Punt de vista d'un enginyer alemany
Posted: Wednesday 10/08/2011 12:54
L'altre dia a Wolfsburg (Alemanya) vaig coneixer un enginyer alemany que va passar 1 any a Catalunya estudiant els transports (crec que formava part de la seva carrera) i va arribar a la conclusio (compartida amb altres enginyers quan va tornar i els va explicar la situacio) de que el mal funcionament dels transports a Catalunya i a Espanya en general no es un problema passatger degut a la mala politica de tal govern o tal altre sino que es degut a la cultura general de la societat espanyola, que esta en bolquers en quan a la planificacio, a la observacio holistica (enlloc de parcial, per exemple basar la oferta en la demanda enlloc de ser al reves) i a la visio de futur, degut en part a una tacanyeria encoberta (no voler gastar un centim del que no te'n vagis a aprofitar tu directament sino els que vindran despres).
Hi ha una prova molt clara: Els transports espanyols actuals estan molt pitjor que els transports alemanys d'abans de la 2a guerra mundial, i el creixement economic entre els 2 paisos no ha variat tant.
Un dels exemples que per ell eren mes greus es el funcionament de la linia Barcelona-Valles dels FGC, que diu que es amb diferencia la mes "important" de l'area metropolitana de Barcelona, es a dir la que tindria una repercusio pitjor en cas que un dia deixes de funcionar, i donada la gran importancia d'aquesta linia esta molt poc cuidada, es massa vulnerable degut als sistemes tecnics obsolets, la saturacio, l'estructura d'algunes estacions (com Peu del Funicular). A mes el fet d'estar saturada limita molt el creixement economic de l'area valles. Al preguntar-li per les solucions deia que s'ha d'anar pensant en construir un altre linia (encara que sigui prolongar la L7 i quadruplicar la via de Pl.Catalunya a Gracia) pero que de moment es podria optar per una solucio mes senzilla:
-La L7 que es la unica que nomes pot anar amb trens de 3 vagons limitarla a Gracia o Pl.Molina
-Pl.Catalunya que passi a ser estacio de pas, deixant una sola via operativa (la 3 es la que va millor) i cada tren que entra torna a sortir inmediatament per aixo tindria que haver un conductor esperant a l'altre punta.
-Utilitzar la 3a via de Les Planes per avançaments i posar trens que a partir de Sarria nomes parin a Sant Cugat, UAB i Sabadell Rambla i a Sant Cugat, Rubi i Terrassa. Tambe va dir que hi ha estacions com Peu del Funicular, Baixador de Vallvidrera i Les Planes que per la demanda que tenen amb un tren cada 20 minuts tindrien de sobra, en canvi Sabadell i Terrassa (sobretot Terrassa que no te RENFE al centre) en hora punta necessitarien cada 4 minuts.
Hi ha una prova molt clara: Els transports espanyols actuals estan molt pitjor que els transports alemanys d'abans de la 2a guerra mundial, i el creixement economic entre els 2 paisos no ha variat tant.
Un dels exemples que per ell eren mes greus es el funcionament de la linia Barcelona-Valles dels FGC, que diu que es amb diferencia la mes "important" de l'area metropolitana de Barcelona, es a dir la que tindria una repercusio pitjor en cas que un dia deixes de funcionar, i donada la gran importancia d'aquesta linia esta molt poc cuidada, es massa vulnerable degut als sistemes tecnics obsolets, la saturacio, l'estructura d'algunes estacions (com Peu del Funicular). A mes el fet d'estar saturada limita molt el creixement economic de l'area valles. Al preguntar-li per les solucions deia que s'ha d'anar pensant en construir un altre linia (encara que sigui prolongar la L7 i quadruplicar la via de Pl.Catalunya a Gracia) pero que de moment es podria optar per una solucio mes senzilla:
-La L7 que es la unica que nomes pot anar amb trens de 3 vagons limitarla a Gracia o Pl.Molina
-Pl.Catalunya que passi a ser estacio de pas, deixant una sola via operativa (la 3 es la que va millor) i cada tren que entra torna a sortir inmediatament per aixo tindria que haver un conductor esperant a l'altre punta.
-Utilitzar la 3a via de Les Planes per avançaments i posar trens que a partir de Sarria nomes parin a Sant Cugat, UAB i Sabadell Rambla i a Sant Cugat, Rubi i Terrassa. Tambe va dir que hi ha estacions com Peu del Funicular, Baixador de Vallvidrera i Les Planes que per la demanda que tenen amb un tren cada 20 minuts tindrien de sobra, en canvi Sabadell i Terrassa (sobretot Terrassa que no te RENFE al centre) en hora punta necessitarien cada 4 minuts.