90 anys en moviment
Creació · El 1921 es va constituir la Sarfa amb un capital de 505.000 pessetes i deu vehicles trajectòria · El 2011 l'empresa de transport celebra noranta anys amb 104 autobusos i 3 milions de viatgers AGRAÏMENT · La Sarfa es mostra orgullosa dels col·laboradors i clients que han consolidat una empresa que, a Palafrugell, és tota una institució
02/10/11 02:00 - Palafrugell - Ure Comas
“Gràcies pel llarg camí i la confiança, especialment del personal i dels usuaris”, amb aquestes paraules Enric Gimeno, el gerent de la Sarfa des de fa quatre anys, insisteix a agrair “a tots els col·laboradors que han fet possible consolidar aquest projecte”. Han passat noranta anys des que Narcís Ribot, de Sant Feliu de Guíxols, Antoni Font, de Llagostera, i Josep Artigas, de Palafrugell, van fusionar les seves empreses d'autobús que feien diferents trajectes per l'Empordà i la Selva i van crear la primera Sarfa: un nom format per les inicials dels seus cognoms i amb un capital de 505.000 pessetes i deu vehicles. Curiosament, les línies que cobrien aquells vehicles no han variat gaire en la Sarfa amb el pas dels anys i les localitats que s'uneixen mantenen aquells vincles, creats, especialment, al voltant dels mercats setmanals. Així, es mantenen les connexions entre les poblacions de l'Alt i Baix Empordà i la Selva, amb la incorporació més recent de Barcelona. De fet, enguany, els trajectes entre Barcelona i la Costa Brava són els que han generat més beneficis a l'empresa, amb un creixement el 2011 de més d'un 20%.
L'expansió a Barcelona, l'adquisició de la Sarfa per part de Sarbus l'any 2000 i la seva integració en el grup Moventia, no ha fet perdre, però, el vincle que té l'empresa amb el Baix Empordà i molt especialment amb Palafrugell. Fa anys hi havia poques famílies a Palafrugell que no tinguessin un familiar que treballés a la Sarfa, una empresa que fins fa només tres anys estava ubicada al carrer Torres Jonama de Palafrugell, en ple centre de la població, tot i que cal destacar que la primera cotxera va estar al carrer Valls de Palafrugell. L'any 2008 es va posar en marxa la nova seu que, malgrat estar dins del terme municipal de Begur, Palafrugell és a tocar-hi.
El nou edifici inaugurat el 2008 ocupa més de 6.000 m² i està obert els 365 dies de l'any. Entre els espais que hi destaquen, hi ha una espècie de sala de màquines o control presidida per la projecció d'un mapa de carreteres que marca, en temps real, tota la flota d'autobusos en servei. Aquí es pot veure, només amb un zoom, la localització exacta de qualsevol dels vehicles que hi hagi en circulació, i es pot comprovar si pateix algun retard, l'ocupació del vehicle i la velocitat, entre d'altres. Així mateix, serveix per resoldre qualsevol incidència inesperada i donar-li una sortida al més ràpid possible ja sigui en el servei regular de viatgers o en serveis discrecionals o reiterats. En aquest sentit, cal destacar que, cada dia, la Sarfa porta més de 3.000 alumnes a les escoles gironines.
La implementació de les noves tecnologies també és present al taller propi, on tot el tractament d'olis, refrigerants i valvulines està informatitzat i permet la càrrega de dades automatitzada. Al marge, el webde la Sarfa permet a l'usuari consultar horaris i adquirir bitllets. Segons explica Enric Gimeno, el web de la Sarfa s'ha convertit en un punt de venda més, amb un creixement exponencial els darrers anys. Dins d'aquests nous projectes, destaca el projecte DescobrimCatalunya.cat, nascut amb la intenció de dinamitzar el sector turístic i “fer país”, afegeix Gimeno.
Sobre la crisi general que afecta el país, recorda que durant aquests noranta anys la Sarfa n'ha patit unes quantes, de crisis, i algunes “en escenaris molt pitjors que els d'ara”, en referència a la guerra i la postguerra, quan no hi havia combustible o els mateixos mecànics havien de fabricar les peces que s'havien de recanviar. “Si llavors ens en vàrem sortir, per què no ara?”, diu Gimeno, que creu que és molt important la previsió per superar els reptes i així s'explica el pas de la Sarfa cap a Barcelona: “Quan vam veure que Ryanair volia abandonar Girona i apostar per Barcelona, vam treballar per ser presents a l'aeroport de Barcelona”. Així, des del 25 de juliol passat, la Sarfa té una parada fixa a l'aeroport del Prat: els primers passos per fer el salt endavant, cap al centenari, ja estan fets.
FONT: El Punt Avui
Sarfa
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró