad, a las industrias y a la economía en general del sistema ferroviario, me lo tengo que creer...

Una conclusió positiva de tot plegat

Posted: Thursday 11/08/2011 1:58
by Guigui
De la conversa reproduïda, trec una conclusió: al Fòrum, som col·lectivament molt més propers a un enginyer alemany que a un polític espanyol. I això no deixa de ser una idea que em tranquil·litza força.