Un telefèric de Berga a Queralt val 8,4 milions
Posted: Thursday 27/10/2011 13:48
http://www.regio7.cat/bergueda/2011/10/ ... source=rss
Un telefèric de Berga a Queralt val 8,4 milions
regió7.cat » Berguedà
Un vell somni
Un estudi tècnic de Ferrocarrils de la Generalitat calcula que podria arribar a transportar 50.000 persones anualment
D.C. | BERGA Construir un telefèric que uneixi Berga amb Queralt té un cost que oscil·la entre els 16,8 milions d'euros, l'opció més cara, i els 8,4 milions, la més barata. Així consta en un estudi tècnic redactat per l'enginyer industrial Josep Mirabet per a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), datat el juliol de l'any passat, al qual ha tingut accés Regió7. Aquest document calcula que el telefèric podria arribar a transportar uns 50.000 viatgers anualment. Es tracta del darrer treball que es redacta per impulsar aquesta infraestructura, el primer projecte de la qual data de l'any 1929. Fins ara, l'actuació no s'ha pogut materialitzar mai.
L'estudi per fer un telefèric que uneixi Berga amb Queralt de FGC diu que, atesa l'orografia del ter-reny i de la muntanya berguedana, "l'únic sistema de transport per cable possible és el sistema de telefèric convencional, amb un cable portador i un cable tractor amb una pinça fixa tipus va i ve". La seva capacitat de transport seria al voltant de 500 viatgers cada hora per a cada sentit, amb una velocitat de 6 metres per segon, i estaria dotat d'un motor elèctric. El traçat seria rectilini i tindria un recorregut de 1.105 metres, i hauria de superar un desnivell de 440 metres amb un pendent mitjà de la línia del 39,82%. L'estudi preveu que aquest telefèric pugui funcionar onze mesos l'any i que estigui aturat un mes per tal de poder-hi realitzar les tasques de manteniment necessàries. Els horaris del telefèric no estan definits i l'estudi diu que s'haurien d'adequar a les necessitats del mercat i també de si es tracta de dies festius o feiners. Sí que s'esmenta que en els dies laborables hi hauria d'haver dos torns de personal. A més, posa de manifest la necessitat de dotar d'un sistema de vigilància l'estació amb un circuit tancat de televisió, i no descarta la possibilitat que pugui estar en servei en horari nocturn.
El telefèric tindria dues estacions. Una a la part alta del barri del Parany, al nucli urbà de Berga, i l'altra a Queralt, al bosquet que hi ha sota de la Cova, on s'agafa el camí per anar cap a la font del Bou. L'estudi detalla que l'estació motriu s'ubicaria a la part superior del traçat, al santuari, per minimitzar el soroll a zones properes a Berga així com també el consum del motor elèctric. Els redactors del document assenyalen que, en tractar-se d'un transport per cable, el seu impacte ambiental "és mínim", perquè disposa d'un motor elèctric i "l'índex de contaminació per viatger transportat és molt inferior a qualsevol sistema de transport" per connectar Berga amb Queralt.
Pel que fa als costos econòmics, l'estudi preveu tres opcions. La més assequible és fer un telefèric convencional amb un cost de 8,4 milions d'euros. El cost d'explotació d'aquesta instal·lació seria de 583.417 euros anuals i inclou les despeses de personal, que s'ha fixat en tres persones. El bitllet es faria pagar a 8 euros. Si es transportessin 50.000 persones l'any com s'afirma al treball, es recaptarien 400.000 euros. Amb tot, l'estudi diu que es faran descomptes per a grups, jubilats i nens. Així, es compta que el preu mitjà seria de 5 euros i per tant els ingressos se situarien en els 250.000 euros anuals, menys de la meitat del cost d'explotació.
Un telefèric de Berga a Queralt val 8,4 milions
regió7.cat » Berguedà
Un vell somni
Un estudi tècnic de Ferrocarrils de la Generalitat calcula que podria arribar a transportar 50.000 persones anualment
D.C. | BERGA Construir un telefèric que uneixi Berga amb Queralt té un cost que oscil·la entre els 16,8 milions d'euros, l'opció més cara, i els 8,4 milions, la més barata. Així consta en un estudi tècnic redactat per l'enginyer industrial Josep Mirabet per a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), datat el juliol de l'any passat, al qual ha tingut accés Regió7. Aquest document calcula que el telefèric podria arribar a transportar uns 50.000 viatgers anualment. Es tracta del darrer treball que es redacta per impulsar aquesta infraestructura, el primer projecte de la qual data de l'any 1929. Fins ara, l'actuació no s'ha pogut materialitzar mai.
L'estudi per fer un telefèric que uneixi Berga amb Queralt de FGC diu que, atesa l'orografia del ter-reny i de la muntanya berguedana, "l'únic sistema de transport per cable possible és el sistema de telefèric convencional, amb un cable portador i un cable tractor amb una pinça fixa tipus va i ve". La seva capacitat de transport seria al voltant de 500 viatgers cada hora per a cada sentit, amb una velocitat de 6 metres per segon, i estaria dotat d'un motor elèctric. El traçat seria rectilini i tindria un recorregut de 1.105 metres, i hauria de superar un desnivell de 440 metres amb un pendent mitjà de la línia del 39,82%. L'estudi preveu que aquest telefèric pugui funcionar onze mesos l'any i que estigui aturat un mes per tal de poder-hi realitzar les tasques de manteniment necessàries. Els horaris del telefèric no estan definits i l'estudi diu que s'haurien d'adequar a les necessitats del mercat i també de si es tracta de dies festius o feiners. Sí que s'esmenta que en els dies laborables hi hauria d'haver dos torns de personal. A més, posa de manifest la necessitat de dotar d'un sistema de vigilància l'estació amb un circuit tancat de televisió, i no descarta la possibilitat que pugui estar en servei en horari nocturn.
El telefèric tindria dues estacions. Una a la part alta del barri del Parany, al nucli urbà de Berga, i l'altra a Queralt, al bosquet que hi ha sota de la Cova, on s'agafa el camí per anar cap a la font del Bou. L'estudi detalla que l'estació motriu s'ubicaria a la part superior del traçat, al santuari, per minimitzar el soroll a zones properes a Berga així com també el consum del motor elèctric. Els redactors del document assenyalen que, en tractar-se d'un transport per cable, el seu impacte ambiental "és mínim", perquè disposa d'un motor elèctric i "l'índex de contaminació per viatger transportat és molt inferior a qualsevol sistema de transport" per connectar Berga amb Queralt.
Pel que fa als costos econòmics, l'estudi preveu tres opcions. La més assequible és fer un telefèric convencional amb un cost de 8,4 milions d'euros. El cost d'explotació d'aquesta instal·lació seria de 583.417 euros anuals i inclou les despeses de personal, que s'ha fixat en tres persones. El bitllet es faria pagar a 8 euros. Si es transportessin 50.000 persones l'any com s'afirma al treball, es recaptarien 400.000 euros. Amb tot, l'estudi diu que es faran descomptes per a grups, jubilats i nens. Així, es compta que el preu mitjà seria de 5 euros i per tant els ingressos se situarien en els 250.000 euros anuals, menys de la meitat del cost d'explotació.