Page 1 of 1
Ustra, el tren-tram de Hannover
Posted: Sunday 13/11/2011 16:00
by Ecomobisostrans
He estat uns dies a Hannover i tenen un sistema de transport urbà curiós, el Üstra, que es com un tren-tram, pel centre de la ciutat va soterrat i per la perifèria en superfície.
En general va molt be, l'unic problema que li veig es que els trens son molt alts, mes o menys com la nostra L8, i a la majoria de parades en superficie l'andana està a peu de carrer:
Re: Ustra, el tren-tram de Hannover
Posted: Monday 14/11/2011 14:53
by UT596001
Hola,
El que has vist els alemanys fan servir la paraula "Stadtbahn", que tot i que a priori la traducció literal podria ser com el tren de la ciutat (corregiu-me els que sàpiguen alemany) no és més que una sèrie de túnels per el centre de la ciutat que es van construir per soterrar les línies tramviàries existents, pensades perquè en un futur es puguin convertir en metro estàndard. Hi han ciutats que mantenen andanes altes als túnels i baixes fora (cas de Hannover), hi han ciutats que tenen doble altura d'andana (Colònia), hi han ciutats que tenen tot andanes altes (Sttutgart), tot i que en aquesta darrera hi han estacions amb seccions d'andana alta i andana baixa... a Karlsruhe també estan fent obres per soterrar la línia tramviaire per la Herrenstrasse, ja que té una densitat de trànsit tramviaire molt alta i tot i que el carrer és peatonal és molt difícil creuar d'un costat a l'altre -passa un tramvia cada minut, sense exagerar, i cal comptar els dos sentits-; un cop fet el túnel, el carrer quedarà cent per cent peatonal. Per tant, en tot cas no es pot calificar en cap cas de tram-tren, sinó d'un tramvia que al centre va sota terra.
A d'altres països també existeix aquest concepte, per exemple el Pre-métro de Brusel·les, algunes seccions del qual són ara trams del metro de Brusel·les. Em penso que a Viena també hi han seccions subterrànies de la xarxa de tramvies amb el mateix pròposit.
Aquest article en anglès de la wikipèdia en fa referència
Per el que veig a
l'article de la wikipèdia en anglès sobre l'Stadtbahn de Hannover, el funcionament és molt semblant al de Sttutgart, tot i que a Sttutgart es fa el servei amb vehicles semblants a les extintes UTA de FGV, les unitats més antigues amb esglaons rectàctils ja que a fora dels túnels originalment eren andanes baixes, encara hi ha una parada a la xarxa que és així.
Viena
Posted: Monday 14/11/2011 17:11
by Guigui
UT596001 wrote:la traducció literal podria ser com el tren de la ciutat (corregiu-me els que sàpiguen alemany)
Correcte. Ara bé, s'ha usat més aviat en el sentit de metro. Per exemple, a Viena, la "Stadtbahn" era el metro elevat que ara cobreixen la U4 i la U6 en la majoria del seu traçat.
UT596001 wrote:Em penso que a Viena també hi han seccions subterrànies de la xarxa de tramvies amb el mateix pròposit.
En efecte. Van ser unes obres fetes als anys 60, bàsicament per a agilitzar el trànsit del tramvia, en una època on el trànsit privat proliferava per tot Europa. A diferència d'altres ciutats, mai es va pensar per a fer-ne un ús futur com a metro. La prova, la veiem en algunes interseccions subterrànies amb corbes tancades i aptes únicament per als tramvies Siemens que hi han circulat tota la vida; dubto molt que un Citadis les pugui agafar.
Re: Ustra, el tren-tram de Hannover
Posted: Monday 14/11/2011 17:45
by jordiver
Impressionant aquest Tren-Tram! A veure si aquest tipus de tren prolifera per aquí Catalunya.
Tramvia, no tren-tram
Posted: Tuesday 15/11/2011 8:51
by Guigui
Ja s'ha dit que no és un tren-tram...
Re: Tramvia, no tren-tram
Posted: Tuesday 15/11/2011 16:15
by jordiver
Guigui wrote:Ja s'ha dit que no és un tren-tram...
Ah vale d'acord gràcies